אילוסטרציה. צילום: Yossi Zamir/FLASH90

רק ברבעון הראשון: היצוא הישראלי בשווי 28 מיליארד דולר

ברבעון הראשון של 2019 הסתכם היצוא הישראלי בכ- 28 מיליארד דולר, עלייה דולרית של כ-3% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. שר הכלכלה אופטימי: חציית רף ה-120 מיליארד דולר בשנה הבאה – יעד ריאלי

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

לאחר שבשנים האחרונות גדל היצוא בקצב מהיר ובשנת 2018 נקבע שיא חדש, נתוני הרבעון הראשון של 2019 מראים כי היצוא ממשיך, אף בהשוואה לביצועים החזקים שהציג בתקופה המקבילה אשתקד, אם כי בקצב מתון יותר – כך עולה מסיכום ראשוני שערכו מכון היצוא ומשרד הכלכלה והתעשייה.

סך יצוא הסחורות והשירותים מישראל הסתכם ברבעון הראשון של השנה בכ-28 מיליארד דולר – גידול דולרי של כ-3% בהשוואה לרבעון הראשון של 2018. נזכיר כי שנת 2018 נחשבת שנת שיא ביצוא הישראלי, בסיכומה גדל היצוא בשיעור דולרי של כ-7% וחצה את רף ה-110 מיליארד דולר. הגידול שנרשם ברבעון הראשון של 2018 הושפע, בין היתר, מהשפעות הקצה של הגידול הנאה ביצוא שנרשם במחצית השנייה של 2018.

בהתאם למגמה בשנים האחרונות, העלייה נרשמה בזכות המשך הצמיחה המואצת ביצוא סקטור השירותים – אשר גדל בשיעור דולרי של כ-6% להיקף של כ-12.5 מיליארד דולר. עלייה זו נבעה בעיקר מגידול חד שנזקף לזכות יצוא חברות ההזנק. יצוא שירותי מחשוב, תוכנה ומו"פ גדלו בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, אך בשיעורים מתונים יותר. עליות יפות התקבלו ביצוא שירותי התיירות והתחבורה, זאת בהמשך למגמה החיובית בשנים הקודמות.

סקטור הסחורות נותר ללא שינוי ברבעון הראשון של השנה (הסתכם בכ-16 מיליארד דולר). היצוא בסקטור זה הושפע לשלילה מיצוא היהלומים אשר ירד בשיעור חד של כ-25% (להיקף של כ-1.5 מיליארד דולר), כאשר גם היצוא החקלאי רשם ירידה משמעותית בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד (ירידה של כ-20% להיקף של כ-390 מיליון דולר). לעומת זאת היצוא התעשייתי גדל בשיעור של כ-5% להיקף של כ-14 מיליארד דולר –בעיקר בזכות גידול חד ביצוא הכימיקלים ותזקיקי הנפט.

מניתוח נתוני יצוא הסחורות ע"פ אזורים גיאוגרפיים עולה כי ברבעון הראשון של השנה חל גידול חד של כ-30% ביצוא לאיחוד האירופי, אשר טיפס להיקף של כ- 5.6 מיליארד דולר (כ-43% מסך היצוא). גידול זה מוסבר בעיקר בזכות העלייה החדה שנרשמה ביצוא לבריטניה. היצוא לאסיה לעומת זאת רשם ירידה חדה בשיעור דומה של כ-30%, לאחר עליה חדה שהתקבלה במהלך שנת 2018. סך היצוא לאסיה ברבעון הראשון של 2019 הסתכם בכ-2.1 מיליארד דולר (כ-16% מסך היצוא). היצוא לסין מסביר את עיקר הירידה ביצוא ליבשת, אך חשוב להדגיש כי במהלך 2018 גדל בשיעור חד וכי בהשוואה לתקופות מקבילות בשנים קודמות מתקבלת עלייה בהיקפי היצוא. היצוא לארה"ב שמר על יציבות ברמה של כ-2.8 מיליארד דולר (כ-22% מסך היצוא) ונותר ללא שינוי משמעותי בהשוואה להיקפו בתקופה המקבילה אשתקד.

במכון היצוא מעריכים כי השנה תמשך מגמת הצמיחה ביצוא השירותים, אם כי בשעורים מתונים יותר מאלו שנרשמו בשנים קודמות. יצוא הסחורות צפוי לצמוח גם הוא בשיעור מתון וייהנה מהמומנטום החיובי הצפוי בעקבות כניסתו של פס היצור של אינטל לתפוקה מוגברת במהלך הרבעונים הבאים. לאור זאת לא השתנתה, בשלב זה, התחזית המקורית של המכון על פיה היקף היצוא מישראל בשנת 2019 יגדל בשיעור דולרי של כ-5% – לסך כולל של כ-116 מיליארד דולר.

שר הכלכלה והתעשייה, חבר הכנסת אלי כהן: "הממשלה שמה לעצמה ליעד לחצות את רף ה-120 מיליארד דולר ייצוא לשנת 2020 וכבר בשנת 2018 היצוא הישראלי שבר שיא חדש והסתכם בלמעלה 110 מיליארד דולר, זאת הודות לפעילות המשותפת של היצואנים, מכון היצוא ומשרד הכלכלה. ליצוא הישראלי חשיבות גדולה לכלכלת ישראל, הוא קטר הצמיחה של המשק הישראלי ומקור מרכזי לתעסוקה יציבה ושגשוג כלכלי וחברתי. היצואנים הם חוד החנית של התעשייה הישראלית ומהגורמים המובילים בצמיחת המשק. הזירה הבינלאומית מציבה אתגרים מורכבים וקשים בפני היצואנים הישראליים, ואני שמח שתכניות הסיוע של משרד הכלכלה והתעשייה מצליחות לסייע ליצואנים אלו בהתמודדותם בשווקים הבינלאומיים"

גדי אריאלי, מנכ"ל מכון היצוא: " אנו גאים בנתונים המעידים על המשך המגמה של עליה ביצוא. מכון היצוא ימשיך לסייע ליצואנים הישראלים במגוון רחב של שירותים ופיתוח הזדמנויות עסקיות על מנת למקסם את הפוטנציאל הטמון בהם ולטובת כלכלת ישראל".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture