צילומים: פלאש 90

דילמת עזה • השפל של חמאס, היאוש של הפלסטינים והאינטרס הישראלי

מדוע ניסיונות השיקום של עזה כושלים? איזה ציון מגיע לצה"ל על תפקודו בגיזרה? האם על ישראל לאפשר הקמת אי מלאכותי מול חופי הרצועה? וכיצד אפשר להקל על מצוקת האבטלה מעבר לגבול? ראש השב"כ לשעבר, יורם כהן, עושה סדר

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם


(בוידאו: תקיפת צה"ל ברצועת עזה, אתמול)

ראש השב"כ לשעבר, יורם כהן, העניק הבוקר ראיון נרחב ל'רדיו ללא הפסקה' והתייחס בהרחבה למתיחות בין ישראל לחמאס. "החמאס נמצא היום באחת מנקודות השפל שלו, גם בגלל מצב הכלכלי ברצועה וגם במבחינה ביטחונית. הוא מאבד את הנכסים שלו וצה"ל שומר על כוח ההרתעה תוך תפקוד טוב", הוא אמר.

לדבריו, "בכל פרמטר שהוא חמאס נמצא במצב של חולשה והוא רוצה לצאת ממנו על ידי ניצול סוגיית העברת השגרירות האמריקאית לירושלים. הוא זכה להישג בתודעה הבינלאומית אך שילם על כך מחיר כבד. הציבור שלהם שילם מחיר כבד לקראת כניסת הרמדאן ואני חושב שהם יצטרכו לחשוב פעמיים לפני שהם יהיו מוכנים לשלם את המחיר הזה שוב בהיעדר כל הישג אמיתי".
//www.jdn.co.il/breakingnews/996351
את ההתייחסות הישראלית לסוגיה משרטט כהן כך: "זו דילמה מאוד גדולה. מה לא עבד בהתגייסות ובהירתמות של הגורמים הבינלאומיים לבניית תשתיות ברצועת עזה? לא היה אינטרס ישראלי מובהק. יש כיום תמימות דעים בקרב ההנהגה הישראלית הביטחונית והמדינית שראוי לשקם ולשפר את המצב ברצועה למען רווחת התושבים בעזה ולמען ביטחון ישראל. מישהו צריך לשים המון כסף ולהשקיע וכנראה שבין הדיבורים למעשים יש פערים גדולים. חשוב לא לשכוח שישראל היא הגורם המרכזי הדוחף למען שיקום עזה כיום. אין חוסר במוצרים בעזה אלא חוסר במזומן. עבודה של העזתים בישראל תשפר את נושא האבטלה. בעקבות המצב העוין בין הצדדים אני חושב שלא נכון לעשות זאת כעת. אולי זה יהיה אפשרי עוד כמה חודשים כשהרוחות יירגעו ויהיה שיח טוב יותר".

"אנחנו בתקופה שלא הייתה לנו אף פעם, אנחנו נמצאים בהפסקת אש מתמשכת של ארבע שנים ללא נפגעים. ההנהגה של החמאס בעזה הם אנשים אכזריים אך ריאלים וניתן ללכת עמם בגישת המחוות מהצד שלהם ושלנו כמו חילופי שבויים ונעדרים. הבעיה היא שהם הולכים תמיד בגדול, גם דורשים נמל אווירי וגם דורשים נמל ימי, ישראל לא יכולה לאפשר את הדבר הזה", מציין כהן.
//www.jdn.co.il/breakingnews/996013
עוד מדברי כהן בראיון: "אני חשוב שבקונסטלציה מסוימת אחרי הרמדאן, כשתהיה אווירה של שקט ישראל תוכל לאפשר הוצאה של אנשים מעזה לירדן ללא מעבר דרכה. אנחנו יכולים לעשות את זה. העזתיים טוענים שהם סובלים מסגר וזה יכול להיות הפתרון. התנאים שיש להם בישראל לא ניתנים להם באף מדינות אחרות. אני בעד לפעול בכל המיזמים שניתנים בעזה ולא פוגעים בביטחון או באינטרס הלאומי של ישראל".

על היוזמה להקמת אי מלאכותי מול חופי עזה אומר כהן: "יש לבחון את הרעיון ולבדוק אם הוא עשוי לשפר את התחושה ואת מצבה הכלכלי של עזה. בנוסף לכך יש לבחון מי ישמור על האי הזה"

"אני מסכים עם כל מי שחושב שהמצב בעזה הוא בלתי הפיך כיום. ישראל איננה רוצה לחזור לעזה ולכבוש אותה, הרשות לא יכולה לעשות את זה, המצרים לא יעשו זאת וגם כח בינלאומי לא יעשה את זה".
//www.jdn.co.il/video/995430
//www.jdn.co.il/breakingnews/994943

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

יש לי כמה דברי חכמה לומר לכל מאן דיבעי.
1. כשהפלסטינים התמקמו בעזה וברצועה מדוע ישראל לא נתנה את עזה למצרים שיספחו את הרצועה אליהם מתחילה? 2. כאשר הבינו עם השנים שיש בעיות בטחוניות מעזה כלפי תושבי גוש קטיף מה היה חכם בשימת גדר הפרדה? הרי היה צריך אז לתת לעזתים לבחור או שתעברו מעזה לרמאללה והרצועה תסופח למצרים או שתהיו חלק מערביי ישראל. אין אפשרות להיות במחנה פליטים מחוץ לגבול. כך היה צריך להעשות מהתחלה. וכעת לבחור כמה אפשרויות לעזור למצב הקיים. א.לעשות הרג כללי לכל טרור החמ"ס עד לאחרון שבהם עם כל העלויות והקשיים שזה כרוך כי רק בדרך זו באים לכוון שלום בית ביננו לבין הפלסטינים. אי אפשרי כלל וכלל לדבר על שיחות שלום כאשר יש טרור חמ'ס מובנה מבפנים של קהל הפלסטינים. לכן ראשית כל להפטר מהטרור לגמריי.ואז לבוא לפסגת הדדיות ושלום באיזור ועוד פתרונות. אבל כשיש טרור שולט? לעולם לא תהיה נקודת מוצא.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture