מטוס הג'מבו 747 נחת השבוע בנתב"ג בטיסתו המסחרית האחרונה מנכ"ל אל על: "זהו יום מיוחד והיסטורי, פני החברה להמשך תנופת ההתחדשות והצטיידות במטוסי הדרימליינר 787 החדשים

מטוס הג'מבו  747, מרומא לישראל, נחת השבוע בנתב"ג בטיסתו האחרונה בשירות מסחרי באל על. במשך 48 שנים  הפעילה החברה מגוון דגמי מטוסים בצי 747. במהלך השנים, נכנסו ויצאו משירות כ-20 מטוסי 747 מדגמים שונים. דגם 747-400, שהופעל באל על מאז שנת 1994, ביצע בשירות החברה כ-420,000 שעות טיסה ב-51,000 טיסות בהן טסו כ-17 מיליון נוסעים.

 

גונן אוסישקין, מנכ"ל אל על: "זהו יום מיוחד והיסטורי, שכן לאחר 48 שנים בהן מטוסי הג'מבו שירתו את אל על, נחתה השבוע טיסת אל על האחרונה בג'מבו המיתולוגי, הבואינג 747, אשר שירת נאמנה את לקוחותינו לאורך השנים.  כעת, פני החברה להמשך תנופת ההתחדשות והצטיידות במטוסי הדרימליינר 787 החדשים, כאשר אנו משלימים בקצב מהיר קליטה של 4 מטוסים נוספים. כבר כיום מופעלים בצי אל על 12 מטוסי דרימליינר חדשים. כמו כן, אנו משלימים בימים אלה, לרווחת נוסעינו, שדרוג של פנים המטוס בצי  737 ובהמשך גם בצי מטוסי הבואינג 777."

 

יונתן גת, מנהל צי 747 באל על: "זהו כבוד רב עבורי להטיס את טיסת הג'מבו המסחרית האחרונה של חברת אל על, הסוגרת באופן רשמי תקופת שירות מרשימה של 48 שנים בחברת אל על. לא בכדי המטוס זכה לכינוי מלכת השמיים".

לפני כ-48 שנים, נחת לראשונה בישראל מטוס הבואינג 747-200. המטוס התקבל בטקס חגיגי ומרגש בנמל התעופה בלוד, בו נכחו ראשת הממשלה ג. מאיר, שר התחבורה שמעון פרס, יו"ר אל על משה כרמל, ונשיא אל על מרדכי בן-ארי.

 

במהלך השנים, נכנסו ויצאו משירות כ-20 מטוסי 747 מדגמים שונים. ביום שישי האחרון, יצאה לדרכה טיסה מסחרית אחרונה ומיוחדת של מטוס מדגם 747-400, מתל אביב לרומא. חברי מועדון הנוסע המתמיד של אל על הוזמנו לרכוש כרטיסי טיסה בתעריף נקודות מיוחד ולקחת חלק בהיסטוריה.  טרם המראתו התקיים אירוע חגיגי ליד שער היציאה למטוס, שכלל תערוכה המתעדת את רגעי השיא של צי 747, ביניהם רגעים חשובים בהיסטוריה של מדינת ישראל.

 

במהלך הטיסה חזרה מרומא לישראל שהמריאה ב-10:00 בבוקר (שעון מקומי רומא) ונחתה בנתב"ג לעת ערב, קיבלו דיילי אל על את פניהם של הנוסעים במדי העבר הכתומים של החברה.  כמחווה לאירוע ההיסטורי, זמן קצר לפני הנחיתה בנתב"ג, שינה הקברניט את נתיב הטיסה ושרטט ציור ייחודי של מטוס ה-747 בשמי הים התיכון, אותו היה ניתן לראות בשידור חי ברחבי העולם.

 

 

 

 

סיפורו של מטוס הג'מבו 747 בשרות אל על

 

 

מטוס ה-747 הפופולרי, הידוע בכינויו "מלכת השמיים", החל לטוס בצבעי התכלת- כחול-לבן של אל על בחודש מאי 1971. המטוס זכה לעיצוב מיוחד של האמן הישראלי הנודע דן רייזינגר, מראה שליווה את מטוס החברה מעל 30 שנה.

 

נוכח כניסת הצי לחברה, הוקם האנגר חדש כדי להתאים לגודלו של מטוס ה-747, עם שטח גג המכסה 10 דונם. באותה תקופה, המבנה נחשב לבעל הנפח הרב ביותר בכל המזרח התיכון.
עם כניסתם לשירות ב-1971, הציגו מטוסי ה-747 של אל על סטנדרט חדש, כאשר כבר באותה שנה נרשמה תנועה של 700 אלף נוסעים, גידול של 40% בהשוואה לשנה קודמת.

במהלך השנים, נכנסו ויצאו משירות כ-20 מטוסי 747 במגוון דגמים: 100, 200, 400 ומטען.

 

צי ה-747 היה שותף לכמה מנקודות ציון משמעותיות בתולדות מדינת ישראל, ביניהם הטסת נוסעים לישראל וממנה במהלך מלחמת יום הכיפורים, לצד הטסת טייסים ואנשי תחזוקה ארצה לצה"ל, והעברת אספקה וציוד אשר היו חיוניים להגנה על המדינה. בנוסף, הצי לקח חלק משמעותי במבצע "אקסודוס" להעלאת יהודי ברית המועצות באמצעות טיסות ישירות ממוסקבה וב-"מבצע שלמה" הנועז להעלאת יהודי אתיופיה בתחילת שנות ה-90. במסגרת המבצע שבר מטוס 747 של אל על שיא עולמי (גינס) בהטיסו כ-1,088 נוסעים, לרבות שני תינוקות שנולדו במהלך הטיסה.

בשנת 1979, השיקה אל על לראשונה את טיסת הדגל הישירה,LY001 , במטוסי ה-747 מתל אביב לניו יורק. הנוסעים העדיפו במהרה טיסה זו, מאחר ואפשרה שנת לילה מלאה מההמראה מתל אביב בשעה 01:00 בלילה ועד הנחיתה, כעבור 12 שעות, בניו יורק בשעה 06:00 בבוקר (זמן מקומי).

 

בתחילת שנות ה-80, אל על השיקה לראשונה מחלקת עסקים לצד המחלקה הראשונה. בתחילה, המחלקה, 'המלך שלמה', הופעלה בטיסות טרנס-אטלנטיות במטוסי ה-747, וסיפקה מרווח גדול יותר בין המושבים, קייטרינג משופר ונוחות נוספת. כך, הציעה אל על שלושה סוגי מחלקות שירות ב-747: 'המלך דוד' למחלקה הראשונה, 'המלך שלמה' למחלקת עסקים, ומחלקת תיירים.

 

בשנת 1994, אל על רכשה את שני מטוסי ה-747-400 הראשונים שלה (4X-ELA  ו-ELB), כאשר ב-1995 היא רכשה את השלישי (4X-ELC). בהמשך הצטרפו עוד שלושה מטוסים מדגם זה. מטוסים אלה הפכו לספינות הדגל של הצי.

 

מטוס ה-747-400 הראשון של אל על, הינו מטוס הנוסעים הגדול ביותר שאי פעם שירת בצי החברה, עם מעל ל-400 מושבים. מטוס זה הפעיל את הטיסה הראשונה של אל על במטוס ה- 747-400, תל אביב-פריז, ב-8 במאי 1994.

 

מטוס ה-747-400 אפשר עלייה משמעותית בטווחי הטיסה, עד 13,350 ק"מ, יכולת שאפשרה ביצוע טיסות ישירות מלוס אנג'לס לתל אביב.

 

בעקבות רכישת המטוסים החדשים, אל על הוסיפה טיסות ישירות מתל אביב לשלוש ערים מרכזיות בארה"ב ב-1995: ניוארק (ניו ג'רזי), מיאמי ולוס אנג'לס. מסלול תל אביב-לוס אנג'לס הפך להיות הארוך ביותר באל על, ועם תחילת הטיסות היה הארוך בעולם, 12,000 ק"מ, עם זמן טיסה ממוצע של 14 שעות ו-30 דקות.

 

לאורך השנים, מטוסי ה- 747 הפעילו נתיבי טיסה ישירים אשר קרבו את מדינת ישראל לתפוצות, היו הראשונים לפתוח נתיב למזרח הרחוק, ואף יעדים נוספים בצפון אמריקה, אסיה ואירופה.

 

כזכור, כחלק מהתחדשות צי המטוסים באל על, החברה רכשה 16 מטוסי דרימליינר 787 חדשים, אשר החליפו את צי מטוסי ה-767 שממנו נפרדה החברה בתחילת השנה ומטוסי 747 שיוצאים משירות כיום.

 

 

ציוני דרך משמעותיים בתולדות צי מטוסי הבואינג 747 של אל על

 

1971

  • מטוסי הג'מבו הראשונים מדגם 747-200 הגיעו לאל על.
  • המטוס נחת לראשונה בישראל במאי 1971 והתקבל בטקס חגיגי ומרגש בו נכחו ראש הממשלה גולדה מאיר, שר התחבורה שמעון פרס, יו"ר אל על משה כרמל, ונשיא אל על מרדכי בן-ארי.

 

1973

  • במהלך מלחמת יום הכיפורים המטוסים השתתפו ברכבת האווירית ושברו שיאים בהטסת תחמושת ומטענים בשירות המדינה.
  • מטוסי ה-747, עם הגודל והיכולת המשופרים שלהם, העניקו יתרון עצום בסיוע להגנה המוצלחת של ישראל.

 

1988 

  • נערכה טיסה המטען הראשונה של אל על מעל הקוטב הצפוני לאנקורג', אלסקה.
  • בסך הכול הועברו 150 עמודי תמיכה ענקיים, כל אחד מהם באורך 25 מטר.
  • כל מטוס נשא 104 טון. עמודות מיוחדות אלה שימשו לבניית אסדת קידוח נפט ימית.

 

1990

  • אל על התאימה את אחד ממטוסי הנוסעים שלה מדגם 747-200, כך שיוכל לשמש גם כמטוס נוסעים וגם כמטוס מטען. פרויקט זה היה הראשון מסוגו בעולם.

 

 

 

 

1991

  • מבצע שלמה להעלאת יהודי אתיופיה. מטוסי הבואינג 747 שברו את שיא כמות הנוסעים במטוס כלשהו שהמריא עם 1,086 נוסעים ונחת עם 1,088- שני תינוקות נולדו במהלך הטיסה ארצה.
  • המטוס שימש בתפקיד מרכזי במהלך מבצע 'אקסודוס', כשהביא מאות אלפי יהודים מברית המועצות וממזרח אירופה לביתם החדש בישראל.

 

1992

  • המטוס פתח נתיבים חדשים, כגון בייג'ינג, בטיסה ראשונה בספטמבר 92'.

 

1994 

  • מטוסי הג'מבו מדגם 747-400 הגיעו לאל על.
  • בוצעה טיסה בנתיב נתב״ג – ניו יורק, תוך 10 שעות בדיוק, שיא אל על ושיא עולמי לקטע זה.
  • בוצעה טיסה ראשונה למטוס בקו נתב״ג- מומבאי-בנגקוק.

 

1996

 

  • נפתח נתיב טיסה חדש בין נתב״ג לשיקגו, כאשר משך הטיסה עמד על 12:40 שעות.
  • בוצעה טיסה שכר ראשונה למטוס זה בקו נתב"ג- פוקוקה (יפן).

 

1998

  • טיסת שכר ישירה, לראשונה, בין נתב״ג לריו דה ז'נרו (ברזיל).

 

2005

  • מטוסי 747-200 יצאו משירות נוסעים.

 

2011

  • מטוסי 747-200 יצאו משירות מטען.