מאות בני ישיבות ותלמידות סמינרים נבדקו ב'דור ישרים' בימי הבדיקות המרוכזים

בדיקות "דור ישרים" להתאמה גנטית בכל עדות ישראל, כולל בקרב בני עדות המזרח, נערכה לזריזים שהקדימו להיבדק טרום תקופת השידוכים כדי למנוע עוגמת נפש מיותרת • רבים מהנבדקים ביקשו להוסיף גם את סל הבדיקות המורחב

כתבות נוספות בנושא:

שלושה מתכונים קלילים לשולחן ליל הסדר
מהו טיח הסלע של Dryvit?
אחרי אסם: גם חברת דיפלומט 'תדחה' את עליית המחירים בשלושה חודשים
כיצד גרביים מעוצבות הפכו לפריט אופנה מבוקש?

מאות רבות של תלמידי ישיבות ובנות סמינרים ערכו בימים האחרונים את בדיקות ההתאמה הגנטיות של 'דור ישרים', במסגרת מבצעי הבדיקה הקבועים שעורכת אגודת 'דור ישרים' פעמיים בשנה, לאחר חג הסוכות ולאחר חג הפסח. הבדיקות התקיימו השבוע על ידי צוות רפואי מקצועי בירושלים, בני ברק, בית שמש, אשדוד, מודיעין עילית וביתר עילית – בשעות נפרדות לבנים ובנות.
אל ימי הבדיקות הגיעו מאות תלמידי ישיבות ובנות סמינרים בגילאי טרום תקופת השידוכים, ועל פי קריאת ראשי הישיבות ומנהלי הסמינרים הם הקפידו להקדים לערוך בדיקות התאמה גנטיות עוד קודם תקופת השידוכים, על מנת למנוע טרדות ועוגמת נפש מיותרת בתקופת השידוכים עצמם. למרות נחיצותה הרבה לעתידם של הנבדקים, הבדיקה עצמה פשוטה ובוצעה בדיסקרטיות מלאה ובהנחות בסבסוד קופות החולים.
"דור ישרים", האגודה למניעת מחלות גנטיות שהוקמה כבר למעלה משלושה עשורים בעידודם ובהנחייתם של גדולי ישראל, מקיימת שנים רבות את ימי הבדיקות המרוכזים במהלך ימי בין הזמנים – כדי להקל על בני הישיבות ובנות הסמינרים הזריזים לקיים את בדיקות ההתאמה הגנטיות מבעוד מועד, עוד קודם תקופת השידוכים, על מנת להביא להתאמה גנטית בכל שידוך ושידוך עתידי ובכך למנוע סיכונים עתידיים.
במשך השנים שחלפו מאז הוקמה אגודת "דור ישרים", הצליחו המדענים לזהות מחלות גנטיות הרלוונטיות למרבית העדות, כך שכיום מבוצעות בדיקות התאמה גנטיות המתאימות לכלל עדות ישראל ובוחנות שורה ארוכה של מחלות גנטיות קשות. סל הבדיקות מותאם לכל עדה בישראל על פי המחלות הגנטיות האופייניות לה. בנוסף, עם התפתחות המדע הרפואי הגנטי, הצליחו המדענים לבודד מחלות גנטיות רצסיביות נוספות ורבים מהנבדקים אף ביקשו לבצע את סל הבדיקות הנרחב במחיר מיוחד שהוצע בימי הבדיקה.
בשנים האחרונות הצליחו המדענים לזהות גם מחלות גנטיות רבות הנפוצות בקרב יוצאי עדות המזרח וב"דור ישרים" החלו להציע סל בדיקות ייעודי לבני עדות המזרח. כיום כבר ניתן להצביע על שורה של מקרים של ילדים החולים במחלות קשות ל"ע בקרב בני עדות המזרח שניתנים היו להימנע לו הזוגות הנישאים היו מבצעים את בדיקות "דור ישרים" המוקדמות. על רקע היכולת לזהות את המחלות הגנטיות האופייניות לבני עדות המזרח, יצאו גדולי ראשי הישיבות הספרדיות בקריאה לתלמידיהם להקדים ולבצע את בדיקות "דור ישרים" באומרם כי "למען הצל נפשות מישראל מסבל מר ומיותר, אנו קוראים בזאת לתלמידים הנמנים על יוצאי עדות המזרח – חוסו על נפשכם ועל נפשות זרעכם ובצעו את הבדיקות".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture