צילום: 123RF.com

לסחור בבורסה – על אסטרטגיות המסחר הבסיסיות

מסחר עצמאי בבורסות השונות תופס תאוצה בשנים האחרונות בישראל בפרט ובעולם בכלל

כתבות נוספות בנושא:

שלושה מתכונים קלילים לשולחן ליל הסדר
מהו טיח הסלע של Dryvit?
אחרי אסם: גם חברת דיפלומט 'תדחה' את עליית המחירים בשלושה חודשים
כיצד גרביים מעוצבות הפכו לפריט אופנה מבוקש?

בשנת 2020 חל גידול של כ-40% בפתיחת חשבונות מסחר עצמאי אצל חברי הבורסה השונים לעומת 2019. גידול המבטא את הרצון של המשקיעים לסחור בעצמם, להיות אחראים על התכנון והביצוע הפיננסי שלהם ובתוך כך גם לחסוך את עלויות הניהול השונות. על מנת לסחור בבורסה באופן עצמאי נדרשת הבנה בסיסית לפחות במוצרים הפיננסיים ובמבנה שוק ההון. כמו כן, חשוב להכיר את אסטרטגיות המסחר הבסיסיות השכיחות אצל המשקיעים.

מסחר ארוך טווח

אחת האסטרטגיות הפופולרית בקרב משקיעים, בעיקר עצמאיים, היא השקעה למשך זמן ארוך במיוחד. מחקרים מראים כי ככל שטווח ההשקעה עולה כך יורדת התנודתיות ותשואת ההשקעה מתכנסת לממוצע תשואות השוק. תפיסה זו מבוססת על הנחה כי הכלכלה העולמית תמשיך לצמוח באופן עקבי (כפי שקרה עד כה). בהתאם לכך, משברים פיננסיים או תקופות של שוק דובי, יהיו זמניים בלבד ובטווח הארוך השפעתם תהיה זניחה יחסית.

מסחר בטווח הארוך יכול להתבסס על פיזור רחב באמצעות השקעה במדדי מניות או במכשירים המעניקים חשיפה מגוונת לנכסים שונים. עם זאת, מסחר ארוך טווח עשוי להתאים גם להשקעה מפוזרת פחות המבוססת על בחירה של מניות של חברות מסוימות, על בסיס ההנחה כי השקעה בהם תניב תשואה עודפת על פני אחרות והשוק כולו. חשוב לציין כי לסחור בורסה לטווח הארוך אינו מחייב ידע רחב והוא עשוי להתבסס כאמור על הגישה הפסיבית להשקעות, ולכן מתאים במיוחד למשקיעים עצמאיים בתחילת דרכם.

מסחר קצר טווח

בניגוד לגישה הקודמת, מסחר קצר טווח מבוסס על משתנים קצרי מועד המשפיעים על מחירי המניות או המוצרים הנסחרים בבורסות השונות. בגישה ארוכת הטווח המשתנים המשמעותיים בבחירת השקעה הם ניתוח פוטנציאל השוק, התחרות בשוק ויתרונות המוצר או השירות של החברה הנבחרת. במסחר יומי, לעומת זאת, המשתנים העיקריים הם ההיצע והביקוש באותו היום ושיעור השינוי במחיר מניה באותו יום של מסחר. הרציונל בבסיס גישה זו הוא גריפה של רווחים "קטנים" באמצעות קניה ומכירה באותו יום מסחר, ותוך הימנעות מחשיפה לאירועים שעלולים להשפיע לרעה על מחיר המניות מחוץ לשעות המסחר של הבורסה.

מסחר טכני

אסטרטגיה נפוצה אחרת היא המסחר הטכני. להבדיל מהאסטרטגיות האחרות, גישה זו מבקשת לנטרל את הידיעות, החדשות, הנתונים הכספיים ומשתנים אחרים, ולהתמקד בזיהוי תבניות התנהגותיות של מחירי מניות. כל זאת במטרה להישען על סטטיסטיקות שונות ומגוונת ולהימנע מהשקעות רגשיות או מניתוח כלכלי-פיננסי שעלול להיות מוטעה. בשיטה זו נעשה שימוש בגרפים וכלי מדידה רבים, והיא דורשת הבנה ויישום של עקרונות הניתוח הטכני.

סיכום

על מנת לסחור בבורסה חשוב להכיר את האסטרטגיות הבסיסיות והנפוצות בהן נוקטים המשקיעים בשוקי ההון. בין אם מדובר באסטרטגיה ארוכת טווח, קצרת טווח או כזו המבוססת על ניתוח טכני, על המשקיע העצמאי להבין את הנחות הבסיס של כל אסטרטגיה ובהתאם לנקוט בזו המועדפת עליו. בכל אחת מן האסטרטגיות שלעיל, ישנן תתי-שיטות וקטגוריות המבקשות להעמיק את האסטרטגיה במטרה להשיא תשואות גבוהות ביחס לאחרות ולאורך זמן.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture