מפנמה להרי יהודה – סיפורו המופלא של שיפוץ המקווה

היהודים הראשונים שהגיעו לפנמה היו אנוסים אשר הגיעו אליה במאות ה-16-17, כאשר ספרד שלטה בפנמה. בשנת 1933 הגיעו יהודים מסוריה והקימו את קהילת "שבת אחים", אשר מהווה היום את אם הקהילות בפנמה

כתבות נוספות בנושא:

שלושה מתכונים קלילים לשולחן ליל הסדר
מהו טיח הסלע של Dryvit?
אחרי אסם: גם חברת דיפלומט 'תדחה' את עליית המחירים בשלושה חודשים
כיצד גרביים מעוצבות הפכו לפריט אופנה מבוקש?

כיום חיים בפנמה כ-10.000 יהודים, רובם יוצאי סוריה (בעיקר חלב), מיעוטם אשכנזים, ולא מעט ישראלים שהגיעו במשך השנים.

קהילת "שבת אחים" בפנמה היא דוגמא לקהילה שיש בה כל התשתית היהודית, הדתית והחינוכית בכדי לשמור על הקיום היהודי. וכפי שאמר רבה הראשי של פנמה הרב לוי בפגישה שקיים עם אליהו בירנבוים מחבר המדור 'יהודי עולמי': "כל מה שיש בארץ ישראל יהיה בפנמה, חוץ מהכותל המערבי". לקהילה יש שני בתי כנסת ושלישי בבנייה, 5 מסעדות כשרות, סופרמרקט ענק למוצרים כשרים, מקוואות, שלושה בתי ספר יהודיים, ישיבה, כולל ומדרשה לבנות.  מערכות החינוך הן חלק מגאוות הקהילה, תוצאה של מאמציו המרובים של הרב לוי לבניית יסודות לחינוך יהודי ותשתית רוחנית.3C9A3014

בני הקהילה המפורסמת ידועים בנדיבות ליבם הרחבה ואלפי לומדי תורה בארץ ישראל יושבים ולומדים בשלווה בזכות אותם יהודים צדיקים. ולא רק לומדי התורה, בני הקהילה דואגים גם לשמירת הצביון היהודי בדרכים רבות נוספות.

נדבך נוסף בשמירת צביון היהדות בארץ ישראל בא לידי ביטוי בהתגייסותם המופלאה של בני קהילת 'שבת אחים' בהובלת  דוד ואלי חנונו הי"ו לטובת שיפוץ מבנה המקווה במושב אשתאול הנמצא בסמוך לבית שמש בהרי יהודה. את התגייסותם למען מטרה חשובה זו הוביל הרב רחמים מזרחי ראש כולל ותלמיד חכם אשר שם לו למטרה לעזור ולפעול למען הגברת הטהרה בישראל באמצעות המרכז הארצי למען טהרת המשפחה. לרב רחמים, תלמידים רבים בקהילה היהודית בפנמה והוא מעורר אותם להיות שותפים בבניית הטהרה בארץ ישראל. והם בנדיבות ליבם תרמו את עלות השיפוץ והשיקום והפיכתו למקווה מפואר ומהודר. הרב רחמים שליט"א, פנה לרבני המרכז הארצי לטהרת המשפחה בארץ ישראל וביקש  שייקחו את הפרויקט החשוב וידאגו לשיקום המקווה ושיפוצו לעילוי נשמתו של אביו המחנך הנודע הרב יצחק זצ"ל אשר העמיד דורות רבים של תלמידי חכמים בעיר הקודש ירושלים.

ואכן, בימים אילו הסתיים פרויקט השיפוץ של המקווה ובטקס מפואר ומרומם נחנך המקווה בהשתתפותם של בני המשפחה, משפחת חנונו הי"ו נציגי קהילת 'שבת אחים', רבני 'טהרת המשפחה' ורבנים נוספים שבראשם מרן הראשל"צ רבי יצחק יוסף שליט"א, גיסו של המחנך הרב יצחק מזרחי זצ"ל שמקווה הטהרה שופץ ושוקם לעילוי נשמתו.

שמחת חנוכת שיפוץ ושיקום המקווה החלה שעות מספר לפני הטקס במושב עצמו כאשר רבני 'טהרת המשפחה' בליווי משפחת מזרחי ומשפחת חנונו מפנה נכנסו לביתו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי ליטול את ברכתו לרגל האירוע המרגש היות וזהו המקווה הראשון שהסתיים בעזרת ה' בעקבות בקשתו וברכתו של הגר"ח ל'אבן הטהרה' אותה אבן מיוחדת שמקבלים התומכים והתורמים של ארגון 'טהרת המשפחה' עם ברכתו החמה של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי שליט"א. הגר"ח שהתרגש מהסיפור ומהעובדה שזהו המקווה הראשון שנחנך מאותם מעות שנתרמו על ידי עמך ישראל שהשתתפו בפרויקט 'אבן הטהרה' ביקש לעשות לחיים לרגל המאורע המשמח וכל הנוכחים זכו לברכתו הקדושה.
3C9A3034
שעות מעטות לאחר מכן, למרגלות מבנה המקווה במושב, התכנסו תושבי המקום בני משפחת מזרחי, משפחת חנונו הי"ו נציגי קהילת 'שבת אחים', רבני 'טהרת המשפחה' ורבנים נוספים שבראשם מרן הראשל"צ רבי יצחק יוסף שליט"א למעמד הסרת הלוט וקביעת המזוזה במבנה המפואר. במעמד נשאו דברים מרן הראשל"צ רבי יצחק יוסף שליט"א, הרב חיים לוי יו"ר 'טהרת המשפחה', סגן יו"ר מועצת מטה יהודה, ויו"ר ועד המושב שהודו בשם כל התושבים על השיפוץ ושיקום המקווה שישמש בעז"ה את תשובי המקום.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture