צילום: PIXABAY

מיון קורות חיים בעידן הדיגיטלי

איך להתמודד עם כמות גדולה של קורות חיים

אנחנו חיים בעולם ממוחשב בו קל לשלוח, לקבל ולמיין קורות חיים יותר מתמיד. למרות שיש לנו כלים נוחים יותר למיון קורות חיים, עדיין קיים האתגר שבלהתמודד עם כמות גדולה בהרבה מבעבר של קורות חיים. כאשר כל אחד יכול להגיש מועמדות בנוחות מביתו למשרה בה הוא מעוניין, משרות נחשקות גורפות כמויות אדירות של קורות חיים. ובתור אנשי גיוס ומשאבי אנוש אנו נאלצים לדייק ולייעל את הליך הסינון כדי לא לפספס מעומדים בעלי פוטנציאל רב.

למה כדאי לשים לב

יש הרבה דברים שחשוב לשים לב אליהם כאשר בוחנים קורות חיים, את מה שהמועמד מציין ומה שהוא משמיט. מה הדבר הראשון שהוא מציין בקורות החיים? לרוב, יהיה זה מה שהמועמד גאה בו יותר. יכול להיות שזה הניסיון שלו שרלוונטי לתפקיד או השכלה ענפה, מה שהמועמד מדגיש נותן לנו ללמוד עוד על המקומות בהם הוא בטוח בעצמו ומרגיש בנוח. חשוב להתעכב גם על המיומנויות והכישורים הנוספים שלו אם הוא בחר לציין כאלה. קל לזלזל בחשיבות של מידע זה משום שלא ניתן לאמת אותו באותו אופן שניתן לאמת מקום עבודה או לימודים קודם, אבל ניתן ללמוד הרבה ממה שמועמד בוחר להעיד על עצמו. יתכן שהוא בחר לציין תכונות שלא ניתן היה לנחש מקורות החיים והבחירה להזכיר אותם יכולה להעיד שהוא נבון או בעל מודעות עצמית. כמובן שתכונות שנשמעות מפוצצות ולא ייחודיות לא יסייעו לנו ללמוד עוד על המועמד.

איך לא לפספס אינפורמציה

כאשר בוחנים כמויות גדולות של קורות חיים קל להתעייף ולרפרף, על אף שבלתי נמנע שהדבר יקרה בחינה מרפרפת טומנת בחובה את הסכנה לפספס אינפורמציה חשובה. חשוב שנוודא שאנחנו ערניים שהרפרוף הוא יעיל ומקצועי. לאחר שסרקתם את קורות החיים באופן ראשוני נסו לסכם אותם לעצמכם במשפט כגון "בוגר תואר ראשון בהצטיינות חסר ניסיון בתחום אך בעל מוטיבציה גבוהה" אם לא הצלחתם לנסח משפט כזה חיזרו והתעמקו במידע שחסר לכם. נסו לחשוב על דרישות שהייתם מגדירים אותם דרישות סף, נניח – שנתיים של ניסיון רלוונטי. האם זה המקרה? ומעבר לאינפורמציה היבשה, מה הרגשתם כשקראתם את קורות חייו, איך התרשמתם ממנו אינטואיטיבית? האם הרגשתם שמדובר במקצוען? ולפני שאתם מחליטים אם להמשיך את הליך המיון איתו או לא, נסחו לעצמכם סיבה קונקרטית כמו – "הוא נראה מבטיח בגלל הניסיון שלו במשרד המוביל ההוא" או לחלופין "הוא לא נראה מתאים משום ממוצע הציונים שלו בתואר נמוך מכפי שהינו רוצים". כך תוודאו שאתם לא פועלים מתוך תחושת בטן בלבד, ושהצלחתם לבחון את קורות חייו באופן מעמיק.

קורות חיים כרושם ראשוני

מסמך קורות החיים משאיר רושם ראשוני שהוא מעבר למידע המפורט בו. ממבט במסמך קורות החיים של אדם נוכל ללמוד האם הוא מסודר או מבולגן, האם הוא בקיא בעבודה עם מחשבים, האם יש לו חוש אסטטי ואפילו נקבל טעימה מיכולות הניסוח שלו בעברית. כמובן שלא ניתן לדעת אם המועמד קיבל עזרה בעת כתיבת קורות החיים או לא, אבל מסמך רהוט ונעים תמיד מעיד לטובה בנוסף לכישורים על אודותיהם יפרט המועמד. חשוב כמובן לפני שמגיעים להכרעה בנוגע למועמד להשוות בין הרושם הראשוני שהתקבל לאינפורמציה שנחשפנו אליה. גם אם הרגשנו שהמסמך מבולגן, אם הוא סטודנט מצטיין יתכן שמסמך זה לא מעיד על עבודות אחרות שלו. כאשר יש לנו ספק בנוגע למועמד שהנתונים שלו יכולים להיות מאוד מבטיחים כדאי לזמן אותו לראיון כדי לא לפספס הזדמנות למצוא עובד נהדר.

כלי מיון נוספים

ישנם תפקידים בהם קורות חיים בלבד הם לא עדות מספיקה כדי להבין אם למועמד יש את הכישורים הדרושים למילוי התפקיד. משרות שלא דורשות ידע או ניסיון קודם או משרות ניהוליות הן דוגמאות למקרים בהם הנתונים היבשים של מועמד לא מספיקים. יותר ויותר ארגונים וחברות בוחרים להשתמש בכלים של מיון מועמדים לעבודה כדי לייעל את הליך הסינון. מבחני מיון לא חייבים להיערך במכון חיצוני בעלות גבוהה, המבחן יכול להיות מנוסח על ידי גורמים מנוסים בארגון ולהישלח במייל. או לחלופין להיות זמין בפלטפורמה מכוונת שתאפשר לכל לנהל את המיונים בצורה נוחה עבור כל המועמדים השונים. בעזרת מבחן פשוט ניתן לקבל נתונים נוספים כדי לראות מי מהמועמדים נראה יותר מבטיח ובכך לצמצם ולייעל את שלב הראיונות.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו