למה כל כך חשוב לקבל ליווי עסקי להקמת עסק?

חלום יפה, חזון ומוטיבציה להקמת עסק חדש הם בהחלט מצרכים נדרשים. ואולם, הם אינם מספיקים על מנת לצלוח את תקופת ההקמה והרצה ולייצב עסק מבוסס הפועל ברווחיות טובה. בדיוק מסיבה זו חשוב לפנות לקבלת ליווי עסקי לקבלת עסק, הניתן על ידי יועץ עסקי מיומן ומנוסה

כתבות נוספות בנושא:

שלושה מתכונים קלילים לשולחן ליל הסדר
מהו טיח הסלע של Dryvit?
אחרי אסם: גם חברת דיפלומט 'תדחה' את עליית המחירים בשלושה חודשים
כיצד גרביים מעוצבות הפכו לפריט אופנה מבוקש?

מאת ירון לוי

אחת הטעויות שמבצעים יזמים בתחילת הדרך היא ללכת חזק ומהר על הגשמת החלום, מבלי לבדוק את היתכנותו, בלי לבנות מודל עסקי נכון המבוסס על ניסיון והיכרות מעמיקה עם השוק, ובלי תוכנית עסקית מפורטת. התוצאות אינן מאחרות לבוא: עד מהרה החלומות על רווחים ועצמאות נתקלים בקרקע המציאות, הכוללת לא מעט הוצאות, עניינים בירוקרטים, התקשרויות שצריך ליצור, החלטות שצריך לקבל, תחרות לא פשוטה, איתור מקורות מימון ועוד הרבה "הפתעות".

 

אכן, הקמת עסק אינה עניין של מה בכך והנתונים מראים שחלק נכבד מהעסקים החדשים בישראל אינם צולחים את השנים הראשונות. סיבה מרכזית לכך היא היעדר היערכות נכונה, תכנון מפורט וריאלי ויישום של הצעדים המתבקשים. לצד מפח הנפש והרוח שיוצאת מהמפרשים, יש גם הפסדים כספיים שעלולים להיות ניכרים ואף לסבך את היזם בחובות. לכן, אל הפרויקט של הקמת עסק חדש יש להיכנס עם עיניים פקוחות, להבין את הקשרים והאתגרים ולקבל סיוע לכל אורך הדרך.

 

לעבוד עם יועץ עסקי מיומן ורציני

 

ליווי עסקי להקמת עסק ניתן על ידי יועץ עסקי, אולם חשוב להבין שלא כל העוסקים בתחום עשויים מקשה אחת. מה שעליכם לחפש הוא קודם כל יועץ עסקי שיש לו ניסיון רב בליווי עסקים בתחילת דרכם, ובדגש על השוק שבו עתיד העסק לפעול. אדם כזה מביא ידע רב ערך אודות ההיבטים השונים שיש לקחת בחשבון, החל מהאישורים והרישיונות שיש להוציא ודרכי הוצאתם, דרך הציוד שיש לרכוש והעלויות הצפויות, היבטים שיווקיים שעליהם יש לשים דגש, תמחור ושולי רווח מקובלים בענף, מה עובד יותר ופחות טוב לעסקים בתחום, ועוד.

 

בנוסף, ישנה חשיבות גדולה ליועץ עסקי המחזיק בהשכלה כלכלית – אקדמית נרחבת. כפי שתיווכחו לדעת, לכל שלב וסעיף בהקמת עסק יש היבט כלכלי כלשהו, ובסופו של דבר בשורה התחתונה של כל הפרויקט יש דגש כלכלי ברור. יועץ עסקי בעל השכלה כלכלית הולמת יוכל לבצע עבורכם בדיקת כדאיות כלכלית מקיפה ומעמיקה, אשר מביאה צפי מדויק ככל הניתן של העלויות וההכנסות, הבנה של מקורות המימון ושל היכולת לעמוד במיזם, הערכת הגעה לנקודת האיזון, וגם גזירת המסקנה: האם להקים את העסק על פי הקונספט שגיבשתם, לוותר על המיזם או לבצע שינויים מסוימים בו.

 

מעבר לכך, כדאי מאוד שליועץ עסקי המלווה את הקמת העסק יהיה גם ניסיון מהשטח בהקמה וניהול של עסקים. לעיתים קרובות, הידע האמיתי מהשטח מתגלה כמקור חשוב ביותר להמלצות ותובנות שפשוט אי אפשר ללמוד מהספרים. בין אם מדובר בגיוס עובדים, בפנייה אל הבנקים או הקרן להלוואות מדינה, בהתקשרויות עם ספקים וכן הלאה – ניסיון בתחומים אלו יכול לייעל ולזרז הליכים, ולהביא לתוצאות מיטביות.

 

גישת היועץ העסקי בהקמת עסק

 

ליווי עסקי להקמת עסק המבוצע על ידי יועץ עסקי מנוסה הוא תהליך סדור וברור, המורכב ממספר שלבים שמביאים אתכם בהדרגה אל שלב הפעילות השוטפת. יש להדגיש כי ניתן להיוועץ ביועץ באופן נקודתי בשלבים שונים של ההקמה, אולם ישנה עדיפות ברורה לקבלת הליווי מהתחלה ועד הסוף. במילים אחרות, היועץ עומד לרשותכם לא רק בשלב הראשוני ביותר של פיתוח וגיבוש הקונספט או בבדיקת הכדאיות הכלכלית, אלא הוא ממשיך לעזור ולכוון לכל אורך הדרך, ואפילו בהמשך עם ליווי של ההתנהלות השוטפת.

 

עוד יש להדגיש כי יועץ עסקי רציני לעולם לא יפעל בחיפזון לאור תחושות הבטן או לאור פנטזיות שמביא עימו היזם, אלא להיפך: תפקידו הוא להוות עוגן המוריד את היזם אל קרקע המציאות, מבלי לפגום במוטיבציה ובחזון שבהחלט נחוצים. דווקא מכיוון שהיועץ העסקי מכיר היטב את המשק הישראלי ואת האתגרים הכרוכים בהקמת עסק חדש, הנטייה הברורה שלו תהיה לכל אורך הדרך אל הריאלי, ואפילו קצת אל הפסימי, וזאת במטרה להבטיח כי ההיערכות מבוססת על נתונים מדוקים ולא על חלומות שעלולים להתנפץ.

 

ממה מורכב ליווי להקמת עסק?

 

כאמור, ליווי עסקי להקמת עסק מורכב ממספר שלבים והיבטים, אשר לא נפרטם באריכות כאן. על קצה המזלג נסביר כי תמיד יש להתחיל עם בדיקת כדאיות כלכלית, הבוחנת את ההיתכנות הכלכלית של הקמת העסק תוך התייחסות למה שקורה בשוק המסוים והערך המוסף שהעסק מביא. בהנחה שלאחר בדיקת ההיתכנות הכלכלית מחליטים ללכת על המיזם, ממשיכים לבניית תוכנית עסקית שמגדירה בין היתר את התמחור, מודל הרווח, הערכת העלויות, מבנה העסק וכדומה. בהמשך, עם התוכנית העסקית ניגשים לגייס את המימון מהבנקים או מהקרן להלוואות בערבות מדינה, כאשר היועץ העסקי מסייע בהשגת התנאים הטובים ביותר

 

מעבר לכך, בתהליך הליווי מסייע היועץ העסקי לקבל החלטות שונות, כגון מיקומו הגיאוגראפי של העסק, העסקת כוח אדם, רישום כעוסק מורשה או כחברה בע"מ וכדומה. בנוסף, היועץ מסייע בכל הקשור לבניית התקציב הדרוש להקמת והרצת העסק, לרבות תקציב השיווק, עם תוכנית עבודה סדורה ובעלת לוחות זמנים ברורים. ולבסוף, לאחר שהעסק מוקם ופועל, היועץ ממשיך כאמור ללוות אתכם גם בניהול השוטף במידה שתהיו מעוניינים בשירותיו.

 

אודות הכותב : המאמר נכתב על-ידי ירון לוי, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי" , בעל תואר ראשון בכלכלה  בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל נסיון  עשיר בעולם העסקי . ירון ליווה בהצלחה רבה מאות עסקים בישראל.

 

 

 

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture