Hadas Parush/Flash90

משחקים בנדמה לי: מפחדים מאלקין עוד לפני החלטת החרדים

אלקין עדיין לא הכריז רשמית על מועמדותו לראשות העיר ירושלים ובמפלגות החרדיות עוד לא הודיעו כיצד בכוונתם לנהוג, אבל המועמדים שעשויים להפסיד מהתמודדות מול נציג חרדי או מול השר אלקין בתמיכה חרדית, מפרסמים סקרים שאין להם על מה להתבסס

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

בימים האחרונים התפרסמו מספר סקרים שמטרתם אחת: להוכיח כי השר זאב אלקין לא יצליח לנצח את המירוץ לראשות העיר ירושלים. אלקין עצמו מעוניין להתמודד לתפקיד, אך בליכוד עדיין מתלבטים ובימים הקרובים צפוי ראש הממשלה בנימין נתניהו להכריע בנושא.

על פי סקר שנערך ע"י מכון מדגם בראשות מינה צמח ומנו גבע עבור המטה של המועמד עופר ברקוביץ אשר כלל גם את הציבור החרדי נבחנה השאלה מי האיש שראוי מבחינת הירושלמים להוביל את בירת ישראל ב-5 השנים הבאות: השר להגנת הסביבה וירושלים, זאב אלקין או יו"ר תנועת התעוררות, עופר ברקוביץ'.

המדגם כלל חמש מאות איש מאוכלוסיות שונות בעיר כאשר ברקוביץ מנצח עם 50.9% תמיכה אל מול 49.1% לשר זאב אלקין. בפילוח על פי הגדרת הדתיות של הנשאלים מתנפצת ההנחה כי החרדים כולם יצביעו עבור אלקין כאשר 8% מהם תומכים בעופר ברקוביץ לראשות העיר לעומתו אלקין זוכה בקרב הציבור החרדי לכ 31% ומעל 40% טרם החליטו למי להצביע. עוד עולה כי גם בקרב הציבור הציוני דתי לא זוכה אלקין לתמיכה גורפת כאשר 19% מהציבור הדתי לאומי תומך בעופר ברקוביץ לראשות העיר (עליה מ 15% מסקר שנערך לפני כחודשיים באותו מכון מחקר מול ליאון) אלקין זוכה גם בקרב הציבור הדתי לאומי ל 31% וכ 37% לא החליטו.

את תוצאות הסקר צריכים לקחת בערבון מוגבל. ראשית, אין לשכוח כי ברקוביץ' כבר מצוי עמוק בתוך הקמפיין, בעוד אלקין אף לא הודיע עדיין על התמודדות. למרות זאת, הפער ביניהם בקרב כלל בעלי הדעה עומד על פחות מאחוז לטובת ברקוביץ', מספר הנמצא בטווח טעות הדגימה. וכמובן, לאור האג'נדה שלו, קשה לראות שאכן יהיו שמונה אחוזים מקרב החרדים בעיר שיצביעו ליו"ר סיעת התעוררות.

סקר נוסף שערך מכון המחקר "מאגר מוחות" בקרב 1,002 תושבי ירושלים ופורסם הבוקר בעיתון ידיעות אחרונות, אם במרוץ לראשות העירייה יהיו שלושה מועמדים בלבד, המועמד משה ליאון זוכה ב־21% תמיכה; המועמד העצמאי עופר ברקוביץ' (תנועת "התעוררות") זוכה גם הוא ב־21% תמיכה, ואילו השר לענייני ירושלים אלקין מקבל 17% בלבד. 40% טרם החליטו. לעומת זאת, אם ייערך קרב ראש בין אלקין לליאון, זוכה אלקין ליתרון עם 26% תמיכה לעומת 24% לליאון, כאשר 50% השיבו שטרם החליטו, או שאינם יודעים למי יצביעו.

האם קיים דיל פוליטי בין נתניהו לליברמן ולפיו הליכוד לא יפריע למשה ליאון במרוץ לראשות העירייה? מקורביו של אלקין טוענים שכן. ליברמן הכחיש את הטענה בשיחות שונות, ואמר כי הוא תומך בלאון, אולם הוא לא מתמודד מטעמו וגם אינו מקבל את תמיכת מפלגת ישראל ביתנו. גם מטעמו של משה ליאון נמסר כי אין שום קשר פוליטי בבחירות האלו בין ליברמן למועמד משה ליאון.

משה ליאון עומד היום בראש סיעת הליכוד־ביתנו בעיריית ירושלים, אבל בבחירות הבאות ירוץ ברשימה עצמאית כאשר מספר שתיים שלו הוא איש ליכוד. גורם בליכוד המעורב בבחירות המוניציפליות, אמר אתמול: "הסיפור של ירושלים מאוד מורכב. נתניהו צריך להחליט האם בכלל צריך להיכנס לחזית מול משה ליאון, שהוא איש ליכוד בעצמו. יש דילמה ולכן נתניהו לא הכריע עדיין".

גורם חרדי המעוניין לקדם את התמודדותו של אלקין לראשות העיר ירושלים אומר לJDN כי "העובדה שהסקרים מתפרסמים כעת, עוד לפני שאלקין הודיע סופית על התמודדותו, מעידים כי החשש בקרב מטות המתמודדים השונים גבוהה שכן הם מבינים שהצטרפותו של אלקין למירוץ משנה את המפה הירושלמית ומקטינה את סיכוייהם לזכות". הוא מוסיף עוד כי במקרה והמפלגות החרדיות יחליטו לתמוך באלקין, הרי שניצחונו מובטח בוודאות.

אך למרות העובדה שהחרדים צפויים להיות אלו שיכריעו את הכף, המפלגות החרדיות עדיין אינם ממהרים להודיע רשמית האם יריצו מועמד לבד וזאת בגלל שתי סיבות מרכזיות: קודם כל, הם רוצים לבדוק את סיכוייו של המועמד החרדי הפוטנציאלי מול שאר המתמודדים לתפקיד. כמו כן, קיימים עדיין חילוקי דעות בין אגודת ישראל לדגל התורה, לגבי שאלת מי בראש. האם יוסי דייטש צריך להיות זה שיתמודד, או שמא דווקא יצחק פינדרוס.

הסיבה הנוספת והמכריעה שעשויה למנוע התמודדות חרדית לראשות העיר ירושלים, נעוצה לצערנו במחלוקת ואי שיתוף הפעולה בין הסיעות השונות המרכיבות את המפלגות החרדיות בירושלים, כאשר בסיעת ש"ס מצהירים פומבית כי הם אינם מתחייבים לתמוך דווקא במועמד החרדי, וגם בתוך אגודת ישראל קיים חשש מפני חזרה למאבקים הפנימיים המכוערים שראינו בשתי מערכות הבחירות האחרונות, כאשר חלק מהסיעות התנהלו עצמאית ותמכו במועמדים החילוניים.

כאשר בודקים את נתוני ההצבעה בבחירות האחרונות בירושלים, נראה כי יש למועמד חרדי סיכוי טוב לנצח. הנה כמה נתונים מתוך מערכת הבחירות המוניציפלית הקודמת, אז הצביעו 214,049 איש. המועמד הנבחר, ניר ברקת קיבל 111,108 קולות, משה ליאון הגיע למקום השני עם 95,411 קולות והמועמד חיים אפשטיין סגר את הרשימה עם 7,530 קולות בלבד.

למועצת העיר, בדגש על המפלגות החרדיות, יהדות התורה היא המפלגה הגדולה בעיר עם 53708 קולות, ש"ס היא המפלגה השנייה בגודלה עם 35148 קולות, לקראת סוף הרשימה, כמעט אחרי כל המפלגות הכלליות, בני תורה שזכתה ל-7316 קולות. כעת נבחן את תוצאות הבחירות בעיר במהלך הבחירות האחרונות לכנסת, שם הצביעו 258,879 איש. יהדות התורה קיבלה 53,948 קולות, ש"ס קיבלה 30,579 קולות ותנועת יחד של אלי ישי קיבלה 18,330 קולות.

בהתחשב בגידול הטבעי, בעובדה שבבחירות המקומיות מצביעים מגיל 17 ובכך שבמערכות הבחירות האחרונות נרשמו אחוזי הצבעה נמוכים באזורים החילוניים ואחוזי הצבעה גבוהים באזורי החרדים, צריכים סך הכל מועמד חרדי שיצליח להביא כעשרת אלפים מצביעים חילונים לבחור עבורו, או לחילופין לדאוג שריבוי המתמודדים החילונים יישאר ויפלג אותם מול אחדות חרדית שעשויה לנצח. על פי ההערכות, יוסי דייטש, המוכר כבר שנים רבות בעזרת פעילותו בעירייה, עשוי להיות המועמד החרדי שיביא גם קולות חילוניים וינצח את המירוץ.

כאשר רואים את ההתעמרות בציבור החרדי בשכונות המתחרדות, את התרבות חילולי השבת ומופעי השחץ בעיר הקודש והמקדש, את הפערים בין תקציבי התרבות שמקבלים התושבים החילונים מול החרדים, כאשר כולם משלמים ארנונה בשווה – הגיע הזמן להתעלות מעל השיקולים הפוליטיים הקטנוניים – ולהביא לניצחון של מועמד חרדי או למצער לניצחון של מועמד שזוכה לתמיכה חרדית גורפת ויהיה מחויב לציבור החרדי, ולטובת כלל תושבי העיר.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture