Yonatan Sindel/Flash90

רגע לפני סיום שנת הכספים: שיא של מוסדות ציבור ועמותות שאושרו בסעיף 46

ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני אישרה כעת רשימה של 262 מוסדות ציבור ועמותות לסעיף 46 בפקודת מס הכנסה שהיו תקועים למעלה מחצי שנה בשל בעיות בירוקרטיה וחוסר משילות. גפני: "העמותות ומוסדות הציבור לא צריכים להיפגע בגלל שהכנסת בפגרת בחירות תמידית, אמשיך לאשר ולסייע להם"

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני, אישרה היום (שני) הקלות במס על תרומות ל-264 עמותות חברתיות, שעוסקות במטרות ציבוריות, שאינן מתוקצבות ישירות ע"י המדינה. ל-262 עמותות אושרו הקלות במס הכנסה על תרומות ול-2 עמותות ניתנו הקלות במיסוי מקרקעין, זאת בהתאם לסעיפים 46' לפקודת מס הכנסה ו-61 לחוק מיסוי מקרקעין.

בין העמותות שאושרה להן ההטבה: מוסדות חינוך, רווחה, תרבות, בריאות, דת, סעד, ספורט, הגנת הסביבה, מדע, קליטת עלייה וגופים שעוסקים במניעת אבטלה. על מנת לקבל אישור ניהול תקין נדרשות העמותות ל-כשנתיים פעילות. מהעמותות הוחרגו מהדיון, נוכח החלטת הוועדה לדון בעניין במסגרת ועדת הכספים הקבועה.

עמותות אלה הגישו בעבר עתירה לבג"ץ, שעודנה מתנהלת. משרד המשפטים התנגד להעברת הדיון לוועדה הקבועה, אך מנגד ציין יו"ר הוועדה כי מדובר בנוהל הקבוע של הוועדה, לעניין עמותות שנויות במחלוקת, וכי העמדה מקובלת גם על בית המשפט.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני פתח את הדיון: "בעבר לא הבאנו את הסעיף הזה בזמן ועדה זמנית, בהנחה שתהייה ועדה קבועה שתדון בכך, היות שההליך התמשך ואנחנו מתקרבים לסוף שנת התקציב, ביקשתי כן להביא את זה, כדי לא לפגוע בעמותות. יש 2 עמותות שאני מבקש להוציא, שיש בעיה בעניין שלהן, והדבר ידון בוועדה קבועה. הדבר נידון גם בבג"ץ, כך גם הוחלט. התחייבנו שעד מרץ נתן תשובה, ואנחנו נרצה לעשות דיון ענייני בנושא".

לירון נעים, משרד המשפטים: "בדקנו אם אפשר לדון בשתי העמותות האלה בזמן בחירות, הגענו להחלטה שאין שום מניעה לא לדון בהן ואם נוציא אותן מהרשימה התוצאה תיצור אפליה. יש כמה מבחנים שבדקנו, שתי העמותות האלה אינן עלות לראשונה, יש החלטה של ראשות המיסים, הן נכללות ברשימות".

יועמ"ש הוועדה, עו"ד שגית אפיק: "מדובר בעמותות שבהליך בבג"ץ – עמותת יחד רמת השרון ועמותת המצפה לישראל. מדובר ב-2 עמותות שהתקיים דיון לגביהם, העיר גם נציג רשות המיסים שמתעורר לגביהם הסעיף של שנויות במחלוקת ציבורית, הוועדה החליטה להמתין איתן עד להחלטת נוהל לגביהן. בינתיים הן פנו לבג"ץ, רשות המיסים החליטה לאשר אחת מהן, בית המשפט קבע כי יש לדון בעניינן, לצד כך הוא קיבל את עמדתנו כי מדובר בוועדה זמנית, וכי לא ניתן לקדם את הנוהל כעת".

ח"כ גפני: "הנושא הזה לא עולה לראשונה, אנחנו בתקופת בחירות, התקופה הכי רגישה שיכולה להיות, מה שאנחנו עושים פעמים רבות, זה להוציא מהרשימה עמותה שיש לאחד מחברי הכנסת ספק, או חשש עד לבדיקת הדבר, אין בהוצאה נקיטת עמדה, גם כאן אנחנו מבקשים להעביר את זה לוועדה הקבועה".

עו"ד נעים: "הקריטריון של שנוי במחלוקת לעמדתנו לא צריך להיכלל בנוהל, כי יכולים להיכנס מניעים פוליטיים ואחרים. זה עלול להביא לתוצאה שאנחנו לא רוצים להגיע אליה".

עו"ד אפיק: "התחלנו הליך של גיבוש נוהל בכנסת הקודמת, והצענו למשרד המשפטים להיות שותף, גם אתם הבנתם שיכול לוועדה להיות שיקול קצת אחר, ושהוועדה יכולה להחליט איזה שיקול דעת ענייני, שיווני היא מפעילה. התחלנו לקיים את הדיון בכנסת הקודמת, אך לא מיצינו את הדיון. אנו סבורים שכדי לקיים את הדיון בעניין העמותות האלה, אנחנו רוצים לקיים את הדיון באופן מקדמי. התלבטנו אם להביא את הרשימות, אנחנו משתדלים לא להביא רשימות או נושאים שנויים במחלוקת. החלטנו להביא את הרשימות כדי שהעמותות לא יאבדו את זכויותיהן נוכח תום השנה. אני אבקש מהיושב ראש להוציא אותן מהרשימה, כאמור בית המשפט קבע שאפשר לעשות זאת. אנחנו לא אומרים איזה קריטריון נפעיל לגבי העמותות האלה, השיקול היחיד שלנו, הוא להעביר זאת לוועדה קבועה, זה השיקול של לקיים את הדיון על הנוהל – כיצד צריכה הוועדה לגדר את שיקול דעתה, כל מה שמבקש היו"ר, זה להעביר את העמותות האלה לוועדה קבועה".

ח"כ גפני: "הרבה שנים אני בוועדה ואישרתי את כל מה שהובא לכאן, לכן יש רבים מהעמותות שהגיעו לכאן ואושרו. צריך לקיים את הדיון הזה שהחל כבר לעניין הנוהל, אנחנו בוועדה זמנית, וגם ביהמ"ש מאשר זאת. הנושא ידון מיד בוועדה הקבועה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture