צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון

נתניהו מאיים על אסד: "אם הצבא הסורי יפעל נגדנו – נפעל נגדו"

הקבינט המדיני - ביטחוני מתכנס בשעה זו בקריה בתל אביב לאור אירועי הלילה בצפון, מפקד עוצבת הבשן לתושבי הצפון:: "מי שיתקרב לגבול נדאג להרחיק אותו בכל אמצעי שיידרש". השגריר דנון למועצת הביטחון: "דרשו מאיראן להוציא את כוחותיה מסוריה"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הקבינט המדיני-ביטחוני מתכנס בשעה זו לדיון מיוחד נוכח ההסלמה בצפון – שעות לאחר התקיפה הרחבה בה נפגעו מטרות איראניות רבות בשטח סוריה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב כי ״איראן חצתה קו אדום. התגובה שלנו הייתה בהתאם. צה"ל ביצע תקיפה נרחבת מאוד נגד מטרות איראניות בסוריה. צבזכות היערכות נכונה של כוחותינו גם בהתקפה וגם בהגנה, הפעולה האיראנית נכשלה. אף רקטה לא נחתה בשטח ישראל".

"אנחנו נמצאים במערכה ממושכת, והמדיניות שלנו ברורה: לא ניתן לאיראן להתבסס צבאית בסוריה. אתמול העברתי מסר ברור למשטר אסד: הפעולה שלנו מכוונת נגד מטרות איראניות בסוריה. אבל אם הצבא הסורי יפעל נגדנו, אנחנו נפעל נגדו. זה בדיוק מה שקרה אתמול, סוללות של הצבא הסורי ירו טילי קרקע-אויר נגדנו, ולכן פגענו בה".

"הקהילה הבינלאומית צריכה למנוע את ההתבססות של כוח קודס האיראני בסוריה. אנחנו צריכים להתאחד כדי לכרות את זרועות הרשע המתפשטות שלו שם ובכל מקום. אני חוזר ואומר: מי שיפגע בנו – אנו נפגע בו שבעתיים, ומי שנערך לפגוע בנו – נפעל לפגוע בו קודם לכן. כך עשינו וכך נמשיך לעשות״.

במהלך היום נשמר השקט בגבול הצפון – לאחר לילה מתוח מאוד במהלכו שיגר כוח קודס האירני יותר מ-20 רקטות לעבר קו המוצבים ברמת הגולן. רוב הרקטות נחתו בשטח סוריה וארבע מהן יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל. לפי הדיווחים 28 מטוסים של חיל האוויר שיגרו 70 טילים, פגעו ב-50 מטרות ולפי הדיווחים 23 נהרגו – למרות שבסוריה טענו כי "רק 3 נהרגו".

במשרד ההגנה הרוסי חשפו פרטים חדשים על התקיפה, לפיהם 28 מטוסי קרב של צה"ל השתתפו בתקיפה בסוריה ושיגרו 60 טילים, מחציתם יורטו, לצד 10 טילי קרקע-קרקע שנורו משטח ישראל. בארגון הסורי לזכויות אדם הודיעו כי לפחות 23 בני אדם נהרגו בהפצצות, בהם שני קצינים ושלושה חיילים בצבא אסד. ראש הארגון, ראמי עבדורחמאן, ציין כי בתקיפה נהרגו גם 18 לוחמי מיליציה, אך טרם ידוע אם היו ביניהם לוחמים אירנים. לדבריו, מניין ההרוגים צפוי עוד לגדול בשל חומרת הפציעות של חלק מהנפגעים.

מנגד, בהודעה רשמית שפרסם צבא סוריה נטען כי שלושה נהרגו ומספר נוספים נפצעו בגל התקיפות שביצע חיל האוויר הישראלי לעבר בסיסים סוריים. בהצהרה שנמסרה בטלוויזיה הממלכתית אמר דובר הצבא שבמסגרת התקיפה הושמדו מכ"ם ומחסן אמל"ח וכן שמרבית הטילים הישראליים יורטו.

הפרטים החדשים שחשפו הרוסים מגיעים שעות אחרי התקיפה הנרחבת שביצע חיל האוויר בעשרות מטרות צבאיות השייכות ל"כוח קודס" של משמרות המהפכה ברחבי סוריה. מטוסי קרב רבים תקפו יותר מ-50 מטרות בתגובה למטח הרקטות ששוגר לעבר רמת הגולן במהלך הלילה, ללא נפגעים בצד הישראלי.

בדובר צה"ל מסרו כי אלה המטרות שהותקפו:
• אתרי מודיעין איראניים המופעלים על ידי כוח קודס.
• מפקדות לוגיסטיות של כוח קודס.
• מתחם צבאי ומתחם לוגיסטי של כוח קודס בכיסוואה.
• מחנה צבאי איראני צפונית לדמשק.
• אתרי אחסנת נשק של כוח קודס בשדה התעופה "דמשק בין לאומי".
• מערכות ומוצבי מודיעין המשויכים לכוח קודס.
• תצפית, עמדות צבאיות ואמצעי לחימה באזור החיץ.

כמו כן הושמד המשגר האירני ממנו שוגרו הרקטות מסוג גראד ופאג'ר 5 שנורו מפאתי דמשק לעבר ישראל. במקביל, חיל האוויר תקף מספר מערכות יירוט אוויריות (SA5, SA2, SA22 ו-SA17) השייכות לצבא אסד בתגובה לירי עשרות טילים נגד מטוסים שביצע מערך ההגנה האווירית הסורי לעבר מטוסי חיל האוויר.

"אסור למכור את העתיד תמורת שקט קצר טווח"

שר הביטחון אביגדור ליברמן הבהיר היום בכנס הרצליה כי תקיפת צה"ל השיגה את יעדיה: "האיראנים ניסו לתקוף את שטח ישראל אבל אף טיל לא פגע במדינת ישראל. חלק נפלו בסוריה חלק יירטה כיפת ברזל. אנחנו פגענו כמעט בכל התשתיות האיראניות בסוריה". "קודם כל צריך להיות ברור, בניגוד לאיראנים אנחנו לא מנסים להתרחב אנחנו לא מנסים לבנות גבול חדש. מי שמנסה כל הזמן להתפשט וליצור תנאים חדשים זו איראן", הדגיש ליברמן, "לא רק כלפי ישראל, ראינו אותם פועלים מול תימן, לבנון וגם באפריקה".

לדברי שר הביטחון, "איראן זו המדינה היום שמייצגת גם את הקיצוניות לא רק באידיאולוגיה, אלא גם בפעלתנות. איראן השקיעה 13 מיליארד דולר בסוריה". עם זאת שר הביטחון הדגיש כי פני ישראל לא להסלמה :"כולנו רוצים לתחום את העימות הזה למשבצת הזו של עימות מוגבל בסוריה. אני לא בטוח שגם באיראן כולם מסכימים לאותה פעלתנות ומדיניות מטורפת של הקנאים בסוריה. אני מעריך שרוב הממסד האיראני מתנגד למדיניות הזו".

במהלך היום נפגש שר החינוך נפתלי בנט, המשמש כחבר בקבינט, עם נציגי מדינות זרות בישראל, זאת בעקבות המצב הביטחוני. במהלך המפגש סקר בנט את המדיניות הביטחונית של ישראל. "אנו מצפים מכם לתמיכה כנגד השאיפות הגרעיניות והצבאיות של איראן", אמר בנט. "אסור למכור את העתיד תמורת שקט קצר טווח".

השר לבטחון הפנים גלעד ארדן אמר הערב בראיון ל'חדשות 2' כי "המטרה היא לתת עדכון מקיף יותר, למרות שקיבלנו עדכונים גם בלילה" עו הוסיף כי "האיראנים ספגו מכה לא פשוטה והתכנית שלהם לתקוף בשטח ישראל נכשלה, ולכן יכולים להיות תרחישים מסוימים בשעות ובימים הקרובים – ואנחנו צריכים להכין מראש את התגובות וההיערכות שלנו".

ארדן הוסיף: "אין לנו כל כוונה שהמצב יסלים ואין לנו רצון שזה יגיע לעימות כולל – אנחנו בסך הכל מתעקשים על המדיניות שלנו: לא נאפשר לאירן לבוא ולהתבסס בגבולנו בסוריה". ארדן ציין כי שרי הקבינט "לוקחים בחשבון את כל התרחישים, ונערכים לכל אחד מהם. יש תמימות דעים בין כל חברי הקבינט ומערכת הביטחון שעדיף לנהל סיכון מחושב בזמן הזה".

שר הבינוי יואב גלנט התייחס לעימות הלילה ואמר מוקדם יותר כי "העובדות הן פשוטות – לאיראן יש תהליך התבססות בסוריה ואם לא נפעל עכשיו, בשלב ההתבססות, המחירים יהיו כבדים. כל הכבוד לצה״ל. נחזיר את השד האיראני לבקבוק – אם איראן תחפש הרפתקאות בסוריה היא תמצא מולה נחישות ועוצמה. אנחנו לא בשוויץ ואי אפשר להבטיח שלא יתקיפו אותנו, אבל יש לנו צבא שיודע לפעול, מערכות הגנה, קבינט שמחזיק את המשוכות ואם יורשה לי – יש ראש ממשלה שמנווט את הדברים".

"אנחנו ערוכים לזהות כל אויב"

צפו: מפקד עוצבת הבשן בתדרוך בגולן

מפקד עוצבת הבשן, תא"ל עמית פישר, התייחס היום להסלמה ואמר: "אנחנו רוצים גבול שקט כפי שהיה ב-40 השנים האחרונות, מי שיתקרב לגבול נדאג להרחיק אותו בכל אמצעי שיידרש". תא"ל פישר הוסיף: "במהלך החודש האחרון כוחות אוגדה 210 של פיקוד צפון וכוחות החטיבה המרחבית, חטיבת הגולן, פעלו בצורה נמרצת על מנת להגן על גבול רמת הגולן. במהלך הלילה המאמץ הנוסף היה לאתר ולפגוע באותם גורמים שיורים עלינו, שלוקחים חלק בפעילות ההתקפית כנגדנו".

"קיבלנו סיוע רב מאוד מיכולות כיפת ברזל ובזכות מאמץ מודיעיני איסופי ויכולות אש מתקדמות הצלחנו לפגוע בכוחות אויב משמעותיים שעמדו בתקופה האחרונה כנגדנו", הוסיף מפקד העוצבה. "במספר שעות של לחימה הישגנו הישגים משמעותיים".

בינתיים עולה השאלה האם המערכת הנוכחית תתפתח לכדי מלחמה כוללת. עד כה זוכה ישראל לרוח גבית חזקה מאוד מצד ארה"ב ומצד מרוסיה – וזה חשוב לא פחות, ודאי מבחינה צבאית. במקביל, חיזבאללה מורתע ועסוק בענייניו הפנימיים בלבנון, דבר המאפשר פילות חופשית יותר בסוריה וניהול בתנאים של ישראל. לכן, ישראל היא זו שמנהלת את המערכה והשרים הם שיכריעו האם יש לשים סוף לסבב.

"זוהי זכותה של ישראל להגן על עצמה"

הבית הלבן גינה את מתקפת הרקטות האיראנית לעבר ישראל ומסר שמשמרות המהפכה האיראניים "נושאים באחריות מלאה להשלכות מעשיהם הפזיזים". "הצבת רקטות התקפיות ומערכות טילים בסוריה שמכוונות נגד ישראל על ידי המשטר האיראני הן התפתחות בלתי מקובלת ומסוכנת מאוד למזרח התיכון כולו", נמסר בהודעת הבית הלבן.

תמיכה נוספת ומפתיע הגיע מבחריין, שר החוץ של בחריין, חאלד בן אחמד אל-חליפה, צייץ היום בחשבון הטוויטר שלו ש"כל עוד איראן מפרה את הסטטוס קוו באזור ומציפה את המדינות בכוחותיה ובטיליה, זוהי זכותה של כל מדינה באזור, כולל ישראל, להגן על עצמה ולהרוס את מקורות הסכנה".

שגריר ישראל לאו"ם, דני דנון, שיגר מכתב למועצת הביטחון ולמזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, בעקבות מתקפת הרקטות האיראנית לעבר ישראל, וקרא להם לגנות את איראן. "ישראל רואה באיראן ובמשטר הסורי כאחראיים הישירים למתקפה הזו. ישראל תמשיך להגן על אזרחיה מול כל מעשה תוקפנות, אנו לא מעוניינים בהסלמה, אך בשום מצב לא נאפשר התבססות איראנית צבאית בסוריה שכל מטרתה לתקוף את ישראל ולדרדר את המצב השברירי באזורנו", כתב דנון.

הוא הוסיף כי "המתקפה החמורה על הריבונות הישראלית לא צצה יש מאין, הזהרנו שוב ושוב על ההתבססות האיראנית בסוריה והצעד התוקפני הזה הוא התממשות כל אזהרותינו. אני קורא למועצת הביטחון לגנות מידית את המתקפה הזו ולדרוש מאיראן להוציא את כוחותיה הצבאיים מסוריה המאיימים לא רק על ישראל אלא על יציבות האזור כולו".

//www.jdn.co.il/breakingnews/993418
//www.jdn.co.il/breakingnews/993410
//www.jdn.co.il/video/993393
//www.jdn.co.il/breakingnews/993388

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אין עליך ביבי הציבור החרדי מחבק אותך

די!
זה נדוש כבר כל האיומים האלו אם אז,
תפסיק לדבר ותתחיל לעשות,

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture