10 טיפים שכדאי לאמץ כשמתחילים להזין את התינוק במזונות משלימים

בשלב הצגת מזונות חדשים ודאי יש לכם לא מעט שאלות: "מתי מתחילים?", "עם מה כדאי להתחיל?", " קודם ירקות או קודם פירות?", "לתת לו דייסה או לא?" ואם כבר התחלתם, מלאי התרגשות והתלהבות, בוודאי נתקלתם לא פעם בעיוות הפנים ויריקה של המזון החדש. לפניכם עשרה טיפים שיעזרו לכם לעבור את התהליך הזה יותר בקלות

כתבות נוספות בנושא:

שלושה מתכונים קלילים לשולחן ליל הסדר
מהו טיח הסלע של Dryvit?
אחרי אסם: גם חברת דיפלומט 'תדחה' את עליית המחירים בשלושה חודשים
כיצד גרביים מעוצבות הפכו לפריט אופנה מבוקש?

מאת רננה מזרחי, דיאטנית ומנהלת מדעית מטרנה

מתי להתחיל? כדאי להתחיל את התהליך סביב גיל חצי שנה ובמידה והתינוק מראה סימני מוכנות כמו: החזקה יציבה של הראש, יכולת להושיט במודע ידיים לחפצים והכנסתם לפה, יכולת לגרוף מזון מכפית שמגישים לפיו והתעניינות שהוא מראה במזון שאתם אוכלים.

עם מה להתחיל? המזונות הראשונים המומלצים לתינוק הם ירקות, פירות, בשר, דגים, קטניות וגם דייסות דגנים לתינוקות המועשרות בברזל.

אחד אחד – מומלץ להתחיל בהצגת מזון חדש אחד בלבד בכל פעם על מנת לאפשר לתינוק להכיר ולהתרגל לכל טעם חדש בנפרד. כמו כן הציעו לו מזונות בשעות הבוקר כדי שתוכלו לעקוב כיצד הוא מגיב למזון החדש ושאינו מפתח תגובה אלרגית. חשוב גם לעשות זאת כשהוא ערני, רגוע ולא רעב מאד.

דייסה כארוחת דגנים מותאמת לתינוק – דייסה היא מזון שמומלץ לכלול בתפריט היומי של התינוק מגיל חצי שנה . נפח הקיבה של תינוקכם קטן, כגודלו של אגרופו ובמקביל הוא גדל בקצב מאד מהיר כך שצרכיו התזונתיים גדולים. ולכן כל כפית שהתינוק מכניס לפיו מאד חשובה. כאן יש לדייסה מקום של כבוד: היא מהווה דרך טובה ביותר לתת את הדגנים הראשונים  ומגיעה במרקם ובהרכב שהותאמו במיוחד לתינוקות. רבים אינם יודעים זאת אבל דייסה היא גם מנה עשירה בברזל שהינו מינרל חיוני להתפתחות תינוקות. מנת דייסה להאכלה בכפית מספקת כ-40% מהקצובה היומית המומלצת לתינוקות בגיל ½ שנה עד שנה (מנת דייסת מטרנה בהכנה סמיכה בהתאם להוראות ההכנה שעל האריזה)

חדש אבל גם מוכר – עדיף להציע מזון חדש על בסיס מזון מוכר ואהוב: למשל להוסיף דייסת דגנים לחלב מהזנה טבעית או לתמ"ל שהתינוק ניזון ממנו, או לתת מחית פירות עם דגנים לתינוק שכבר אוכל מחיות של פירות.

להיזהר מסטיגמות- אל תמהרו להכריז שהילד "אינו אוהב" מזון כזה או אחר גם אם הוא מסרב בתחילה. מחקרים מראים כי יש תינוקות עבורם נדרשת הצגה חוזרת ונשנית של המזון עד שהם מסתגלים לטעם החדש. לכן גם אם התינוק לא אהב את מה שהצעתם לו  נסו לאחר הפסקה של כמה ימים להציג לו שוב ותמיד באווירה רגועה ואוהבת  ותוך כיבוד רצונו לאכול (או שלא) וכך תגדילו את  הסיכויים להתקבלות המזון החדש ע"י התינוק.

תנו לתינוק להוביל- חשוב להבין שהתהליך צריך להיות מונחה ע"י התינוק! למה הכוונה? אתם אחראים על הצגת מגוון מזונות בריאים לתינוק ועל הקניית הרגלי אכילה נכונים אבל רק התינוק מחליט מה וכמה לאכול מתוך מה שהצעתם לו! קל מאד לדעת אם הוא מעוניין להמשיך לאכול כי אז הוא פותח את פיו בשמחה ואם לא – אז הוא יסגור את פיו, יסית את פניו לצדדים ואף ירק את המזון שהוכנס לפיו. כבדו זאת ועל תנסו להמשיך להאכילו אם הוא כבר לא מעוניין בכך, הוא יודע הכי טוב מתי הוא רעב ומתי הוא כבר שבע.

בלי הסחת דעת – השאירו את "רד אלינו אווירון" לשעת המשחק – הקפידו על אכילה ליד שולחן האוכל ולא תוך כדי הסחת הדעת. חשוב שהתינוק יאכל בצורה מודעת, יחווה את הטעמים והמרקמים החדשים ושאתם תהיו קשובים לאיתותים שלו.

הרגלים לחיים – הרגלי התזונה הנרכשים בינקות הופכים להרגלי חיים ולכן כדאי לנצל את התקופה הזו להקניית הרגלי אכילה נכונים. הקפידו על ארוחה משפחתית משותפת אחת ביום בה תוכלו ליהנות מחוויה משפחתית מגבשת וזכרו שאתם מהווים את המודל של ילדכם כך שהדרך הטובה ביותר להקנות להם הרגלים טובים שילוו אותם להמשך החיים היא ההתנהגות האישית שלכם.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture