על מנת לשפר את השירות לנוסעים, החליט משרד התחבורה כי נהגי האוטובוסים יפסיקו למכור כרטיסי נסיעה, אך מי שעלול להפסיד מכך הם אלו שאינם משתמשים באינטרנט - הציבור החרדי, שלא יוכל לדוגמה לרכוש כרטיס חופשי יומי בשעות הבוקר

משרד התחבורה הודיע השבוע כי בעקבות הצלחת הכרטוס החכם בירושלים, החל מיום שישי הקרוב, נהגי האוטובוסים בירושלים יפסיקו להטעין כרטיסי נסיעה בודדת ומנויי חופשי יומי בכרטיסי הרב קו. זאת, במטרה לאפשר לנהגי האוטובוס להתרכז בנהיגה בלבד ולהפוך את הנסיעה לבטוחה ומהירה יותר, בדומה לנהוג ברבות ממדינות אירופה המתקדמות.

מנתונים שפרסם משרד התחבורה עולה כי יותר מ-95% מהנוסעים מטעינים כיום את הרב קו, לפני העלייה לאוטובוס, דבר המצביע על הצלחתה של הרפורמה. עוד עולה כי מדי יום מבוצעות כחמשת אלפים הטענות של כרטיסי רב קו בנקודות הטענה ברחבי העיר. מחציתן מבוצעות באמצעות באשראי והשאר במזומן.

לאור הצלחת הרפורמה, הוחלט במשרד התחבורה להפסיק את מכירת כרטיסי הנייר על ידי נהגים. החל מיום שישי הקרוב, נהגי האוטובוס יפסיקו להטעין מנויי "חופשי יומי" ונסיעה בודדת על גבי כרטיסי "רב קו". עם זאת, תימשך מכירת כרטיסי נייר לאזרחים ותיקים ולמלווים לעיוורים. נהגי האוטובוס ימשיכו למכור כרטיסי רב-קו אנונימיים מוטענים בנסיעה בודדת, עבור נוסעים שלא תיקפו את כרטיס הרב קו לפני הנסיעה.

משרד התחבורה מעמיד לרשות ציבור הנוסעים בתחבורה הציבורית, מגוון רחב של אפשרויות להטענת כרטיס הרב קו, לפני העלייה לאוטובוס, במזומן או בכרטיס אשראי. הטענת הרב קו מאפשרת לנוסעים ליהנות מהנחה של עשרות אחוזים ממחירי הנסיעה, בהתאם לפרופיל ולמנוי הנסיעה.

איך ניתן בכל זאת להטעין את כרטיסי הרב קו? משרד התחבורה מעניק שתי אופציות. הראשונה: הטענה בעזרת מכשיר הסמארטפון שנאסר לשימוש על ידי גדולי ישראל, ואלו שאין בידם מכשיר זה, יכולים להטעין בעזרת האפשרות השנייה: באחת מהחנויות איתם הגיעו להסדר, והמוכרים יטעינו את כרטיסי הרב קו.

קוראים רבים הפנו את תשומת ליבנו לכך שהפתרון שהציג משרד התחבורה לאלו שאין להם סמארטפון הוא חלקי בלבד, שכן התחבורה הציבורית מתחילה לפעול בשעה מוקדמת יותר משעת פתיחת החנויות, וכך, למרות שניתן להטעין את הכרטיסים יממה קודם לכן, אך מי שירצה לעשות באותו יום "חופשי יומי", הדבר יימנע ממנו והוא ייאלץ לשלם בנפרד על הנסיעות הראשונות של אותו יום.

רעיון יצירתי הציע אחד הקוראים, לאפשר הטענת כרטיסי הרב קו בעזרת מערכת טלפונית בעזרת כרטיסי האשראי, דבר שייקל על כל מי שאינו משתמש עם הסמארטפון, כך שלא ייאלץ לטרוח לחנות רחוקה יותר על מנת להטעין את הרב קו – ויהווה פיתרון גם לרוכשים כרטיסי חופשי יומי. פנינו למשרד התחבורה עם התלונה וההצעה, אך שם בחרו להתעלם מהפתרון שהציעו קוראי JDN.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה לJDN: "משרד התחבורה מעמיד לרשות ציבור הנוסעים בתחבורה הציבורית, מגוון רחב של אפשרויות להטענת כרטיס הרב קו, לפני העלייה לאוטובוס, במזומן או בכרטיס אשראי. מדובר בין השאר במאות עמדות אוטומטיות לטעינה עצמית הפזורות בירושלים ובתחנות הרכבת הקלה, וכן במאות מכשירי כספונט, הפזורים ברחבי העיר. זאת, בנוסף לעמדות ההטענה, המאפשרות הטענה של ערך צבור ומנוי "חופשי יומי" מבעוד מועד, גם במנהלים הקהילתיים בשכונות, במרכזי שירות "על הקו", בכל סניפי רשת "קופיקס" ורשת "מעיין 2000" בירושלים, ובכ-100 קיוסקים ועמדות מכירה הפרוסות ברחבי העיר".

יצוין כי משרד התחבורה עדכן עוד כי בחודשים הקרובים תורחב הרפורמה גם לקווי התחבורה הציבורית בתל אביב, חלק מערי גוש דן ומטרופולין חיפה. ביטול התשלום והטענת כרטיס הרב קו אצל הנהג נועדה לשפר את השירות לנוסעים ולהפוך את התחבורה הציבורית ליעילה, בטוחה ומהירה יותר.