ניהול עובדים: כך תוכלו ליצור ארגון שפועל בצורה אפקטיבית למענכם ולמען העובדים
שנת 2020 הייתה שנה מורכבת לעולם העסקים, כאשר רק עכשיו ניתן לומר בזהירות כי המשק חוזר לעצמו. עובדים רבים נאלצו להפסיק את פעילותם או לעבור מהבית, ולהתמודד עם כל האתגרים הכרוכים בכך. למעשה, ניהול יעיל ואפקטיבי הוא חלק מהותי מההצלחה של כל בית עסק לאחר תקופת משבר, והיום ניתן לעשות זאת גם באופן היברידי. מה הכוונה בהיברידיות? ובכן, מדובר במונח שהולך ותופס תאוצה בשוק התעסוקה לאור מעבר למודל עבודה המאפשר לעובדים לעבוד בחלק מהזמן מהבית ובחלק מהזמן מהמשרד. אם אתם עובדים כך, יש כמה שיטות שאתם יכולים לאמץ כדי לנהל את הזמן באופן יעיל יותר.
שעון נוכחות
חוסר השליטה בשעות העבודה של העובד מוביל לפגיעה משמעותית ברמת הפרודוקטיביות, בייחוד לאור מודל העבודה ההיברידי עליו דיברנו קודם. כדי שתוכלו לשלוט בשעות העבודה ולבחון את נושא האיחורים (גורם משמעותי להפסדים כספיים), רצוי להתחיל כבר עכשיו להטמיע שעון נוכחות אותו ניתן להפעיל דרך אפליקציה ייעודית. מדובר בדרך מצינת בעבורכם ליצור יכולת ניהול עם שליטה ובקרה על שעות העבודה, ימי חופשה וימים מיוחדים. בכך אתם כמנהלים תוכלו לקבל שליטה מלאה באמצעות הפקת דו"חות, והעובדים שלכם מקבלים מענה המאפשר להם לנהל את הנוכחות דרך הטלפון הנייד באופן קל ופשוט.
ניהול זמן
מנהל טוב הוא מנהל שיודע כיצד לתעל את הזמן לטובתו, ולא להיות במצב של כיבוי שריפות המתבצע באופן מתמיד. כדי לנהל את הזמן שלכם טוב יותר, מומלץ להיעזר באפליקציות המאפשרות לכם כמנהלים לרשום את המשימות העומדות על הפרק באופן מסודר ולתזמן אותן, כחלק ממערך שנועד ליצור בסופו של דבר ניצול זמנים יעיל המתבצע באופן קבוע ומבוקר. במקרה הצורך, ניתן לגשת לסדנת ניהול זמן שיסייע לכם לקבל כלים יעילים ולהעבירם הלאה אל העובדים, ובעצם ליצור הדרכה מסודרת שתוכל לעזור לכם להתייעל באופן משמעותי.
הגדרת מטרות
מטרות הן גורם שמניע את המוטיבציה של העובדים שלכם. על כן, חשוב מאוד שאתם כמנהלים תדאגו להציב בעבורם מטרות ריאליות וברות ביצוע. ככל שהמטרות אותן תציבו יהיו מוגדרות ומקובלות על העובדים, כך תוכלו למקסם את היכולת האישית שלהם ולהגביר את המוטיבציה לטובת השגת המטרות. חשוב לשלב מנגנון שבו יוכלו העובדים לומר מה עבד ומה לא עבד, והאם היה משהו שפגע במוטיבציה שלהם לעבודה.
האצלת סמכויות
חלק מהותי מהתפקיד שלכם כמנהלים הוא להאציל סמכויות לעובדים, מתוך מטרה להפחית את העומס עמו אתם מתמודדים ולהגביר המוטיבציה של העובדים להתקדם בסולם הדרגות בעסק. כאשר אתם מאצילים סמכויות ונותנים את האמון שלכם בעובדים, אתם כמנהלים יכולים להנהיג במקום לתת לסחף בעבודה להשפיע על היכולת ליצור שינוי ממשי מבחינת תיעדוף של משימות והקצאת סמכויות בהתאם.
העברת ביקורת
היכולת לפתוח בשיח פתוח אל מול העובדים לגבי ביקורת שיש להם כלפי העסק היא דרך מצוינת ליצור תהליך ניהול אפקטיבי, כחלק מהבנה כי הצפה של כשלים באופן פתוח, שלעיתים אתם כמנהלים לא מזהים, יכול לתרום ליצירה של מתן יכולת לעובדים להעביר ביקורת עניינית ומועילה. את הביקורת ניתן לנצל לטובת קבלת זווית ראייה חדשה על התהליכים המתנהלים בתוך העסק, ושיפור שלהם. שיתוף בקבלת ההחלטות שלכם כמנהלים עם העובדים שלכם יוביל ליצירת תחושת מחויבות והגברת המוטיבציה, ועל כן העברת ביקורת מצד העובדים באופן אנונימי או בפומבי הוא חלק משמעותי מניהול יעיל שפועל למען הצלחת העסק.
לסיכום, אף אחד לא נולד מנהל, ומדובר בכישורים אותם צריך לצבור עם הזמן. בתקופה מאתגרת כמו תקופת הקורונה, ניתן ואף רצוי לנצל את התפקיד המשמעותי שלכם כמנהלים ליצור יכולות חדשות של מנהיגות אשר יובילו את העסק כמה שלבים קדימה – תוך שימת דגש על הירתמות מלאה של העובדים, כפי שמצופה בשנת 2021.