דובר צה"ל

צה"ל נערך לעוד יום של עימותים; צעדה צפויה גם בגבול לבנון

אתמול נהרגו 59 מתפרעים פלסטינים במהומות ליד הגבול עם עזה ובצה"ל נערכים לקראת יום דומה, לציון יום הנכבה. אנשי חמאס וחיזבאללה מארגנים צעדת פליטים פלסטינים בלבנון, וכוחות הביטחון נערכים לעימותים הצפויים לפרוץ היום גם ביהודה ושומרון

לאחר יום אלים במיוחד בגבול רצועת עזה, כוחות הביטחון נערכים לקראת יום דומה של הפגנות בקרבת הגבול עם רצועת עזה, לציון יום הנכבה, במלאות 70 שנה לסיום המנדט הבריטי ולהקמת המדינה. במהלך ההתפרעויות האלימות אתמול, נהרגו 59 פלסטינים ונפצעו למעלה מאלפיים נוספים.

בלבנון צפויה להיערך צעדה מקבילה של פליטים פלסטיניים בארגון חיזבאללה ושלוחת חמאס המקומית. במקביל, כוחות הביטחון נערכים לאפשרות של הפגנות אלימות ברחבי יהודה ושומרון.

מדובר צה"ל נמסר כי במהלך היום נרשם שיא משתתפים בהפגנות ברצועה של כ-40 אלף מפגינים, ב-13 מוקדים שונים. צה"ל ביצע במהלך היום 11 תקיפות של כלי טיס ברצועה נגד תשתיות חמאס. "צה"ל פועל וימשיך לפעול באופן נחוש כנגד אירועי הטרור הנרחבים המובלים באופן מתוזמן על-ידי ארגון הטרור חמאס. כל פעולת טרור תענה בתגובה חריפה", נמסר מדובר צה"ל.

דובר צה"ל סיכם את אירועי היום האלים אתמול:
11:30 ריצה המונית של מאות מפירי סדר לגדר בצפונית, כולל טיפוס על הגדר במספר נקודות.
12:53 פיצוץ חמישה מטעני צינור בצפון הרצועה.
12:58 פיצוץ מטען חבלה בצפון הרצועה.
13:15 סיכול הנחת מטענים ע"י חולית מחבלים שפתחה בירי לעבר כוח צה"ל (4-6 מחבלים) בדרום הרצועה. הכוח הגיב בירי.
13:30 ירי לעבר הכוחות בצפון הרצועה.
13:45 ירי לעבר הכוחות בצפון הרצועה (8 מחבלים), בחסות הפרות הסדר. הכוח מגיב בירי.
13:50 תקיפת עמדת חמאס על ידי כלי טיס בצפון הרצועה.
14:09 שלושה פיצוצי מטענים, בדרום הרצועה.
14:10 תקיפת עמדת חמאס על ידי כלי טיס בצפון הרצועה.
14:13 זריקת בקבוק תבערה לעבר הכוחות בדרום הרצועה.
14:15 תקיפת עמדת חמאס על ידי טנק בצפון הרצועה.
14:49 זריקת בקבוק תבערה לעבר הכוחות בדרום הרצועה. הכוח השיב באש.
15:10 פיצוץ מטען בצפון הרצועה.
15:26 תקיפת 5 יעדי חמאס על ידי מטוס קרב בצפון הרצועה.
17:04 תקיפת עמדת חמאס על ידי טנק בצפון הרצועה.
17:25 תקיפת 3 יעדי חמאס על ידי מטוס קרב בצפון הרצועה.
19:02 ירי לעבר הכוחות בדרום הרצועה. בתגובה בוצע ירי טנק לעבר עמדת תצפית.
עפיפונים: 25, מתוכם 17 עם חומרי בערה.
שריפות בשטח ישראל: 23 מוקדים.

בארגון הטרור מציבים למפגינים את חציית הגדר כיעד מרכזי במהומות. בחמאס מסבירים כי גם אם יצליחו לחצות את הגדר ולתפוס שטח, אפילו 100 מטרים בעומק ישראל – הדבר ייחשב להישג ענק. לראשונה מזה תקופה ארוכה, ברצועה עולים קולות הדורשים מחמאס להגיב באלימות על ההרג הרב היום בגדר הגבול.

בצה"ל סיכמו את היום בסיפוק יחסי לאחר שאף אחד מהמפגינים לא הצליח לחצות את הגדר. בצה"ל העבירו היום מסר לחמאס לפיו התגובות הבאות לא יישארו בתחומי סביבת הגדר אלא חיל האוויר יפציץ מטרות בעומק הרצועה. בצה"ל חוששים שחמאס ינסה לחפש דרכים אחרות לפגוע בישראל.

ההפגנות והצעדות היום צפויות בפעם הראשונה לצאת גם מגבולות הרצועה ולהתקיים במקומות נוספים. בלבנון מתארגנת, בראשות חיזבאללה והשלוחה המקומית של חמאס צעדת שיבה משלהם. המארגנים מכנסים מפגינים פלסטינים ממחנות הפליטים לנקודת כינוס במבצר הבופור משם תחל הצעדה. לפי שעה לא ברור אם בכוונת הפעילים לצעוד עד לגבול הישראלי או לשמור על מרחק ביטחון.

אמש הודיעה טורקיה כי תחזיר את שגרירה בישראל בעקבות המהומות. הנשיא רג'פ טייפ ארדואן אמר בנאום שנשא אתמול כי "ישראל היא מדינת טרור שמבצעת רצח עם". בהודעת משרד החוץ הטורקי נמסר כי גם השגריר בוושינגטון נקרא להתייעצות. ממשלת טורקיה הכריזה על שלושה ימי אבל ועל כינוס ארגון המדינות האסלאמיות ביום שישי. ממשרד החוץ נמסר כי טרם התקבלה הודעה רשמית, ועל כן לא נמסרה התייחסות בשלב זה.

דרום אפריקה הודיעה אמש גם היא על החזרת השגריר להתייעצות. ממשלת דרום אפריקה גינתה בחריפות את "התוקפנות האלימה שהפעיל צה"ל בגבול עזה נגד מפגינים שלווים שמחו על העברתה הפרובוקטיבית של שגרירות ארצות הברית לירושלים". בהודעת משרד החוץ של דרום אפריקה נכתב כי "ההתקפה נגמרה במותם של עשרות ובפציעתם של אזרחים רבים. לאור המתקפה הישראלית, הוחלט להחזיר את השגריר סיסה נגומבנה". במשרד החוץ אישרו שקיבלו הודעה על זימונו של שגריר דרום אפריקה להתייעצויות, שייצא הלילה מישראל.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו