צילום: אלבטרוס צילום אוויר בע"מ

מאגר לוויתן: רווח נקי למשק הישראלי

כך פרויקט התשתיות הגדול ביותר שבוצע בתולדות מדינת ישראל, צפוי לשנות את פניה בעשורים הנראים לעין ברמה הכלכלית, הביטחונית והמדינית

כתבות נוספות בנושא:

שלושה מתכונים קלילים לשולחן ליל הסדר
מהו טיח הסלע של Dryvit?
אחרי אסם: גם חברת דיפלומט 'תדחה' את עליית המחירים בשלושה חודשים
כיצד גרביים מעוצבות הפכו לפריט אופנה מבוקש?

עד כמה משמעותית תהיה תרומתו של מאגר לוויתן למשק הישראלי בעשורים הקרובים? כדי לענות על תשובה זו, כדאי להכיר את גודלו של המאגר ואת היקף הפרויקט. לוויתן נחשב למאגר הגדול ביותר השוכן מול חופי ישראל. על גודלו של המאגר יכולה להעיד העובדה שהוא נחשב לאחת מתגליות הגז הגדולות בעולם אשר התגלו במים עמוקים בעשור האחרון של המאה הנוכחית. בנוסף, הוא מכיל כשני שליש מכלל היקפי הגז שהתגלו עד כה מול חופי ישראל. היקף הגז המוערך במאגר מגיע לכ- 650BCM , שיכולים לספק מענה לעשרות שנות צריכת גז טבעי במשק הישראלי.

פיתוח מאגר כה גדול ע"י דלק קידוחים ושותפותיה נובל אנרג'י ורציו, הצריך את הקמת פרויקט התשתיות הגדול בתולדות ישראל, פרויקט שעירב לא פחות מ- 160 חברות ישראליות. בהקמת אסדת הענק, שסיפוניה שוקלים כ- 38,000 טון, עמלו למעלה מ- 7,000 עובדים מ- 25 מדינות ברחבי העולם.

כגודל המאגר – גודל התועלת למשק

כפי שנוכל לראות, פיתוח מאגר לוויתן מהווה רווח נקי למשק הישראלי: גם בשל הרווחים הכלכליים, המדיניים והביטחוניים – וגם בשל התרומה המשמעותית לאיכות הסביבה ולאוויר שאנו נושמים.

הרווח כלכלי: זינוק בהכנסות, קיצוץ בהוצאות

הכנסות המדינה ממיסים ותמלוגים המוטלים על כלל מאגרי הגז, צפויים לפי הערכות משרד האנרגיה ובנק ישראל להגיע למאות מיליארדי שקלים. חלקן הארי של ההכנסות צפוי להתקבל ממאגר לוויתן, הנחשב כאמור למאגר הגדול ביותר השוכן מול חופי ישראל. סכומים משמעותיים אלו יוכלו לשמש כמנוף משמעותי שיתמוך בפיתוח והצמיחה של המשק הישראלי בעתיד הנראה לעין.

מהפיכת האנרגיה אינה פוסחת גם על טור ההוצאות: עפ"י ההערכות משרד האנרגיה, חסך המשק יותר מ- 48 מיליארד שקלים בעלויות האנרגיה מאז החלה הפקת הגז במאגר תמר. במאגר לוויתן, הגדול בהרבה ממאגר תמר, פוטנציאל החיסכון רק עולה. נתון זה משפיע על הכיס של כולנו, שכן חיסכון בעלויות האנרגיה תומך בהוזלת תעריפי החשמל, שמשפיעים על חשבון החשמל ועל המחירים של המוצרים והשירותים שאנו צורכים.

הרווח המדיני: הידוק שיתופי פעולה בינלאומיים

נכון לכתיבת שורות אלו, למאגר לוויתן הסכמים חתומים להזרמת גז טבעי למצרים ולירדן. הסכמים אלו נחתמו בטרם החלה הזרמת הגז מהמאגר, והסכמים נוספים כבר נרקמים. לצד ייצוא גז למדינות האזור, רוקמת ממשלת ישראל הסכם להקמת צינור והובלת גז טבעי ממאגר לוויתן לאיטליה. בפרויקט זה מלבד ישראל לוקחות חלק קפריסין, יוון ואיטליה – ששרי החוץ שלהם כבר חתמו על מזכר הבנות לצורך הקמת הצינור.

לצד התועלת הכלכלית (בדמות הגדלת הכנסות המדינה), ייצוא הגז יסייע להידוק שיתופי הפעולה עם מדינות האזור ויעודד יציבות אזורית, באופן שיחזק את מעמדה המדיני של ישראל ויתרום לביטחונה.

הרווח הסביבתי: לנשום אוויר נקי ובריא יותר

הפעלתו הקרבה של ממאגר לוויתן מסמנת את תחילת הסוף של תחנות החשמל הפחמיות באשקלון וחדרה. לפי המשרד להגנת הסביבה, תחנות אלו אשר עושות שימוש בפחם לצורך ייצור חשמל, הן המקור הגדול בישראל לפליטת מזהמים לאוויר. בהתאם לנתונים אלו קיבל משרד האנרגיה החלטה, לפיה המעבר לשימוש בגז טבעי יוביל תוך מספר שנים לסגירת תחנות הכוח הפחמיות. החלטה הינה בעלת השלכות מרחיקות לכת על הפחתת זיהום האוויר ועל היכולת לנשום אוויר נקי ובריא יותר.

הזרמת הגז הטבעי ממאגר לוויתן פותחת פרק חדש בתולדות מדינת ישראל, פרק שבו הכלכלה הישראלית מתחזקת, המעמד הבינלאומי מתעצם והאוויר שכולנו נושמים הופך לנקי יותר.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture