צילום: יעקב נחומי / פלאש 90

מעשה אומן: טסים לציון רבי נחמן? הנה כל מה שאתם צריכים לדעת

מהדרכון וכרטיס הטיסה, דרך חדרי האוכל ומקומות הלינה ועד המקום בקלויז: כל האינפורמציה שאתם צריכים לדעת לקראת הטיסה לאומן. וגם: הנגיד ששינה את תנאי ההסעדה ומאחורי הקלעים של מיזם התיקון הכללי העולמי

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
קמו משבעה: משפחת שור מתארחת אצל קרובי משפחה

גל האלפים שנוסע לאומן כבר החל לנוע לעבר שדות התעופה, ולאט לאט הופכת אומן לביתם השני של עשרות אלפים שיגיעו במהלך השבוע הקרוב לשהות של מינימום ארבעה לילות. אז, כמה עולה הנסיעה לאומן לראש השנה? 'ביזנעס' מציג את החישוב המלא.

ראשית, יש להוציא דרכון. הוצאה ראשונה של 265 שקלים בלשכות, ובאינטרנט המחיר זול יותר. המנפיקים דרכון בחודשי הקיץ משלמים אף יותר, אך כיוון שההנפקה הינה למספר שנים, מרבית הנוסעים עושים זאת בתעריף המוזל.
ביזנעס שימושי
השלב הבא הוא ההגעה לשדה התעופה, כאשר מחיר המוניות משתנה מיעד למשנהו. כאן רווחת תעשיית הטרמפים, וישנם אנשים הבוחרים להותיר את רכבם בחניון לטווח ארוך של נתב"ג, כאשר ליממה המחירים נעים מ-40 שקלים בכפר טרומן (חניון 'טסים') ועד ל-70-90 שקלים בחניונים הסמוכים לטרמינל 3, כאשר המחיר משתנה בין מי שצורך את שירותי החזרת הרכב וקבלתו ללא חיפוש חניה, לבין המעוניינים לנסוע בשאטלים מהחנייה ועד לכניסה לטרמינל.

כמובן שישנם רבים הנוסעים ברכבת הישירה, או מצטרפים אליה במעבר מרכבת לרכבת, בעלות מוזלת יחסית – כאשר המחיר משתנה לפי מקום המוצא של הנוסע.

מחיר הטיסות השנה כידוע – בטרם תטפל רשות ההגבלים בשערוריית מחירי טיסות השכר (צ'ארטר) והסדירות – כאשר בינתיים, המחיר נע בין 700 דולר ל-1,200.

כפי שפורסם ב'ביזנעס', תיתכן תוספת למחירי ההסעה משדות התעופה באומן, אם מס ההסמכה שהוטל על חברות ההסעות בימים אלה (ותקף רק לימי ראש השנה וסביבותיו, כ'מס לחסידים' במוצהר) – במידה וחברות ההיסעים יגלגלו את התוספת על הנוסעים.

צפו: תפילת ראש השנה באומן כפי שמעולם לא ראיתם


כמה עולה מיטה
עם ההגעה לאומן, נוצר הצורך הטבעי להניח את הראש היכנשהו. בשיחה ל'ביזנעס' אומר איש התקשורת נתן רבני, הנוסע בעצמו מדי שנה לאומן כי באומן עצמה, מחירי מקומות הלינה משתנים מקצה לקצה, על פי רמת מקום האירוח. כך למשל, בעוד שבעבר, לפני שני עשורים בלבד, המחירים נעו סביב ה-7 דולרים למיטה ללילה, כיום המחיר ההתחלתי עומד על סביבות ה-150 דולר לאדם לכ-ארבעה לילות. באוהל הגדול והמרווח, המאוורר והנקי ניתן לשכור מיטה בעלות של 150 דולרים, כאשר יש בו שירותים מתוחזקים, חלוקה נעימה ל'חדרים'.

"מי שמגיע נטו לחג, יסתדר במקום היטב", מדגיש רבני. וגם כאן, ניתן לשדרג את המקום, בחדרים שבהם מיטה תעלה 180 דולרים, ושוכנים בקומה העליונה של האוהל הענקי.

מחירי המיטות בדירות, מתחילים מסף של 250 דולר בדירות שבבעלות גויים מקומיים, ועד לסף של מינימום 300 דולר לדירה בבעלות יהודית. המחיר, כאמור, הינו למיטה.

המלונות לעומת זאת, משכירים חדרים על בסיס זוגי בדרך כלל, והמחיר לחדר הוא החל מאלפיים דולרים. המחיר הינו לשלש-ארבע לילות, בחבילה שהינה כוללת עד שבוע של שהות. השנה, בשל סמיכות ראש השנה לשבת שלפניה, רבים נוסעים לפני שבת לאומן, אך כעשרה אחוזים לפחות מהנוסעים, ייצאו לדרכם במוצ"ש. הנוסעים במוצ"ש אמנם יחסכו במחיר הלינה, אך הטיסה תעלה להם מחיר יקר בהרבה.

ואם במלונות ובמתפנקים עסקינן, זה המקום להזכיר כי לבעלי יכולת, מוצעת 'סוויטת טראמפ' באחד המלונות, שמחירה יכול להגיע גם ל-10,000 דולר לשבוע. יש אמנם רק סוויטה אחת כזו, אך לא חסרים קופצים מהארץ או מחו"ל שישושו לשהות בה ולהשקיף על כל אומן מלמעלה. במקביל, לא חסרים חדרים מפוארים אחרים שמחירם החל מ-4,000 לחדר זוגי.

המלונות היוקרתיים הם בבעלות יהודית, לרוב, כאשר הם כוללים כל מה שיהודי חסידי זקוק לו באומן: מקווה פרטי, ארוחות שף ועוד. מלונות אלה ממלאים את תעשיית התיירות באומן, אך לצדם שוכנים מעין מיני-מלונות קטנים, ספק אכסניות משודרגות, ספק מלונות בוטיק פשטניים למדי שבעלי הבניין שרכשו אותו במלואו, הסבו למלון.

בבניינים הפרטיים, האכסניות/מלונות הפשוטים, המחיר בחלק מהמקומות הינו על בסיס מיטה ללילה, ובחלקם לחדר זוגי, כאשר המחיר לחדר מתחיל ב-1,500 דולרים.

איפה אוכלים באומן?
אם נמשיך בקו המלונות/אכסניות, רבים מהם אינם מחזיקים במטבח כלל. בהמשך תגלו מהיכן הם רוכשים את המנות שהם מגישים לאורחיהם בחג.

אך תחילה, ניגש לסקור את העלויות של מרבית האוכלוסיה.

רבים סועדים בבתיהם, כאשר הם רוכשים מצרכי מזון לבישול מהחנויות היהודיות באומן. חלק מהדברים אפשר לקנות בסופרמרקט עם הכשרים מיוחדים וחלק מהדברים ניתן לרכוש בזול גם בשווקים הרגילים, בבעלות נכרית. לא ניתן לשערך את עלות המנה לאדם בחג באופן כזה, כי המחיר משתנה בין אדם לאדם. בדרך כלל, העלות לא תעבור את ה-80 דולרים לכל סעודות החג לאדם, במידה ומבשלים למספר אנשים יחדיו.

הבחירה המועדפת על מרבית הבאים לאומן, היא סעודה ב'אוהל של שיינר', או לקיחת מנות ממנו. זהו מעין 'הכנסת אורחים' שהקים הנגיד ר' אליעזר שיינר, תלמידו של הרב מוטה פרנק – אך בעצמו אינו מוגדר כחסיד ברסלב שרשי. שיינר, כך מספרת האגדה, הגיע לאומן לפני מספר שנים, ביקש בקשה גדולה, ואמר כי אם תמולא, יקים במקום הכנסת אורחים בהיקף אדיר לבאים לאומן בראש השנה. כשהבקשה מולאה, הוא עמד בהבטחתו, והחל מספק מנות מפוארות, עם הכנסת אורחים ברמה שלא מביישת מסעדה יהודית מהסוג הרווח בארה"ב ובישראל – לכל דיכפין, חינם אין כסף.

עם השנים, ולאור הצורך בהרשמה מסודרת, השתכנע שיינר, כי כדי להקל על המבשלים, המארחים וכל הצוות הלוגיסטי, יש צורך בהרשמה מוסדרת מראש והנגיד התפשר – בהיתר ממורו ורבו כמובן – על גביית כ-100 דולרים מכל סועד. "מדובר במחיר סמלי ביותר לעומת מה שמוגש במקום", מדגיש רבני.

בהיכל הכנסת האורחים שהוא מקים, ישנם כ-7,000 מקומות ישיבה אך מספר המנות שנמכרות לציבור – כולל הT.A ובתי אירוח שמזמינים דרך המיזם – עומד על כ-25,000 מנות בכל סעודה, לפי הערכות שונות.

קבוצות, או יחידים שמזמינים מראש, מקבלים חמגשיות ומגשים בהתאמה, וגם מלונות שלא רוצים לבשל לאורחיהם, כמו האכסניות הפשוטות שהיו בנייני מגורים והוסבו לדירות סטודיו – מזמינים דרכו. "מדובר באימפריה של ממש, הן מבחינת השירות והיחס, וכמובן מבחינת רמת הבישולים והאוכל המוגש במקום או נשלח למזמינים מראש", אומר רבני.

ככל שנודע ל'ביזנעס', במקום גם קיים אוהל V.I.P שמיועד לרשומים ומוזמנים, והתשלום בהתאם.

כאמור, תחילה לא גבה הנגיד האמריקני דבר על האירוח, וכיום לוקחים אנשיו מהנרשמים – מחיר סמלי, כ-100 דולר בלבד לכל סעודות ר"ה ולשבת שלפניה – אולם ההגשה החינמית נותרה פעילה בכל ימי החול שלפני ואחרי ימי ראש השנה. "זו הכנסת אורחים אמריקאית, מסודרת באופן צבאי, ומוגשת כמו מסעדה או מלון", מספרים ל'ביזנעס' מי ששהו במקום.

העלויות של שיינר לאימפריית ההסעדה מדי שנה, מוערכות בלמעלה משישה מיליון שקלים.

בנוסף, שיינר מחזיק בנקודות אירוח לקפה ועוגות מארה"ב, מעין סטארבקס מקומי, שבו מוגש חינם קפה וכיבוד שוטף, שם גם קיים חיבור wi-fi. "בגדול זה מעין 'סטארבקס' כשר, שמשמש לקידושים בחג עם קפה ועוגות מארה"ב 24 שעות ביממה", מתארים השוהים באומן.

"הוא מציב שם אוהל ברמה מאוד גבוהה. מאז שהוא החל את המיזם שלו הרמה של האוכל באומן שודרגה משמעותית. החל משטיחים על הרצפה, מוזיקה במוצאי ראש השנה עם מיטב הזמרים, ובקיצור – כל הנושא של הכנסת אורחים מהפן של המזון, שודרג ושופר לאין ערוך משנים עברו", מתאר איש התקשורת נתן רבני.

מקום ב'קלויז'
הדבר האחרון – או יש שיאמרו הראשון, כי התפילה היא העיקר – הוא המקום ב'קלויז' שלצד ציונו של רבי נחמן באומן. מי שבוחר שלא להתפלל בבית הכנסת הענק שמוקם במאולתר לצד הציון ובו חזנים ובעלי תפילות מעולים כמו ברי וובר ואחרים, והכניסה אינה כרוכה בתשלום. כך גם מניינים שונים של יוצאי חצרות חסידיות שונות המתפללים בנוסח בית אבותיהם במרוכז, וכל חברי הקבוצה משתתפים בשכירת המקום, הבאת ספר התורה וכו'.

ב'קלויז', המחולק ל'ספרדי' ו'אשכנזי', וסביבו עוד המוני מניינים, מי שרכשו מקומות בעבר – לפני שניים ושלשה עשורים – בעלות של אלף דולר, שמור מקום לכל החיים. אולם כיום בקלויז ובמניינים הרבים מאוד שסביבו, עלות מקום לכיסא נעה בין 100 דולר למקום שגרתי, ו-300 עד 400 דולרים למקום משודרג.

תיקון 'חצות' היום
את מיזם 'התיקון הכללי העולמי' שנאמר בכל רחבי תבל ומשודר לנקודות שונות בעולם הישר מהציון הקדוש באומן, בחצות ערב ראש השנה, יזם הנגיד ואיש הציבור הברסלבאי, ר' נחמן בנשעיה, חבר מועצת העיר מודיעין עילית ואיש עסקים מצליח.

"היתה לו פנטזיה שעם ישראל כולו יתאחד לתפילה המונית, ולפני כעשור החלה היוזמה לצאת לדרך. באומן עצמה מתכנסים כארבעים אלף איש ויותר בחצות היום לתיקון הכללי כפי שסידר רבי נחמן מברסלב, כאשר לאחריו נאמרים 'אבינו מלכינו', עשרה פרקי תהילים, קריאת שמע ישראל וקבלת עול מלכות שמים המונית – ולאחריהם פורץ כל הקהל בשירים וריקודים.

העלות הגבוהה של ההפקה, המוטלת על כתפי בנשעיה, מוערכת בכמיליון שקלים לפחות מדי שנה.

מקור: http://bizzness.net/

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

סליחה אבל מי שכתב את הכתבה הזאת צריך הרבה הרבה שיעורי בית כי רוב ממה שהוא כתב ככל הנראה הולך לפי מה שנראה לו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture