האתגרים בלימוד השפה האנגלית בישראל

לאקדמיה ישנן גישות פדגוגיות המתאימות ללימוד ילדים בתוך בית הספר במהלך מספר שנים. לימוד פסיבי כזה בכיתות גדולות אינה הנוסחה הנכונה לציבור בוגר הצריך ללמוד לפענח את הקריאה באנגלית, ולפתח כישורי הבנת הנקרא ומיומנויות דיבור שוטף לצרכי היום יום

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

מאת: יוסף חיים בראג, המרכז לאנגלית

לימדתי כבר למעלה מ-600 איש, ואצל רובם שמעתי את אותה המנגינה: "תן לי איזה כדור שאוכל לבלוע או תכניס לי איזה כרטיס USB לראש – העיקר שאדע כבר אנגלית!".
שוב ושוב מגיעים אלי אנשים שחשים תסכול לאחר שהוציאו סכומים נכבדים כדי ללמוד אנגלית מבלי להשיג את המטרה, או כאלה שניסו ללמוד אנגלית במכללה ויצאו מאוכזבים.

אני רוצה לתת לכם כמה דוגמאות שיתארו היטב את האתגרים הנפוצים בתחום לימוד שפת האנגלית.

"החוויה האקדמית"

אני זוכר בבירור תלמיד בשם חיים, ש"למד" אנגלית במכללה מקומית. בשיחת הטלפון שלנו הוא נשמע נואש, ובפגישה הראשונה, הסתבר לי שלאחר 6 חודשים בכתה עם 20 איש, הוא עדיין לא ידע לקרוא אנגלית!

הוא זיהה את האותיות ואת שמותיהן, אך לא הבין איך לבטא אותן, ובמיוחד לא הבין את צירופי אותיות התנועה (אותיות ניקוד). בתום השיעור הראשון שלנו ביחד בשיטה אותה פיתחנו בהמרכז לאנגלית, כבר פתרנו את הבעיה היסודית הזו.

ממש לא הופתעתי כאשר חיים הביע בפני את תחושות הכעס והאכזבה מה"חוויה האקדמית" שעבר!

אנגלית כמנוע לתקשורת כאיש מקצוע

תלמיד אחר, מתווך מצליח דובר אידיש, הגיע אלי כי רצה למכור דירות בעיר בית שמש. הוא הבין שעליו לדבר אנגלית בצורה שוטפת בכדי להצליח לתקשר טוב יותר עם קהל היעד הפוטנציאלי – עולים חדשים שמתגוררים שם ומדברים באנגלית. יחד עם זאת, מראש טרח להבהיר שהוא לא מתכוון לעשות "שיעורי בית" מחוץ לשיעורים שלנו.
הסברתי לו שקליטת השפה דורשת תרגול של 15-20 דקות ביום, וכי המפתח להצלחה בזמן סביר הוא תדירות החשיפה האישית שלו לאנגלית.

לצערי, כמו רבים אחרים, לחצי העבודה שלו, הורידו את למידת השפה החדשה בסדר סולם העדיפויות שלו – הוא הרגיש שמחיר המאמץ גבוה מדי.

לדעת אנגלית ולעשות ביזנס!

במקרה אחר, הגיע אלי איש עסקים שנסע לחו"ל מספר פעמים בשנה. הוא רצה להשיג שליטה באנגלית מדוברת בכדי לנהל את פגישות העבודה כראוי, והרגיש נבוך מחוסר יכולתו להבין ולהתבטא. הוא היה מוכן להשקיע סכומים נכבדים על מנת להשתחרר מהמבוכה הזו. הוא כבר הבין שלא ניתן לסמוך על התרגומים של Google, והבין עוד יותר כי הוא מחמיץ הזדמנויות עסקיות רבות כתוצאה מחוסר הידע באנגלית. אומנם היה לו אוצר מילים מסוים, אבל הוא לא ידע איך להרכיב אותן למשפטים נכונים וברורים.

לאחר 5 שעות עבודה פרטניות אצלנו במרכז לאנגלית, הוא כבר השתלט על הקריאה. ולאחר עוד 10 מפגשים פרטניים ואינטנסיביים בהם התמקדנו בשלושה תחומי בסיס בשפה, הוא הגיע לפתע לפריצת דרך ממשית. לאחר מכן הוא התחיל "למלא את החורים" בעזרת השיטה הייחודית שבניתי מתוך התאמה מיוחדת עבור הציבור החרדי בארץ.
ברוב המקרים, טעם ההצלחה מגביר את הרצון ללמוד. במסגרת הפרטנית, אני רואה את תפקידי כ"חצי מדריך – חצי רופא" אשר קודם מנתח מה הבעיה ואז מציג את החומרים המתאימים מלווים בהסברים מונגשים אישית לכל אחד ואחד.

מהו סוד הקסם של 'המרכז לאנגלית'

אז תשאלו את עצמכם, מדוע במרכז לאנגלית קוצרים הצלחות יותר מאשר במסגרות אחרות האמורות לפתוח בפני הציבור החרדי את עולם האנגלית?

מהדוגמאות לעיל ברור שהמסגרות האקדמיות והפתרונות המוצעים על ידי עמותות שונות הם חלק מהבעיה ולא חלק מהפתרון. עד כמה שהדבר נשמע מוזר! שורש הבעיה נעוצה בכך שלימוד שפה זרה בגיל מבוגר יותר הוא עניין מורכב.

לאקדמיה ישנן גישות פדגוגיות המתאימות ללימוד ילדים בתוך בית הספר במהלך מספר שנים. לימוד פסיבי כזה בכיתות גדולות אינה הנוסחה הנכונה לציבור בוגר הצריך ללמוד לפענח את הקריאה באנגלית, ולפתח כישורי הבנת הנקרא ומיומנויות דיבור שוטף לצרכי היום יום שלו כאדם עובד. מסתבר שהקורסים הקיימים מכוונים לעזור ללומדים הבוגרים איך לנחש את התשובות כדי להצליח במבחנים וכך אפשר לסמן  על סיום קורס אנגלית.

לצערנו, חלק ממקומות הלימוד הקיימים בארץ, אינם מרגישים אחריות בעניין תוצאות הלמידה אך לא כך הדבר במרכז לאנגלית!

איך פיתחתי את השיטה המנצחת ללימוד אנגלית

בלימודי הפדגוגיה שלי, שאלתי הרבה מרצים מומחים להכשרת מורים: "כמה תלמידים לימדת משלב פיענוח האלף-בית ועד הרמה של דיבור שוטף?" ותמיד קיבלתי את אותה התשובה: "אפס"!

מדוע זה כך? התשובה מסבירה הרבה: בכיתה רגילה, הלמידה נעשית מתוך ספרי לימוד ללא ארגון ממוקד, ספרים שאינם מכוונים לפיתוח הדיבור במצבי חיים אמיתיים אלא פשוט להעביר את הזמן וללמד באופן כולל את כולם באותה השיטה בין אם אכן הבינו והתקדמו ובין אם לאו.

במרכז לאנגלית, פיתחתי שיטה ייחודית המאפשת ללומדים להבין כיצד השפה בנויה ופועלת. אנו משתמשים בשיטות עדכניות לשינון וזכירה, משולבות בהרבה מאד תרגול דרך שאלות ותשובות. בדרך זו אפשר לבנות אוצר מילים תוך הקשבה לשפה. כאשר הקשבה נכונה מובילה להבנה נכונה, וזו מובילה לדיבור נכון.

אנחנו מספקים ללומד את הכלים הנכונים המאפשרים רכישה מוצלחת של כללי וערכי השפה, ואנחנו לא מסתירים את הדרישה למחויבות הנחוצה על מנת להתגבר על האתגר של למידת השפה האנגלית.

מה מומלץ לזכור ולחפש כאשר מעוניינים ללמוד שפה

קודם כל, יש לשנות את הגישה והחשיבה לגבי היכן רוצים להשקיע את הכסף בכדי לרכוש את השפה האנגלית. דבר שני, חשוב לזכור כי אנחנו מדברים על הקניית שפה עם הרגלי דיבור וקריאה שונים משהכרנו בשפת האם שלנו ולכן חשוב לחפש ולדרוש לקבל שיטת לימוד התואמת את מצבנו האישי מבחינת ההיכרות עם השפה ויכולת להקנות לנו הרגלי קריאה, כתיבה ורק לאחר מכן דיבור נכונים.

החדשות הטובות הן שבמרכז לאנגלית אנו כאן כדי לעזור לאנשים רציניים שבאמת רוצים ללמוד אנגלית!

להלן כמה עקרונות מאחורי השיטה שלנו:

1. אין קיצורי דרך! אבל אפשר בהחלט לדאוג לכך שהלמידה תהיה יעילה – מגיעים לתוצאות בדרך פשוטה המצמצמת ככל האפשר את החומרים, המאמץ והזמן הנדרשים להשגת המטרה.
2. הדרך חשובה לא פחות מהמטרה אנחנו יודעים להבדיל בין העיקר לטפל, ומארגנים את חומרי הלימוד לפי סדר הבונה בסיס איתן לידע.
3. ארגז כלים שפתי הכלים שאנו נותנים מכינים את הלומדים למצבי חיים אמיתיים, כולל צורת תרגול המקלה על זכירת מילים בהקשר הנכון ושילובן באופן טבעי ושוטף בדיבור.
4. דיבור שוטף כמו אמRיקאי דורש עבודה שימת דגש על הבנת המבטא על מנת לשפר מיומנויות הבנת הנשמע – דבר שחוסך זמן יקר בפיתוח מיומנויות הדיבור בביטחון עצמי מבוסס.
5. שיטת המשולש המפורסמת ללימוד נכון ומיטבי אנו מתמקדים בהרכב משולש: תבנית, שמישות ומשמעות.
בחווית הלימוד הפרטני אנחנו יכולים לשנות את המשקל היחסי של כל אחד משלושת המרכיבים והזמן המוקדש לכ לאחד מהם כדי להתאים את הלמידה לצרכים של כל לומד ולומד.

הלומד קובע את היעדים – לא אנחנו!

רוצים לשמוע עוד? היכנסו לאתר שלנו ותוכלו לראות את תכנית הלימודים, לרכוש קורסים און-ליין או להתחיל בלימוד פרונטלי.

englishcenter.co.il

 

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture