בשלב הצגת מזונות חדשים ודאי יש לכם לא מעט שאלות: "מתי מתחילים?", "עם מה כדאי להתחיל?", " קודם ירקות או קודם פירות?", "לתת לו דייסה או לא?" ואם כבר התחלתם, מלאי התרגשות והתלהבות, בוודאי נתקלתם לא פעם בעיוות הפנים ויריקה של המזון החדש. לפניכם עשרה טיפים שיעזרו לכם לעבור את התהליך הזה יותר בקלות

מאת רננה מזרחי, דיאטנית ומנהלת מדעית מטרנה

מתי להתחיל? כדאי להתחיל את התהליך סביב גיל חצי שנה ובמידה והתינוק מראה סימני מוכנות כמו: החזקה יציבה של הראש, יכולת להושיט במודע ידיים לחפצים והכנסתם לפה, יכולת לגרוף מזון מכפית שמגישים לפיו והתעניינות שהוא מראה במזון שאתם אוכלים.

עם מה להתחיל? המזונות הראשונים המומלצים לתינוק הם ירקות, פירות, בשר, דגים, קטניות וגם דייסות דגנים לתינוקות המועשרות בברזל.

אחד אחד – מומלץ להתחיל בהצגת מזון חדש אחד בלבד בכל פעם על מנת לאפשר לתינוק להכיר ולהתרגל לכל טעם חדש בנפרד. כמו כן הציעו לו מזונות בשעות הבוקר כדי שתוכלו לעקוב כיצד הוא מגיב למזון החדש ושאינו מפתח תגובה אלרגית. חשוב גם לעשות זאת כשהוא ערני, רגוע ולא רעב מאד.

דייסה כארוחת דגנים מותאמת לתינוק – דייסה היא מזון שמומלץ לכלול בתפריט היומי של התינוק מגיל חצי שנה . נפח הקיבה של תינוקכם קטן, כגודלו של אגרופו ובמקביל הוא גדל בקצב מאד מהיר כך שצרכיו התזונתיים גדולים. ולכן כל כפית שהתינוק מכניס לפיו מאד חשובה. כאן יש לדייסה מקום של כבוד: היא מהווה דרך טובה ביותר לתת את הדגנים הראשונים  ומגיעה במרקם ובהרכב שהותאמו במיוחד לתינוקות. רבים אינם יודעים זאת אבל דייסה היא גם מנה עשירה בברזל שהינו מינרל חיוני להתפתחות תינוקות. מנת דייסה להאכלה בכפית מספקת כ-40% מהקצובה היומית המומלצת לתינוקות בגיל ½ שנה עד שנה (מנת דייסת מטרנה בהכנה סמיכה בהתאם להוראות ההכנה שעל האריזה)

חדש אבל גם מוכר – עדיף להציע מזון חדש על בסיס מזון מוכר ואהוב: למשל להוסיף דייסת דגנים לחלב מהזנה טבעית או לתמ"ל שהתינוק ניזון ממנו, או לתת מחית פירות עם דגנים לתינוק שכבר אוכל מחיות של פירות.

להיזהר מסטיגמות- אל תמהרו להכריז שהילד "אינו אוהב" מזון כזה או אחר גם אם הוא מסרב בתחילה. מחקרים מראים כי יש תינוקות עבורם נדרשת הצגה חוזרת ונשנית של המזון עד שהם מסתגלים לטעם החדש. לכן גם אם התינוק לא אהב את מה שהצעתם לו  נסו לאחר הפסקה של כמה ימים להציג לו שוב ותמיד באווירה רגועה ואוהבת  ותוך כיבוד רצונו לאכול (או שלא) וכך תגדילו את  הסיכויים להתקבלות המזון החדש ע"י התינוק.

תנו לתינוק להוביל- חשוב להבין שהתהליך צריך להיות מונחה ע"י התינוק! למה הכוונה? אתם אחראים על הצגת מגוון מזונות בריאים לתינוק ועל הקניית הרגלי אכילה נכונים אבל רק התינוק מחליט מה וכמה לאכול מתוך מה שהצעתם לו! קל מאד לדעת אם הוא מעוניין להמשיך לאכול כי אז הוא פותח את פיו בשמחה ואם לא – אז הוא יסגור את פיו, יסית את פניו לצדדים ואף ירק את המזון שהוכנס לפיו. כבדו זאת ועל תנסו להמשיך להאכילו אם הוא כבר לא מעוניין בכך, הוא יודע הכי טוב מתי הוא רעב ומתי הוא כבר שבע.

בלי הסחת דעת – השאירו את "רד אלינו אווירון" לשעת המשחק – הקפידו על אכילה ליד שולחן האוכל ולא תוך כדי הסחת הדעת. חשוב שהתינוק יאכל בצורה מודעת, יחווה את הטעמים והמרקמים החדשים ושאתם תהיו קשובים לאיתותים שלו.

הרגלים לחיים – הרגלי התזונה הנרכשים בינקות הופכים להרגלי חיים ולכן כדאי לנצל את התקופה הזו להקניית הרגלי אכילה נכונים. הקפידו על ארוחה משפחתית משותפת אחת ביום בה תוכלו ליהנות מחוויה משפחתית מגבשת וזכרו שאתם מהווים את המודל של ילדכם כך שהדרך הטובה ביותר להקנות להם הרגלים טובים שילוו אותם להמשך החיים היא ההתנהגות האישית שלכם.