הסבון – כל מה שכדאי לכם לדעת עליו

הסבון המוצק מלווה אותנו לאורך תקופות ארוכות במהלך ההיסטוריה, ולמעשה – הוא אף הומצא כבר לפני אלפי שנים

כתבות נוספות בנושא:

שלושה מתכונים קלילים לשולחן ליל הסדר
מהו טיח הסלע של Dryvit?
אחרי אסם: גם חברת דיפלומט 'תדחה' את עליית המחירים בשלושה חודשים
כיצד גרביים מעוצבות הפכו לפריט אופנה מבוקש?

הסבון המוצק מלווה אותנו לאורך תקופות ארוכות במהלך ההיסטוריה, ולמעשה – הוא אף הומצא כבר לפני אלפי שנים. הסבון הנוזלי, לעומתו, נחשב לשחקן חדש במערכה, אשר הצטרף לרשימה רק לפני שלושים שנה. כשאנו מוקפים בחיידקים, בבקטריות ובנגיפים, שבחלקם עשויים לגרום למחלות, החיפוש שלנו אחר סבון, או פתרון שיעזור למנוע את הדבקתו בכל אותם מזיקים, בולט מאד בשטח – וזו גם הסיבה בגינה נחשב הסבון למוצר צריכה מבוקש מאד. בעזרת הסבון, הן המוצק והן הנוזלי, אנו שוטפים ידיים ומסירים את הלכלוך ואת החיידקים או הנגיפים שנדבקו אל העור, וכך שומרים על אסתטיקה וניקיון בכמה אמצעים פשוטים.

על ההיסטוריה עתיקת היומין של הסבון

הסבון המוצק המוכר לנו, מוזכר כבר בתקופת המקרא. שם הוא הוא מיוצר מצמח ממשפחת הציפורניים ובעזרתו היו נוהגים, לאחר כתישתו, לנקות בגדים מלוכלכים. החומר הפעיל המצוי בצמח הסיר את הכתמים ואת הלכלוך, ואפשר ללובשים את הבגד ליהנות ממנו מחדש כשהוא נקי וריחני. גם אפר הצמחים שימש להכנת סבונים, והוא בושל בתוך שמן צמחי או שמן מהחי. בישול זה יצר עיסה סמיכה אשר יובשה, וממנה חתכו צורות שונות של סבונים. באזור אגן הים התיכון השתמשו בשמן הזית לצורך הכנת סבון, הן בשל ריחו הנעים של השמן והן לאור חששם של המוסלמים כי הסבון, שהגיע אליהם דאז מאירופה, יכיל שומן חזירים. בסוף המאה ה-19 היה הסבון לאחד המוצרים המבוקשים ביותר (אחרי תפוז יפו המפורסם!), והוא יוצא לכל העולם.

המצאה חדשנית בשנות ה-80

הסבון הנוזלי, אותו אפשר למצוא בכל מתקן לסבון, נרשם כפטנט עוד בשנת 1865, עליו חתום ויליאם שפרד שמניו יורק. בתחילה הוא הכיל כמות קטנה יחסית של סבון רגיל, אותה ערבבו עם אמוניה. מאז, עברה אותה נוסחה לא מעט שינויים ופיתוחים, ובשנת 1980 הוצג לראשונה הסבון "הרך" – אותו סבון נוזלי המוכר לנו עד היום, כאשר הוא מגיע בתוך מכלים עם משאבה בראשו. הסבון הנוזלי, שנמצא בתוך מתקן לסבון המכונה גם "דיספנסר" – כמותו מוצאים בשירותים ציבוריים פעמים רבות – מכיל בתוכו נוזל סבון ריחני וצבעוני אותו ניתן להוציא באמצעות משאבה מיוחדת, המחוברת ישירות לצינורית. דרך אותה צינורית יוצא הסבון הנוזלי, כאשר הכמות היוצאת ניתנת לשליטה.

סבון קצף במקום סבון נוזלי

המתקן לסבון, המוציא סבון מוקצף, נחשב גם הוא לפופולארי מאד והוא פועל באופן דומה. לחיצה על המשאבה, גורמת לשאיבת הסבון הנוזלי יחד עם אוויר. הערבוב בין השניים יוצר בועות של סבון, אותו קצף שמתקבל בעת הלחיצה. למתקן זה יתרונות רבים וזו גם הסיבה מדוע מוצאים אותו במקומות שונים: אין צורך להקציף באמצעות נוזל את הסבון שיצא ממנו והכמות היוצאת בכל פעם היא מדודה ומדויקת. הדבר מאפשר חיסכון משמעותי ומונע בזבוז מיותר (תקף וחשוב מאד למקומות ציבוריים שונים, למסעדות, לבתי מלון ועוד).

יעילות, איכות וחיסכון – מתקן סבון בכל מקום

כיום, תוכלו למצוא בבנייני משרדים ומרכזים מסחריים יוקרתיים מתקני סבון מתקדמים והיגייניים במיוחד. הם מותקנים בעיקר במקומות ציבוריים, אך ניתן להתקינם גם בבתים פרטיים חלקם אלקטרוניים וכולם פועלים על פי אותו רעיון: קצף של סבון בכמות מדודה, שהשימוש בו איננו מצריך הקצפה עם מים ובזבוז של סבון בכמות רבה. סוג זה של מתקן לסבון ידוע כהיגייני מאד, כאשר הוא מונע הצטברות של אבק במתקן עצמו, ומכאן – גם הצטברות של חיידקים לא רצויים. קל מאד לנקות אותו, הוא יעיל ומותאם באופן מושלם אל הסביבה. ניתן למלא את המתקן, בכל עת ולהבטיח למשתמשים בו פתרון נהדר ונוח מאד.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture