הפיתוח הישראלי שבולם את סרטן המוח

הכירו את אופטיון: מכשיר שנראה כמו עוד מוצר חשמלי סטנדרטי, אבל בפועל מדובר בפיתוח ישראלי שנותן מענה משמעותי לאחד מסוגי הסרטן האלימים והקשים ביותר: גליובלסטומה - סרטן המוח בהמשך עשויה הטכנולוגיה המתקדמת לספק מענה גם לגידולים סרטניים באזורים נוספים בגוף שלא נזדקק

כתבות נוספות בנושא:

שלושה מתכונים קלילים לשולחן ליל הסדר
מהו טיח הסלע של Dryvit?
אחרי אסם: גם חברת דיפלומט 'תדחה' את עליית המחירים בשלושה חודשים
כיצד גרביים מעוצבות הפכו לפריט אופנה מבוקש?

מחלת הסרטן היא האתגר הרפואי הגדול ביותר של המאה ה-21. אינספור מדענים, חוקרים, רופאים ומומחים, מנסים למצוא את הדרך הרפואית להתמודד עם המחלה ולהפוך אותה לכזו שניתן לרפא בקלות, או לכל הפחות להאריך ימים חרף קינונה בגוף ל"ע, ללא פגיעה באיכות החיים וטיפולים מייסרים.

למרות שהמחקר הצליח להגיע להישגים מרשימים כגון איתור מוקדם של המחלה, פתרונות מסויימים למספר סוגים שלה ועוד, נראה שהדרך למציאת פתרון הרמטי למחלה הנוראה – ארוכה ביותר.
עד שזה יקרה, נאלצים החולים במחלה לקבל טיפולים רפואיים בדמות הקרנות מייסרות שנועדו להרוג את התאים הסרטניים בגוף. ההקרנות הללו הוכחו לעתים כיעילות, ולעתים לא. המכנה המשותף היחיד לכל מי שמטופל בהן הוא סבל בל יתואר, נזק ממשי לגוף ועוד.

Novocure, חברה ישראלית, פיתחה מוצר פורץ דרך, שמתמודד בדרך חדשנית עם סרטן המוח – אחד הזנים האלימים, הקטלניים והמבהילים ביותר של המחלה – החל מהשלב שאחרי ההקרנות וטיפולי הכימותרפיה הראשוניים.

המוצר מכונה בשם Optune, והוא מוצמד לעור הקרקפת של החולים שמסתובבים איתו ביום יום, כשהפעולה שלו היא ייצור שדות חשמליים שמשבשים את חלוקת תאי הגידול במוח מה שמיוחד בשדות הללו זה שהם לא מפריעים לפעילות החשמלית המתקיימת במוח ולא מזיקים לרקמות התקינות בו.

חשוב לציין כי בכל הקשור לטיפול בסרטן המוח מסוג גליובלסטומה , ההקרנות וטיפולי הכימותרפיה שהוכחו כ"יעילים" מצליחים להאריך חיים בשיעור של לא יותר מחודשים ספורים. הפיתוח החדש, לעומת זאת, הצליח עד כה להביא להארכת חיים של עד 5 (!) שנים, התפתחות משמעותית ביותר במלחמה על חיי החולים במחלה.

ד"ר רחל גרוסמן, סגנית מנהל המערך הנוירוכירורגי בבית החולים איכילוב, הרחיבה בראיון ל'ידיעות אחרונות' על המחלה איתה מנסה הפיתוח החדשני להתמודד. "גליובלסטומה הוא הגידול הכי ממאיר במוח, גידול ראשוני של תאי הגליה. עד כה יכולתנו כרופאים להאריך את חייהם של אלה שהגידול מתגלה אצלם הייתה מוגבלת מאוד. הטיפול המקובל הוא ניתוח לכריתה מקסימלית ובטוחה ככל האפשר של הגידול, תוך שמירה על תפקודו התקין מבחינה נוירולוגית של המטופל. אחרי החלמה של כחודש מגיעים טיפולי קרינה לאזור המנותח בשילוב של כימותרפיה בכדורים. הפרוטוקול הטיפולי הזה נמשך שישה שבועות, ואחריו ממשיכים עם הכימותרפיה בחמשת הימים הראשונים בכל חודש. מגוון הטיפולים הכימיים בהקשר הזה מצומצם שכן רוב התרופות הכימותרפיות לא חודרות את מחסום הדם־מוח, שמגן ומפריד את המוח מהגוף, לטוב ולרע. כך המוח שומר על עצמו מפני זיהומים, וזה יתרון כמובן, אבל מנגד, מעטות התרופות שמגיעות אליו בריכוז שעשוי להועיל לטיפול נגד הגידול. לצערנו, הסרטן הזה נוטה לחזור ברוב המקרים. גם השונות הגנטית שלו גבוהה משל רוב הגידולים האחרים בגוף, כך שגם אם ניתן תרופה שתתקוף שינוי גנטי כלשהו, תיווצר במהירות עמידות של הגידול נגד הטיפול".

ד"ר אילון קירסון, המנהל המדעי ואחראי מחקר ופיתוח בנובוקיור פירט בראיון ל'ידיעות אחרונות' על הפיתוח שבו אנו עוסקים: "הטכנולוגיה, שאותה הגה פרופ' יורם פלטי, מייצרת שדות חשמליים שמפריעים לתאים הסרטניים להשלים את תהליך החלוקה שלהם, מה שגורם להם להפסיק לצמוח. עם זאת, הם לא מפריעים לפעילות החשמלית המתקיימת במוח ולא מזיקים לרקמות התקינות בו. המעקב הרציף והמחקרים מעלים שהשימוש בה הקפיץ מ־30 ל־45 אחוז את מספר החולים שחיים שנתיים לאחר תחילת הטיפול במחלתם, והיום כבר ברור לנו שיש חולים שיחיו גם חמש שנים מרגע האבחנה. למעשה, הטכנולוגיה הזאת שינתה את המהלך הטבעי של הגליובלסטומה והביאה למצב שלא כל החולים בה מתים ממנה".

לדבריו, "ברגע שהצלחנו להפריע לתאים הסרטניים להשלים את תהליך החלוקה שלהם, מה שגורם לגידול להפסיק לצמוח, הפכה המחלה לכזאת שאפשר להילחם בה. בזמן חלוקת התאים יש שלב שבו הדי־אן־אי משתכפל. כל כרומוזום נעמד ליד 'אחיו' בשורה, התא מקבל צורה של שעון חול ואז שני החלקים מתנתקים זה מזה. השדות החשמליים לא מאפשרים לזה לקרות מכיוון שהמולקולות מסתובבות לכיוון השדה, המושרה חיצונית. כיבוי המכשיר, המופעל על ידי בטריות, מבטל מיד את קיום השדה החשמלי, ולכן הטיפול חייב להיות רציף".

יצוין כי השימוש בטכנולוגיה אושר על רשויות הבריאות בארה"ב, באירופה וגם בארץ. לפי שעה היא אינה בסל התרופות, אך חלק מהביטוחים הפרטיים מעניקים אותה למבוטחיהם.

לדברי ד"ר גרוסמן, "הטיפול הזה מאפשר איכות חיים טובה בנוכחות מחלה מאוד קשה, וללא פגיעה נוירולוגית נוספת, שכן האתר היחיד במוח שבו יש תאים שמתחלקים – הוא הגידול. המחקר הראשון הראה שככל שהשימוש היה ממושך יותר מבחינת מספר השעות היומיות, כך החולים חיו יותר זמן. יש להניח שניתן לשפר פרמטרים רבים בפרוטוקול, לאתר תת־אוכלוסיות שיגיבו יותר טוב, לשלב את הטכנולוגיה עם טיפולים נוספים שיביאו לתגובות טובות, למקסם את עיתוי התחלת הטיפול. לא במקרה התוכניות ארוכות הטווח הן לבחון את הטכנולוגיה מול סוגי סרטן אחרים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture