"נסיעה לדובאי" סיפורו של מסע עיסקי

אליעזר גרוס בתיעוד מסע אישי בדובאי

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

ש. שלום וברכה לאליעזר גרוס. שמענו שיש לך סיפור פתיחה מענין לספר החדש בסדרת הספרים "נסיעתא דשמיא"?

ת. אני לא יודע אם הסיפור פותח את ספר מספר 5 או סוגר את ספר מספר 4. בכל מקרה היום מתחילים בס"ד לתרגם את סדרת נסיעתא דשמיא לערבית. ואני מקוה שהספר הראשון בערבית יהיה מוכן בתוך חודש.

ש. הספרים שלך תורגמו לשפות נוספות?

ת. שנים מתוך שלושת הספרים תורגמו לאנגלית וסיפורים רבים תורגמו לאידיש, לצרפתית ולרוסית ופורסמו במקומות שונים.

ש. זה נכון שקבלת אות הוקרה מהמלך של דובאי?

ת. כן ולא. קבלתי אות הוקרה מהנסיך של סערזה שהיא אחת מ-7 הנסיכויות המרכיבות את איחוד האמירויות.

ש. ספר לנו איך זה קרה?

ת. קודם כל שתדע, אני מקבל אות הוקרה קבוע ממלך מלכי המלכים, המדובר כמובן  בתפילין  שלי ובשמירת השבת וזה הדבר החשוב.

בכדי להבין איך איך פגשתי את הנסיך, אספר לכם קצת איך אנחנו עובדים. אני מניח שחלק מקוראי העיתון מכיר אותנו, ולמי שלא, אספר בקצרה.

בסדנו הוא ארגון המאגד קבוצה גדולה של חברות. כל חברה מאגדת  קבוצה של משקיעים  שמשקיעים במיזם ספציפי או מספר מיזמים  חלק משקיעים סכומי כסף קטנים יחסית, וחלקם סכומי כסף גדולים יותר. חלק מהמשקיעים מגיעים מארה"ב וחלקם מישראל, וביחד משקיעים "בעסקאות מחוץ לקופסא". עיקר ההשקעות שלנו הינם בחברות סטרטאפ,    וההתמקדות היא  בנושאים של טכנולוגיה, בתחומי הרפואה, שיפור תהליכי הבניה, תהליכי המכירה, בנקאות ועוד. המיוחד בקבוצה שלנו – וזה גם מה שהוביל לסיפור, הינו העובדה שכל ההשקעות שלנו מתבצעות לפי ההלכה, אין בעיות של ריבית, שבת, איסורי אכילה ועוד שאלות רבות שמתעוררות. אנו הקבוצה היחידה בעולם שמתעסקת בהשקעות אלטרנטיביות וכל השקעותיה הם לפי ההלכה.  השריעה המוסלמית אימצה חלק גדות מההלכות של היהדות

ש. למה להשקיע בהשקעות אלטרנטיביות?

ת. תחום ההשקעות האלטרנטיביות מציע תשואות גבוהות יחסית והוא צמח באופן משמעותי בעשור האחרון. הוא תופס כיום חלק מכובד מסך כל ההשקעות בעולם.

גם קרנות הפנסיה הגדולות, ומשקיעים מתוחכמים מוכנים להסתכן מכיון ש לצד הסיכונים הטמונים בחברות סטרטאפ ישנם גם סיכויים לרווחים גדולים ואם משקיעים בצורה מפוזרת, יש סיכוי להגיע לתשואות שאי אפשר להשיג בשום מסלול אחר.

ש. מה שאתה אומר מגובה בנתונים?

ת. העובדה היא שהחברות הגדולות בעולם מבחינת שווי שוק הינם חברות העוסקות בחדשנות או שהחדשנות היא זו שדוחפת אותם קדימה, אפל, מיקרוסופט, אמזון ועוד. כולם חברות צעירות יחסית בנות 10-30 שנה ושוות פי כמה מהחברות המסורתיות שנבנו כמו קוקה קולה, בנק אופ אמריקה ועוד חברות אשר כל אחת מהן נבנתה במשך 100-150 שנה.

ש. מה שאתה מספר נשמע מאד מענין.

ת. ההשקעות אינן נושא שיחתנו, רק אציין לך עוד שמסקר שנעשה בארצות הברית לפני כשלוש שנים, התברר כי חברות הטכנולוגיה מוסיפות לערכן בערך יחסי, פי שבע כל שנה מהממוצע הכללי. מה שאומר שהתשואה הצפויה הממוצעת בהשקעה בחברות חדשנות, תהיה פי שבע מהתשואה הממוצעת בהשקעות בתחומים אחרים. למען ההגינות יש לציין כי הערוצים האחרים כוללים גם ערוצים עם סיכונים וסיכויים נמוכים מאד, כגון אגרות חוב של ממשלת ארה"ב וכדו'. בכל מקרה הרווחים הצפויים הממוצעים יהיו גבוהים בהרבה מכל ענף אחר.

ש. ואחרי ההקדמה איפה הסיפור?

ת. יש עוד הקדמה קצרה…

בכל שנה נערכת בדובאי תערוכת גיאטקס. בתערוכה זו מציגות חברות מכל העולם, מוצרים ושירותים חדשניים וחלק גדול ממנה מוקדש לחברות סטרטאפ.

תערוכות מסוג זה נערכות מידי שנה בכל רחבי העולם אולם בשנת 2020,בשל הקורונה, התקיימו תערוכות ב"זום" בלבד כך שזו היתה התערוכה הרצינית הראשונה שמתקיימת פנים מול פנים.

למרות החדירה המסיבית של שיחות הזום, מתברר שעדין אין תחליף לפגישה פנים מול פנים ואנשים צמאים להיפגש, כי חווית הפגישה הפיסית הינה שונה מכל מפגש אחר.

יתירה מזאת, בעקבות הסכם השלום, קבלה התערוכה משמעות נוספת ומשלחות מכל העולם הגיעו אליה כדי להיות חלק מהעתיד החדש של השלום בין היהודים לערבים.

מכון הייצוא הישראלי ארגן משלחת גדולה של עשרות חברות מישראל, ובסדנו היתה חלק מהמשלחת והיתה הקבוצה הגדולה ביותר שהגיעה מישראל, שכן היינו 21 איש משבע חברות סטרטאפ שכולם שייכות לאותה קבוצת השקעות.

בנפרד מהתערוכה התקיימה גם תחרות חדשנות MENA  שבה הציגו עשרות סטרטאפים נבחרים מרחבי העולם, וכמה מתוכם היו מתוך חברות הפורטפוליו שלנו. בין החברות שהציגו הייתה גם חברת סקייסייבר אותה ייסדתי לפני כשמונה שפיתחה תיק לחילוץ מרבי קומות. התחרות נמשכה על פני יומיים כשלכל חברה ניתנו 7 דקות להציג, ו-8 דקות להצגת שאלות, כאשר בסופן של השאלות מקבלים החברה והמציג דירוג  מחבר השופטים (שכלל את הנסיך, עורך הדין שלו, מנהל קרן החדשנות וששה יועצים מרחבי העולם כולם מומחים לחדשנות). בקהל היו עוד כמאתיים אנשים מרחבי העולם שגם להם (ככל הנראה) היה משקל בהחלטת השופטים.

ש. אני במתח…

ת. כשעה לפני הזמן שנקבע להצגה עבור סקייסייבר, קיבל נציג החברה "פחד במה", וביקש ממני להציג את החברה במקומו. נסעתי למלון בו התקיים האירוע וקבלתי לידי את המצגת על מנת שאוכל להציג אותה ולהסביר על החברה. ראיתי שזו מצגת בת 21 שקפים ואין סיכוי שאספיק להסביר 7 דקות. אמרתי למארגנים שלא אשתמש במצגת ובמקומה אוריד מהאינטרנט סרט על החברה, אציג את הסרט ואז אדבר. הם הסכימו. נכנסתי לאינטרנט והורדתי את הסרט ושלחתי אותו למארגנים. הגיע תורי, עליתי על הבמה ומתחילים להקרין את הסרט, ופתאום שוד ושבר, הסרט מדבר בהולנדית… מתברר שמרב מהירות הורדתי את הגירסה ההולנדית של הסרט ומכיון שהמשתתפים לא מדברים הולנדית (כך לפחות חשבתי) הסרט יהיה בלתי שמיש.

עצרתי את הסרט ואמרתי למשתתפים שאני מבקש את סליחתם, סיפרתי להם כי:

א. אני מחליף מישהו. ב. נתנו לי 21 שקופיות  לדבר עליהם בלי להתכונן. ג. הורדתי את הסרט לפני חמש דקות ולא שמתי לב שהוא בהולנדית ולכן אספר להם על סיעתא דשמיא! שלהכל צריך סיעתא דשמיא, בסדנו ראשי תיבות "בסיעתא דשמיא נעשה ונצליח", והתחלתי להסביר גם על המוצר, כל הענין לקח הרבה יותר משבע דקות, שבסיומם קבלתי מחיאות כפים סוערות. הנסיך מאד התרשם מהלהט שבו דיברתי ומהדיבורים על סיעתא דשמיא, ואמר לי שהוא מאד מודה לי שהגעתי, מעריך מאד את העובדה שאנחנו מתעסקים בדברים טובים ושאל אם אהיה מוכן להישאר ולעבוד בחברה…

ש. ראיתי בסרטון שסיפרת להם בדיחה?

ת. על השאלה שלו עניתי  ב בדיחה יהודית –

איש אחד מגיע למקום ורואה שלושת אלפים איש בלוויה.

הוא שואל את העומד לידו: של מי ההלוויה?

עונה לו האיש: של חמותי

והאורח שואל: ומה עושה הכלב הגדול ליד המיטה?

עונה לו האיש: זה הכלב שהרג אותה.

אומר לו האורח: אפשר לקבל את הכלב בהשאלה?

אומר לו האיש לך תעמוד בתור אחרי כולם…

תכלס, אם אתה רוצה אותי אצלכם בחברה, אתה צריך לעמוד בתור אחרי שלושת אלפים איש. האולם התפוצץ מצחוק…

על הלוח מאחורי, הופיע הציון שקיבלתי: 100% מהשופטים נתנו לנו את הציון הגבוה ביותר – מצוין,  אין לי ספק שההצלחה הייתה  בעיקר מכיוון שדיברתי על "סיעתא דשמיא", וגם מכיוון ששנים מהם היו הולנדים… וגם מכיוון שהמוצר מענין. נגמרה ההצגה שלי, יצאתי החוצה, ובקשו ממני להמתין. התיישבתי על אחד הכיסאות ונגשו אלי אנשים בלי סוף לברך אותי. אחרי כשעה ביקשו ממני להיכנס פנימה ולהפתעתי העניקו לי אות הוקרה מטעם המלך. למיטב ידיעתי, אנחנו החברה היחידה שקבלה אות הוקרה, (חלקו אותות הוקרה למלון שבו הייתה התערוכה, לחברת ההפקה ולחברה שלא השתתפה אולם הציגה פתרון לקורונה).

ש. ופה נגמר הסיפור?

ת. הסיפור לא נגמר פה, פה למעשה רק מתחיל.

הנסיך שלח את עוזרו וביקש ממני להצטרף לאוהל שלו. את האוהל שלו הקימו באמצע הלובי של המלון!! הוא ביקש לשמוע עוד קצת עלינו ועל הערכים שלנו. כיבד אותי בקפה ואמרתי לו שאת הקפה אשתה אך ורק בתנאי שאברך והם יענו אמן. כך אכן היה. ברכתי והם ענו אמן. לאחר מכן כבדו אותי בתמר, וברכתי בורא פרי העץ. הם שאלו מה משמעות הברכה והסברתי להם, הם היו מאד נרגשים.

לאחר מכן ברכתי אותם בברכת שלום, הנסיך ביקש ממני לשמור על קשר.

והסיפור לא נגמר!

בעקבות החשיפה והידידות  התחלתי לקבל הצעות עסקיות ולוח הפגישות שלי נהיה צפוף וכלל גם פגישות עם עם שנים מאנשי העסקים הגדולים במדינה,  ככל הנראה אפגש גם עם המלך בסד בפעם הבאה

בין הפגישות- נפגשתי עם קבלן שבונה עיר שלימה. העיר ניבנת בצורה בז (הסמל של דובאי) תכיל שכונות שונות שכל אחת מהם תציג עיר אחרת. כך מגדל אייפל במרכז שכונה אחת, הפירמדות במרכז שכונה אחרת ועוד.

 

נפגשתי עם  נציג של הנסיך של   פוזירה  בקשר למתחם עם רצועת חוף באורך של 800 מטר שעליה בנויות עשרות וילות, לונה פארק וגני שעשועים וכן מספר מבני ציבור. הצעתי להם להפוך את המקום למתחם חרדי, עם חוף ים נפרד, לחלק את המבנה למתחם ובו בית כנסת, מסעדה, אולם אירועים, מכוני כושר לנשים וגברים, כך שיוכל לשרת את הציבור החרדי.

אנו עובדים על הענין ואני טס בעוד כשבועיים כדי לקדם את הענין לחוזה. לאותו יזם יש גם בית מלון במרכז העיר דובאי, מלון בן שלוש קומות עם חדרים המתאימים במיוחד לציבור החרדי. המלון ממוקם ברחוב צדדי.

אני פועל מתוך שליחות ומבין שמלון מסוג זה השהות בה עשויה להיות זולה מאד ומתאימה לנופשים החרדים.

איך שאני רואה, ישנם אין ספור רעיונות…

הם פותחים לי אין ספור דלתות, והכל בגלל סדרה של טעויות.

כמו שנאמר: בסדנו – בסיעתא דשמיא נעשה ונצליח.

 

 

 

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture