Yonatan Sindel/Flash90

"יום אדיר לישראל וארה"ב": נחנכה שגרירות ארצות הברית בירושלים

הנשיא טראמפ: "יום גדול לישראל – מזל טוב". נתניהו: "אין לנו חברים טובים יותר בעולם כולו מאשר ארה"ב". קושנר: "אני גאה להיות בירושלים היום, הלב הנצחי של העם היהודי". השגריר פרידמן: "23 שנים אחרי שהוחלט על העברת השגרירות - הגיע הזמן לקיים"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

כשנה וחצי לאחר כניסתו לתפקיד וכחצי שנה לאחר הכרזתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי הוא מכיר בירושלים כבירת ישראל, נפתח היום (שני) משכנה הרשמי החדש של השגרירות האמריקאית בשכונת ארנונה בבירה. לטקס, שנערך תחת אבטחה כבדה, הגיעה משלחת אמריקאית בת 250 משתתפים הכוללת את בתו של הנשיא, איוונקה טראמפ, ובעלה היועץ לנשיא ג'ארד קושנר, וכן את שר האוצר האמריקאי סטיב מנוצ'ין. הנשיא טראמפ לא הגיע אבל שלח ברכה מצולמת.

הנשיא טראמפ אמר בנאום מצולם כי "בדיוק לפני 70 שנה, ארה"ב הכירה בישראל, היום אנחנו פותחים את השגרירות של ישראל בירושלים, מזל טוב. זה לקח זמן רב. כמעט אחרי הכרזת המדינה, ישראל קבעה את ירושלים כבירתה, בירתה של העם היהודי, שהיתה בירתו כבר בתקופה העתיקה. היום ירושלים היא מושבה של ממשלת ישראל, של בית המשפט העליון, ושל ראש הממשלה והנשיא. ישראל היא מדינה ריבונית, עם זכות לקבוע את בירתה. במשך שנים לא הכרנו במובן מאליו, שירושלים היא בירת ישראל. ב-6 בדצמבר, ארה"ב הכירה סוף סוף כבירתה האמיתית של ירושלים, היום אנחנו עושים את הצעד הבא בהכרה הזאת, ופותחים את הדרך לשנים הבאות. אנחנו עושים זאת באיחור של שנים רבות".

טראמפ הוסיף: "כפי שאמרתי אז, ואומר גם היום, התקווה של כולנו היא שהמהלך הזה יוביל לשלום, וארצות הברית רוצה שלום. נמשיך לתמוך בסטטוס קוו, ובמחויבות לשלום צודק בין הצדדים, בירושלים ובהר הבית. זהו ארה"ב, שתמיד תהיה הידידה של ישראל, ושותפתה לחירות ושלום. מאחלים לשגריר פרידמן בהצלחה בשגרירות היפיפייה בירושלים, ואנחנו מושיטים יד של ידידות – לישראל, לפלסטינים, לכולם. מי ייתן שאלוהים יברך את כולם, ואת ארצות הברית".

בציוץ בטוויטר במהלך הטקס כאן בישראל כתב הנשיא טראמפ "יום גדול לישראל – מזל טוב". מוקדם יותר צייץ טראמפ בטוויטר כי מתרגשים לקראת העברת השגרירות וציין כי האירוע יעובר ברשת הטלוויזיה האמריקנית הפרו רפובליקנית 'פוקס ניוז'.

גם סגן הנשיא מייק פנס התייחס לאירוע ההיסטורי וכתב "היום אנו מודים להנהגתו של נשיא ארצות הברית, על פתיחת השגרירות בירושלים, בירת מדינת ישראל. אמריקה עומדת עם ישראל!".

בתו של הנשיא טראמפ, איוונקה טראמפ יחד עם שר החוץ האמריקני, סטיב מנוצ'ין, הסירו את הלוט מעל שלט השגרירות הרשמי. טראמפ אמרה "בשם הנשיא ה-45 של אמריקה אנחנו מציגים לכם לראשונה את שגרירות ארה"ב בירושלים בירת ישראל, תודה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "אין לנו חברים יותר טובים בעולם מכם, עמדתם עבורינו, ועבור ירושלים. תודה רבה. הרבה אנשים שעבדו למען היום הזה, תודה רבה לכם. חברים יקרים, איזה יום מדהים. זכרו את היום הזה. זאת היסטוריה, טראמפ, בכך שהכיר את ההיסטוריה, עשה היסטוריה. כולנו נרגשים מאוד ואסירי תודה. בשבילי להיות כאן זה לחזור לילדות, הלכתי כאן בשדות בגיל 3. זה יום גדול לירושלים, יום גדול לישראל, יום שייחרט לדורות. יוני היה בן 6, אני בן 3, הלכנו לבית הנפלא של פרופסור יוסף קלאוזנר, שהיה מורו של אבי. אני זוכר שהייתי מסתכל על בית הכנסת מעץ, שהוא וש"י עגנון היו מתפללים בשבת. היינו מגיעים עד כאן, כי אמא שלי הייתה אומרת לי אתה לא יכול לעבור מעבר לכאן פה הגבול, אתה חשוף לירי צלפים. זה היה אז והנה היום מוצב כאן בניין השגרירות".

נתניהו הוסיף: "איזה הבדל. עבורי, המקום הזה מחזיר אותי לזיכרונות אישיים. אבל עבור עמינו זה מעורר זיכרונות קולקטיביים של הרגעים החשובים ביותר שידענו בעיר הזאת. בירושלים אברהם עבר כדי להיות אבי האומה שלנו, בירושלים קבעו את מקדשו של שלמה המלך, מירושלים גורשנו, מירושלים המכבים החזירו את הריבונות לישראל, וכאן, בירושלים, החיילים אמרו אחרי 2,000 שנה, 'הר הבית בידינו'. החיילים שלנו, אנחנו מצדיעים לכם, על כך שאתם מגנים על הגבולות שלנו ברגעים אלה ממש".

"התאספנו לחגוג עוד יום היסטורי בעיר הזאת, שיתפוס מקום מרכזי בהחלטות", אמר ראש הממשלה. "לפני מאה שנה, הצהרת בלפור קבעה שמגיעה לנו מדינה, ולפני 70 שנה טרומן היה הראשון להכיר בישראל, היום הנשיא טראמפ הפך למנהיג הראשון שהכיר בירושלים, והיום ממשלת ישראל פותחת את השגרירות. תודה טראמפ, שהיה לך את האומץ לעמוד בהחלטות שלך ובהצהרות שלך".

"היום, יש לך זכות מיוחדת (לפרידמן), הזכות להיות השגריר הראשון שישרת את מדינתו בירושלים", אמר נתניהו בהתייחסות לשגריר האמריקאי. "זה כבוד גדול שיהיה שלך לנצח. לא יהיה לעולם מישהו אחר. תודה לך. זהו יום גדול עבור ישראל, עבור ארה"ב, עבור השותפות שלנו. היום זה גם יום גדול לשלום. אני רוצה להודות לצוות של הממשל שמנסה לשמור על השלום ועל תהליך השלום. תהליך שמבוסס על שקרים, יתנפץ על סלעי המזרח התיכון. שלום עושים רק עם אמת, והאמת היא שירושלים היא בירת ישראל".

Yonatan Sindel/Flash90

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, אמר כי "ירושלים, אשר נשבענו לשמור לה אמונים, שמעולם לא שכחנו, ולעולם לא נשכח, במהלך 3,000 שנים היהודים שמרו את האמונים לירושלים, התפללנו לירושלים מאז הקמתה, ירושלים היתה בירתה של ישראל עוד אז. וגם את המובן מאליו צריך להגיד מעת לעת. ירושלים היא לב ליבה של מדינת ישראל. ירושלים היא מושבו של נשיא המדינה, של ממשלת ישראל, של הכנסת, ירושלים היא הבית של בית המשפט העליון".

ריבלין הוסיף: "ירושלים היא מיקרו קוסמוס של היכולות שלנו, יהודים וערבים, לחיות אחד עם השני, אחדותה של ירושלים ניכרת בכך שכל יושביה שווים זה לזה. ומהיום, היא גם מושבה של שגרירות ארה"ב בישראל. תודה לאל. הקונגרס האמריקאי הכיר בירושלים כבירת ישראל מזמן, ואני רוצה להודות לחברי הקונגרס והסנאט, דמוקרטים ורפובליקנים על האהבה והתמיכה בישראל. בכל בחירות המתקיימות בארה"ב, כל מועמד לנשיאות הבטיח להעביר את השגרירות. סוף סוף יש פה מנהיג שקיים את הבטחתו".

"ועל כך אומר: ברוך שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה. אנחנו מודים על כך שהגענו לכך בעת הזאת", אמר הנשיא ריבלין. "הנשיא טראמפ, עם ישראל מודה לך שעמדת על הבטחתך, על האומץ, על הנחישות, על עמדתך האיתנה לצדה של מדינת ישראל. אנחנו מקווים ומצפים שמדינות אחרות ילכו בעקבותיך ואחרי מנהיגותך".

צילום: לע"מ

שגריר ארצות הברית בישראל, דייויד פרידמן, אמר בטקס כי "11 דקות אחרי שדוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינת ישראל, הנשיא הארי טרומן הכיר בה. מאוחר יותר הוא התחרט על כך שלקח לו כל כך הרבה זמן. 70 שנים אחרי, ארצות הברית עושה את הצעד הבא: היום אנחנו פותחים את שגרירות ארצות הברית בירושלים. ארצות הברית מובילה את הדרך כמדינה הראשונה שעושה את זה".

השגריר פרידמן הוסיף: "הנשיא טראמפ היום פותח שגרירות בעיר שהנשיא אברהם לינקולן חלם עליה כל כך. ב-85' חוק שגרירות ארצות הברית הפך לחוק שאושר על ידי שני בתי הקונגרס. סנטור ג'וזף ליברמן הוביל את זה והוא כאן איתנו היום. החוק הזה שאושרר בשנה שעברה שוב בסנאט, קורא להכריז על ירושלים כבירת ישראל ולאשר את העברת השגרירות אליה. היום אנחנו עומדים בהבטחה שהבטחנו לעם האמריקאי להעביר את השגרירות שלנו לעיר הבירה של ישראל. ירושלים שימשה השראה לאמריקאים. ב-1630, ג'ון ווינטרופ דיבר על הרצון לבנות את ירושלים, משפט שמאוחר יותר חזר עליו הנשיא רייגן, להפוך את ירושלים לעיר נוצצת על גבעה".

פלאש 90

חתנו ויועצו של הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר, אמר בטקס חנוכת שגרירות ארצות הברית בירושלים, כי "טראמפ הכריז כי סוף סוף תכיר באמת שירושלים היא בירת ישראל, הוא גם הכריז שנעביר את השגרירות, וחמישה חודשים לאחר מכן, זה קורה, ואנחנו עומדים כאן. נשיאים לפני כן נסוגו מהבטחתם, היום אנחנו מראים לעולם שאנחנו עומדים עם החברים שלנו, ואנחנו מראים שארצות הברית תעשה מה שהיא חושבת לנכון, וכך נעשה. אותה הזכות שכל מדינה בעולם החליטה לחזק את הקשר בין המדינות, הקשר הזה הוא מושא קנאה למדינות רבות בעולם".

היועץ הבכיר לנשיא אמר כי "אנחנו מאמינים שחשוב להגן על דמוקרטיה, וזה הדבר החשוב ביותר לעשות. כשאנחנו אומרים ביחד כדי להגן על הערכים , אנחנו מאירים אור, ישראל היא המדינה היחידה שכל הדתות יכולים להתפלל בחופשיות. ישראל מגינה על נשים, חופש הביטוי, וכל הזכות של אדם להגשים את הפוטנציאל שלו. אלה הערכים שקושרים בינינו, ושהופכת את ישראל לאחת המדינות החשובות בעולם. היא הביאה לעולם המצאות של בריאות וטכנולוגיה, אנחנו מקווים שהיא תוכל לחלוק את זה עם השכנות שלה בקרוב".

קושנר הוסיף: "איראן מאיימת על העולם, על ירדן, ישראל, וערב הסעודית. מנהיגים מנסים להפוך את ארצותיהן למודרניות יותר, עם אזרחיהן, ואנחנו רואים שיש הזדמנויות. אני גאה להיות חלק מהצוות שיעזור להביא שלום בין ישראל והפלסטינים. זה כבוד לעבוד עם מזכיר המדינה מייק פומפאו, היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון, השגריר דייויד פרידמן, והנציג המיוחד ג'ייסון גרינבלאט. אני רוצה גם לציין את השגרירה באו"ם ניקי היילי, שעזרה לנו ליצור הבנה חדשה. ב-6 בדצמבר טראמפ היה ברור שההכרזה אינה מבטאת נסיגה מהמחויבות לשלום. כפי שראינו מהמחאות של החודש האחרון והיום, אלה הקוראים לאלימות הם חלק מהבעיה ולא חלק מהפתרון".

צילום: פלאש 90

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
6 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

תנו לראות קצת

לכל הערבים-נה נה נה נה נה

הוא שכח שהפסוק ממשיך "לשנה הבאה בירושלים הבנויה!"

הוא לא שוכח, ירושלים האמיתית עדיין לא בנויה. ואגב – המשפט המקורי הוא לשנה הבאה בירושלים. רק לאחר שעלינו לארץ הוספה המילה: הבנויה.

איזה גוי מאושר, גם גוי וגם יש לו נחת יהודי…

איך שקושנר מתבייש, וואו, יש לו חן יהודי טהור.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture