התיקון של רבי נחמן מברסלב

.

כתבות נוספות בנושא:

שלושה מתכונים קלילים לשולחן ליל הסדר
מהו טיח הסלע של Dryvit?
אחרי אסם: גם חברת דיפלומט 'תדחה' את עליית המחירים בשלושה חודשים
כיצד גרביים מעוצבות הפכו לפריט אופנה מבוקש?

רבי נחמן מברסלב הוא אחד הרבנים הגדולים בכל הדורות, שככל שהזמן עובר מתברר כי ההשפעה של התנועה שהוא היה חלק ממנה, היא תנועת החסידות, לא חלפה עם השנים אלא רק התחזקה. רבי נחמן נולד בתאריך ה' בניסן התקל"ב, ונפטר בי"ח בתשרי התקע"א (4 באפריל 1772 – 16 באוקטובר 1810)  ר' נחמן מברסלב חי רק 38 שנים, אבל ההשפעה שאליה הגיע בחייו הקצרים רבה וחזקה יותר מזאת של רבנים וצדיקים אחרים. ר' נחמן הפך בגיל צעיר לאדמו"ר בדור הרביעי של תנועת החסידות והוא ייסד את החסידות המוכרת לנו היום בשם חסידות ברסלב. מה בין חסידות ברסלב שאותה הקים ר' נחמן מברסלב לבין חצרות אחרות של אדמו"רים? מהו התיקון החשוב של ר' נחמן מברסלב? במאמר שלפניכם נעסוק באחת הדמויות המעניינות והמפוארות של העולם היהודי, דמות המשפיעה עד היום על חייהם של מיליונים.

חסידות ברסלב וחצרות אחרות

כאמור, ייסד ר' נחמן מברסלב את החסידות הייחודית הקרויה עד היום על שמו והמשמשת אבן שואבת למאמינים מכל שכבות החברה לקראת סוף המאה השמונה עשרה. בתחילת הדרך ובמשך יותר ממאה שנים, היתה החסידות הזאת אלמונית למדיי. לאחר ייסוד החסידות, קבע ר' נחמן את מקום מושבה בברסלב שבאוקראינה. לקראת סוף המאה העשרים, הפכה החסידות האלמונית למדיי לאבן שואבת לחסידים רבים, אשר חלק ניכר מהם חוזרים בתשובה ומתחזקים. לקראת סוף חייו השתקע הרבי בעיר אומן, שם הלך לעולמו ושם נקבר. עם השנים הפכה העיירה המנומנמת לאבן שואבת לחסידי הרב נחמן והם מגיעים אליה מדי שנה בהמוניהם. רבי נתן מנמירוב, תלמידו הנאמן ויורשו של ר' נחמן, חיבר את ליקוטי מוהר"ן שהוא ספר מרכזי, ביחד עם ספרות ענפה המהווה עד היום א הבסיס הספרותי של החסידות. המאפיין העיקרי של חסידות ברסלב המבדיל אותה מחצרות אחרות של רבנים, טמון בעובדה שההנהגה של החסידות הזאת איננה עוברת בירושה מאב לבן. הדבר היה ברור כבר בתחילת הדרך, כאשר ר' נחמן מברסלב לא העמיד יורשים. ואולם גם היום מתנהלת החצר הזאת ללא העברה של ההנהגה בירושה, כנהוג בקרב אדמו"רים אחרים.

התיקון החשוב של רבי נחמן

התיקון של רבי נחמן מברסלב  אשר יש לו חשיבות רבה לכל אחד מהמאמינים באופן אישי ולכלל המאמינים, הוא התיקון הכללי, או "תיקון הברית". מדובר בתיקון למקרה לילה חס ושלום, שעלול להתרחש אצל כל אדם מאמין. במקרה כזה, על כל מי שהדבר אירע לו לומר עשרה מזמורי תהילים באותו היום. זאת, בנוסף להליכה למקווה באותו היום. ר' נחמן אומר שהתיקון הכללי שקול כנגד כל ספר תהילים והוא יכול להגן על הקורא אותו מפני תוצאות שליליות חס וחלילה של האירוע. לפני אמירת התיקון הכללי יש לומר תפילה מיוחדת. בנוסף לתפילות הללו, גם אמירה של תפילת פיטום הקטורת כסגולה עשויה למנוע צרות ומכשלות רבות, לבטל את כוח המשחית ולעצור מגפות.  היסוד החשוב ביותר של חסידות ברסלב טמון בעובדה שהמנהיגים של החסידות הזאת אינם נמנעים מלהשיב על כל שאלה בצורה מנומקת. מקום שאפשר לשאול רב שאלות, עשוי לספק גם את התשובות הטובות והנכונות ביותר, שעשויות לשפר את ההבנה של השואל. למרות השנים הרבות שחלפו, דומה כי חסידות ברסלב נמצאת בתהליך מתמיד של התפתחות וצמיחה, כיאה לגוף חי שרק הולך ומשתבח עם הזמן. אחד היסודות החשובים שמכוונים את החברים השונים בה, הוא השמחה הפשוטה, החזקה והבלתי ניתנת לעצירה המאפיינת את המאמינים שלה.

 

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

נולד ב א' ניסן
רבי נתן כתב ולא חיבר את ליקוטי מוהרן
אשרינו שזכינו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture