טיסות לורנה בניחוח יהודי

ורנה, עיר במדינת בולגריה, מצויה על שפתו של הים השחור. זוהי אחת הערים הגדולות בבולגריה והיא שוכנת מצפון לבירה. העיר מהווה נתיב סחר חשוב ביותר והיא מרכזת פעילות כלכלית ערה ומסחר עם מדינות שמחוץ לבולגריה. בין המחפשים טיסות לורנה ניתן למצוא את אלה היוצאים לנופש למטרת מרגוע אך יש גם כאלה המחפשים את הניחוח היהודי של המקום שהיה בית לשתי קהילות יהודיות.

כתבות נוספות בנושא:

שלושה מתכונים קלילים לשולחן ליל הסדר
מהו טיח הסלע של Dryvit?
אחרי אסם: גם חברת דיפלומט 'תדחה' את עליית המחירים בשלושה חודשים
כיצד גרביים מעוצבות הפכו לפריט אופנה מבוקש?

ההיסטוריה העתיקה של ורנה

לא כל מי שעולה על טיסות לורנה יודע זאת, אך מדובר בעיר עתיקה מאוד, שנוסדה על מה שהיה בעבר יישוב יווני קדום עוד יותר. לאורך ההיסטוריה נכבשה העיר פעמים מספר ובין היתר היא נפלה לשליטת ממלכת פרס, העות'מניים, הרומים וממלכת ביזנטיון. השם המודרני של העיר מוכר עוד מלפני יותר מאלף שנים כאשר במקום נקבעה ממלכה סלבית. במאה ה-13 כאשר העות'מנים כבשו חלקים גדולים מבולגריה, גם ורנה נפלה תחת עולם ובמקום הוקם מבצר אדיר. חשיבותה של העיר הייתה רבה הן בשל מקומה המרכזי, הן בשל חשיבות המסחר וכן בשל הנמל המשגשג עד ימנו אלה.

קהילה ספרדית וקהילה אשכנזית

יהודים במספרים קטנים שכנו כנראה בורנה עוד מתקופה עתיקה למדי אך העדויות לכך אינן מאורגנות. כשעולים על טיסות לורנה כדאי לדעת כי בעיר שכנה קהילה משגשגת של יהודים ספרדים (מפליטי גירושי ספרד) אך גם קהילה יהודית נוספת. מרבית יהודי בולגריה היו ממוצא ספרדי אך בורנה התבססה גם קהילה אשכנזית תוססת. מוצאם של היהודים האשכנזים היה בעיקר מארצות מזרח אירופה וכן מרוסיה ומיעוטם מגרמניה. בשנות הארבעים למעשה התאחדו שתי הקהילות, כאשר האשכנזים למעשה קיבלו על עצמם להצטרף לקהילה הראשית, הגדולה, הוותיקה והמשגשגת יותר.

בורנה היו היהודים פעילים בחיי מסחר ורוח והיו גם אנשי עמל. כאשר סולקו העות'מניי מהמדינה הביא הדבר תקופה של שגשוג ופריחה לקהילה היהודית המקומית. הקהילה גדלה ויהודים נוספים התיישבו בה. מעניין לציין כי בתקופה של מלחמות הבלקן היו גם יהודים שגויסו לצבא ואחרים נקראו לתרום בכסף וציוד למען צרכי הצבא.

בתי הכנסת של ורנה

מכיוון שבעיר היו שתי קהילות יהודיות נבדלות, הוקמו גם שני בתי כנסת מרכזיים, אחד לכל קהילה. בית הכנסת הגדול יותר יועד לקהילה היהודית ספרדית. ידוע כי לקהילה הספרדית היו גם מוסדות פעילים נוספים, כדוגמת מרכז לקיום אספות, בית עלמין וכן ארגוני חסד וצדקה. במקום בו שכן אחד מבתי העלמין של הקהילה החליטו הרשויות להקים בשנות הארבעים פארק והקהילה קיבלה שטח חדש להקמת בית עלמין חלופי. במוזיאון שמורה עד היום מצבה מבית העלמין העתיק.

בתי ספר בורנה

לקראת סוף המאה השבע עשרה הוקמו בורנה מוסדות להכשרה מקצועית עבור יהודים. עמותות וחברות כדוגמת כי"ח, יק"א ואחרים הקימו בתי ספר ומרכזי הכשרה לרכישת מקצוע. בראשית המאה השמונה עשרה החלה גם בורנה, כמו בערים אחרות באירופה, להתקיים גם פעילות ציונית. בורנה כמו בקהילות אחרות בבולגריה, הונהגו מעת לעת בחירות בקהילות היהודיות לשם קביעת ועדים בבתי כנסת ומוסדות אחרים.

מורנה לישראל

לפני תקופת השואה ואף במהלכה הפליגו כמה ספינות מעפילים מורנה לישראל. על הספינות התאספו פליטים לא רק מבולגריה אלא גם ממדינות אחרות באירופה. כאשר השתלטו הגרמנים על העיר, נאלצו יהודי העיר לברוח ממנה ולאחר השחרור רבים מהם שבו. עם הקמת מדינת ישראל עזבו רוב יהודי בולגריה ועלו ארצה ובהם גם יהודי ורנה. כיום, מתגוררים בעיר כמה עשרות יהודים בלבד אך רבים מגיעים מישראל מדי שנה כדי לבקר ולנפוש בעיר.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture