כל אתר אינטרנט אחר, בין אם הוא חדשותי ובין אם הוא עסקי, לא יוכר על ידי הקהל החרדי, אלא אם עמד באמות מידה שנקבעו מראש, בעיקר בנושא צניעות אבל גם בנושאים אחרים.

הגלישה באינטרנט הפכה בעשורים האחרונים, וביתר שאת החל מאמצע העשור הראשון של המאה הנוכחית, לנפוצה בקרב כלל המגזרים באוכלוסיה בישראל, היהודית והערבית כאחד. עם זאת, אחד המגזרים שהכניסה שלו לנבכי האינטרנט היתה איטית ומדודה יותר, היה המגזר החרדי. הסיבות לכך הן מגוונות, אבל התוצאה הגורפת היתה הימנעות כללית של שלומי אמוני הדת ממעורבות ומגלישה ברשת. קידום ממומן בגוגל היה מכוון למגזר החילוני בלבד, ומנגד מכשירי הטלפון ששמשו בעבר, ומשמשים גם היום את האוכלוסייה החרדית, מותאמים לצרכים ולרצונות שלה ומונעים בחלק ניכר מהמקרים את האפשרות לגלישה חופשית ברשת. מהם החסמים בפני האוכלוסייה החרדית, בכל הנוגע לגלישה ברשת? כיצד ניתן בכל זאת לפנות לאוכלוסיה הזאת באופן התואם את השקפת העולם שלה, ולגרום לה להשתמש בגוגל? בשורות הבאות נשיב לשאלות הללו בהרחבה.

החסמים המקשים על הגלישה של חרדים ברשת

החסם העיקרי למעשה המקשה על גלישה של חרדים בגוגל, הינו האפשרות לחשיפה של הגולש לתכנים בלתי ראויים. קידום בגוגל של תכנים כאמור עלול לכלול תמונות בלתי ראויות, וכן תכנים בלתי ראויים מנקודת המבט החרדית, שהגולשים עלולים להיחשף אליהם. בעבר הלא רחוק, היתה האפשרות לגלישה באינטרנט חסומה במלואה בפני גולשים חרדים, למעט האפשרות להוריד למעשיר הסמאטרפון תכנים שנבדקו אושרו מראש. נכון להיום השתנו דפוסי הגלישה ברשת. עיקר השינוי טמון בקיומם של אתרי אינטרנט ייעודיים, שאליהם ורק אליהם ייכנס הגולש החרדי הממוצע. הסטטיסטיקה מלמדת שמרבית הגולשים החרדים הכמהים, בדיוק כמו החילונים, לחדשות ולדיון בענייני דיומא, אכן גולשים לאתרים האמורים. כל אתר אינטרנט אחר, בין אם הוא חדשותי ובין אם הוא עסקי, לא יוכר על ידי הקהל החרדי, אלא אם עמד באמות מידה שנקבעו מראש, בעיקר בנושא צניעות אבל גם בנושאים אחרים.

כיצד ניתן לפנות לקהל בחרדי

למרות האמור לעיל, הסטטיסטיקות מוכיחות שהגולש החרדי הממוצע פתוח לשינויים הטכנולוגיים לא פחות מהגולש החילוני. יותר משמונים אחוזים מהגולשים החרדים מבצעים קניות ברשת, מרביתם מהמחשב הביתי וחלקם גם באמצעות מכשירי הסמארטפון. מרבית החרדים הבוגרים גם משתמשים ברשת לצורך קיצור תורים וקביעת פגישות, למשל באתרים של קופות החולים השונות. חלק ניכר מהגולשים החרדים גם מבצע תשלומים ברשת, הן למוסדות פרטיים והן למוסדות ממשלה למיניהם.

פנייה לקהל החרדי צריכה להתבצע, לפיכך, בשום שכל. אתר המעוניין להימנות עם האתרים הפופולאריים בקרב החרדים, חייב לקבל הכשר מהרבנים, ולהימנע מלכלול תכנים בעלי אופי מיני או מוסרי ירוד, וכן תכנים הנוגדים את השקפת העולם הדתית בכלל. אם מדובר באתר המקדם מכירה של מוצרים או שירותים שונים, חשוב שהמוצרים המקודמים בו יהיו רלבנטיים לקהל החרדי, וגם ההנגשה שלהם לציבור הגולשים צריכה להיות ראויה, ועל פי אמות המידה הנהוגות שם. פרסום בגוגל הוא לא תמיד הפתרון המושלם למגזר החרדי אך בהחלט ראוי ושווה את הניסיון.

לפיכך, ההמלצה הגורפת בשורות אלה היא להעביר את התכנים באתר, את התמונות ותיאורי המוצר בו, לביקורת של בעל מקצוע המתמחה בשוק החרדי. זאת, על מנת למנוע טעות שתגרום לגולש החרדים להימנע מלהגיע לאתר ולצרוך את המוצרים או השירותים שהוא מציע.