מה עושים כשהילדים היפראקטיביים?

חלק מהאספקטים הקשורים לקשרים החברתיים של הילדים ההיפראקטיביים יכולים להפתר

כתבות נוספות בנושא:

שלושה מתכונים קלילים לשולחן ליל הסדר
מהו טיח הסלע של Dryvit?
אחרי אסם: גם חברת דיפלומט 'תדחה' את עליית המחירים בשלושה חודשים
כיצד גרביים מעוצבות הפכו לפריט אופנה מבוקש?

שיחות תכופות מבתי הספר והגן בהן מספרים לכם כי "הילדים אינם יכולים לשבת בשקט". ציונים נמוכים בתחום ההתנהגות, התפרצויות זעם תכופות בבית וריצה בלתי פוסקת בסלון – אלה רק חלק מהאתגרים עמם נאלצים להתמודד הורים לילדים שאובחנו כסובלים מהיפראקטיביות. משפחות רבות מוצאות עצמן חסרות אונים מול ההפרעה הרועשת. אספנו עבורכם כמה דרכי אבחון וטיפול בבעיית ההיפראקטיביות.

השלב הראשון: אבחון

החלק הראשוני בטיפול בילד היפראקטיביים הוא זיהוי הסיבה להתנהגות. חלק מהילדים מתחילים לפתח חוסר שקט וחוסר יכולת להתרכז כתוצאה מחרדה, אחרים דווקא בגלל סיבות הקשורות לאירועים שעברו בבית ובבית הספר. בתקופה הביטחונית הרעועה בחלקים שונים בארץ כיום יש ילדים המגיבים בצורה קיצונית לחרדה ומפתחים התנהגות היפראקטיבית. לאחר שנפסלו האפשרויות האחרות, במהלך אבחון פשוט הכולל אמצעים מומחשים, ראיונות ושיחות אפשר לגלות האם הילד סובל מתסמינים של הפרעות קשב וריכוז בשילוב היפראקטיביות ולהתחיל טיפולים תרופתיים והתנהגותיים בטכניקות שונות.

טיפול התנהגותי

השלב הבא, מעבר לטיפול התרופתי הוא איתור הגורמים הנפשיים המשפעים על ההיפראקטיביות. לעתים, מדובר בשינויים קוגניטיביים ופעמים אחרות, באמצעות שיטות טיפול התנהגותי, ניתן לשנות את התנהגות הילד באמצעות הצגת אלטרנטיבות שונות. כך, למשל, אפשר לטפל בבעיות של ישיבה במהלך משחק בגן או שיעור בבית ספר, הגדרת מטרות והגשמתם תוך יצירה של "רצף הצלחות" השובר את תחושות הכישלון הנובע מחוסר היכולת להתמקד. באמצעות שיחות עם הילד והתאמת הטיפול לכל אינדיבידואל אפשר למצוא את הפעילויות התרפויטיות המתאימות – כמו חוגים הכוללים פעילות גופנית או שימוש באומנות. נרחיב על כך מעט.

חוגים הכוללים פעילות גופנית

ניתן לדמיין את הילד ההיפראקטיבי ככמוסה בה לכודות כמויות עצומות של אנרגיה המעוניינות להשתחרר. באמצעות חוגים ופעילויות פיזיות, כמו משחק כדורגל וכדורסל, טניס, ריקוד, רכיבה על סוסים, שחייה ופעולות אחרות, הילד יכול למצוא מקום בו ניתן לתעל את האנרגיה בצורה חיובית שאינה גוררת תגובות שליליות מהסביבה. שעות הפנאי עם המשפחה יכולות להיות מלוות אף הן בפעולות פיזיות יחדיו כמו משחק באולינג, ריצה משותפת בפארק, משחקים פעילים בחצר או על שפת הים וטיולי אופניים.

טיפול באמצעות אומנות או בעלי חיים

טיפולים נוספים בהיפראקטיביות מאפשרים לילד לבטא רגשות עוצמתיים הכלואים בו. כעס, עצב וחרדה מאפיינים פעמים רבות את בעלי הפרעות הקשב והריכוז וניתן לבטא אותם באמצעים לא-מילוליים. באמצעות פסלים שונים הממחישים אובייקטים מהם הילד חרד (ממפלצות ועד עכבישים), ציורים בטכניקות שונות הפותחות צוהר לעולמו הפנימי של הילד, ריפוי בתנועה או ריקוד ואף טיפול באמצעות בעלי חיים. חלק מהאספקטים הקשורים לקשרים החברתיים של הילדים ההיפראקטיביים יכולים להפתר באמצעות טיפול קבוצתי בו נוצרות אינטראקציות חיוביות עם ילדים אחרים ובסיטואציה זו הילד לומד לתקשר ולהקשיב לסובבים אותו מבעד ל"ערפל" האופייני לבעלי הפרעות קשב וריכוז.

לסיכום, גם אם הילדים שלכם סובלים מהיפראקטיביות מצבם יכול להשתנות בתוך זמן קצר תוך שילוב מספר סוגי טיפול החל מטיפול תרופתי וכלה בטיפול התנהגותי ותרפיות שונות. עבור כל ילד יש נוסחה שונה של טיפול הפועלת באפקטיביות ולא כל טיפול יעבוד בצורה זהה על הילדים שלכם. פתחו בפניהם דלת לעולם בו הם יכולים לממש בצורה מלאה את הפוטנציאל המלא שלהם על ידי אבחון מתאים וגלו איך עולמכם ועולמם משתנה אט אט.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture