Yonatan Sindel/Flash90

השגריר מדבר: "הייתי נבוך, זה היה חסר כבוד וטיפשי"

כשבוע לאחר העברת השגרירות לירושלים מעניק השגריר דויד פרידמן ראיונות לתקשורת ואומר "הנשיא מרגיש לא בנוח לא לקיים הבטחות". על הדיל האולטימטיבי של טראמפ: "טראמפ יציג את תכנית השלום בין ישראל לפלסטינים בתוך חודשים"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

כשבוע אחרי העברת השגרירות לירושלים העניק הערב (רביעי) שגריר ארצות הברית בישראל ראיונות ל'חדשות 10' בול'חדשות 2' והתייחס בין השאר גם לסערה סביב התמונה שצולמה אתמול בה נראה מחייך ליד תמונה שכיפת הסלע הוחלפה בבית המקדש ועוררה סערה. ״הלכתי ליד הדלת ומישהו בא במהירות עם פוסטר והצטלם לידי עם התמונה״, סיפר פרידמן, "הייתי מבועת. חשבתי שזה חסר כבוד ודבר טיפשי, וביליתי את 24 השעות שלאחר מכן בלהסביר שזה לא משקף את עמדותיי ולא את עמדות ארה"ב".

"הייתי נבוך יותר מכל אדם אחר, מכל פלסטיני, כשראיתי תמונה שלי ליד הפוסטר הזה", הוסיף פרידמן. "זה היה בלתי מתקבל על הדעת בעיניי. זה אירוע מצער ואני מרגיש נורא שאנשים הגיבו לכך כמו שהם הגיבו".

צילום: ישראל כהן, כיכר השבת

בריאיון שנערך בשגרירות החדשה בשכונת ארנונה בירושלים. סירב פרידמן לחשוף את לוח הזמנים להצגת יוזמת השלום של הנשיא, וציין: "אני חושב שזה עניין של חודשים, אני לא יכול לתת לך תאריך ספציפי יש עוד צדדים שמעורבים בכך גם בוושינגטון וגם כאן בישראל".

פרידמן, שהיה אחד מאנשי הממשל האמריקני שתמכו בהעברת השגרירות האמריקנית לירושלים, אמר כי הוא סבור שהחלטתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לבצע את המהלך, לא נבעה מלחצים פוליטיים שהופעלו עליו. "הייתי בנובמבר בבית הלבן, בחדר הסגלגל", סיפר, "אני לא מודע לשום דיון שהיו מעורבים בו שיקולים פוליטיים".

לדברי פרידמן, העברת השגרירות הייתה החלטה של טראמפ עצמו, ומה שהנחה אותו היה האינטרס האמריקני. "הנשיא מרגיש לא בנוח לא לקיים הבטחות", החמיא לו השגריר, שבעבר הועסק כעורך דינו.

הנציג האמריקאי גם בירך שוב על פתיחת השגרירות האמריקאית בירושלים: "קיוויתי שזה יהיה, בעזרת השם. זה לא חלום עוד. אני מרגיש בבית. זה יפהפה, אני גאה בזה וגם טראמפ".

הוא הוסיף כי "אני לא יודע אם היה תאריך אחר שלא היה מעורר את האירועים שראינו בעזה. אני חושב שחמאס היה מנצל את הפתיחה הזו כדי לעורר כמה שיותר מהומות".

בנוגע לשאלה האם תוכנית השלום של טראמפ תוביל בסופו של דבר לשתי בירות בירושלים, ענה פרידמן: "אני לא רוצה להיכנס למונחים ספציפיים בנושא הזה, אתם תיאלצו לחכות לכך".

בנוגע לשאלה איך טראמפ כל כך משוכנע ביישום העסקה ששני הצדדים לא מאמינים שהיא יכולה להיות מיושמת, השיב פרידמן: "הוא תמיד היה אדם אופטימי, ומיומנויות השכנוע והמו"מ שלו טובות יותר משל כל אדם אחר שפגשתי". עם זאת, הוא הדגיש כי טראמפ לא הולך לכפות על ישראל והפלסטינים לקבל את העסקה.

"בשלב הזה הפלסטינים לא מגיעים לשולחן המשא ומתן", הסביר פרידמן. "אני חושב שאם נוכל להציע משהו במהלך החודשים הקרובים שמציע עתיד טוב יותר ואופטימי עבורם, למנהיגות הפלסטינית לא תהיה ברירה אחרת מלבד לגשת לשולחן המו"מ".

על אבו מאזן, שכינה אותו בעבר בן כלב, אמר: "אני בהחלט מודאג ומוטרד מחלק מהדברים שהוא אמר ועשה, אך זו החלטה של העם הפלסטיני. אני לא יודע אם הוא מסוגל להגיע לשלום".

לעומת זאת, נתניהו נתפס בעיניו כמנהיג שמסוגל להביא להתקדמות במו"מ בין הצדדים: "מכל מה שראיתי בו, ועבדתי איתו רבות, אני חושב שהוא מנהיג נפלא. אם הוא מאמין שאנחנו נעים בכיוון שהוא לטובת העם בישראל, אין לי ספק שהוא (ישתף פעולה)… אם הוא יחשוב שההצעה אינה עולה קנה אחד עם האינטרס הישראלי, אין לי ספק שהוא יפעל באופן שונה".

טראמפ והשגריר פרידמן. באדיבות המצולם

לאחר פרישת ארצו מהסכם הגרעין עם איראן, ונאום 12 הדרישות של שר החוץ פומפיאו, התייחס פרידמן גם לאפשרות שהנשיא טראמפ יורה על תקיפה אמריקנית באיראן: "ארה"ב תומכת בעם האירני אך לא במשטר ורוצה לסיים את התנהגות המשטר הזה לא רק בנושא הגרעין אלא גם בנושא הטילים הבליסטיים וההתערבות הצבאית בתימן".

בהתייחסו לנסיגת הכוחות האמריקנים מסוריה, הדגיש השגריר שהוא לא מודאג מכך שרוסיה תהפוך להיות הכוח המרכזי במזרח התיכון: "לא, אני לא חושב שזה תרחיש שיכול לקרות".

בנוגע לכך שנתניהו מרבה לשוחח עם הקרמלין בענייני סוריה, ולא עם הבית הלבן, אמר פרידמן: "אני אומר בהתחייבות: נתניהו מדבר יותר עם נשיא ארה"ב מאשר הוא מדבר עם ההנהגה הרוסית".

ובנושא אחר, הדיפלומט האמריקאי אף רמז כי ייתכנו הקלות במתן ויזה לארה"ב לאזרחים ישראלים. "אני יכול לומר בכנות שאנחנו עובדים על זה. מעורבים בזה המשרד לביטחון המולדת, מחלקת המדינה, אנחנו מנסים לעשות כל מה שאנחנו יכולים במהירות האפשרית, אבל אין לי עדכונים מעבר לכך. אשמח שזה יקרה, אך כמובן שזה דורש התאמה עם כל מיני חוקים, וננסה להגיע למצב שבו נוכל להשיג את זה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

כן, "אירוע מצער".. אלו ה"ידידים הגדולים" שלנו.. זאב בלבוש כבש למול כבשה בין 70 זאבים. נעבעך..

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture