החשב הכללי: מה שווי הנכסים של המדינה וכמה ישראל עוד תשלם על פנסיה תקציבית

החשב הכללי: מה שווי הנכסים של המדינה וכמה ישראל עוד תשלם על פנסיה תקציבית?

הדוחות הכספיים של מדינת ישראל מתפרסמים היום • מדובר בדוח המקיף ביותר על כלכלת ישראל שמשקף בצורה הטובה ביותר את מצב המשק • באוצר מציינים לרעה את התנפחות הפנסיות התקציביות לגמלאי מערכת הביטחון, שמגיעות ל-840 מיליארד שקל

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

החשב הכללי במשרד האוצר פרסם היום (שלישי) את הדוחות הכספיים של מדינת ישראל לשנת 2020 מהם עולה את מה שהיה ידוע לכל – שנת הקורונה גררה את המדינה לחובות עתק וצמיחה שלילית של התוצר. ואולם, הדוחות המפורטים חושפים מה בדיוק עומד מאחורי גירעון של 160 מיליארד שקל בשנה שעברה – לא את הכול אפשר להאשים את הקורונה.

לפי הדו"ח, ההכנסות ממיסים של מדינת ישראל ירדו בשנת 2020 בכ-7 מיליארדי שקלים, לכ-388 מיליארד שקל, לעומת 395 מיליארד שקל שנה קודם לכן. בעקבות הקורונה כלכלת ישראל הצטמקה ב-2.6% בשנת 2020, אך נפגעה פחות מכלכלות של מדינות רבות בעולם.

העודף בחשבון השוטף נשמר ודירוג האשראי של ישראל עלה בשלוש חברות הדירוג, דבר המצביע על הבעת אמון בכלכלה הישראלית שמצליחה לשמור על איתנות גם בעיתות משבר.

בעקבות הקורונה הממשלה הוציאה סכומים ניכרים מעבר למסגרת ההוצאה בתקציב ההמשכי ולכן במסגרת תיקונים לחוק יסוד משק מדינה, הוגדרו המסגרות לתוכנית הכלכלית להתמודדות עם משבר הקורונה.

היקף הנכסים של המדינה הסתכם בסוף שנת 2020 בכ-732 מיליארד שקל. בנוסף, ערך הקרקעות של מדינת ישראל נאמד בסך של כ-615 מיליארד שקל. היקף התחייבויות המדינה הסתכם בכ-3,191 מיליארד שקל.

התחייבויות אלו כוללות את התחייבויות של המוסד לביטוח לאומי כלפי מבוטחים או תלויים בסך של כ-946 מיליארד שקל, התחייבות להטבה בגין סיום יחסי עובד מעביד בסך של כ-873 מיליארד שקל, והתחייבות כולל חלויות שוטפות, בגין מלוות פנים וחוץ בסך של כ-1,061 מיליארד שקל.

למשל, הפנסיה התקציבית של עובדי המדינה ואנשי הביטחון: למרות שמספר הזכאים לפנסיה תקציבית הולך ופוחת, כי היא בוטלה למצטרפים חדשים כבר לפני כ-20 שנה, החבות של המדינה לזכאים ממשיכה לשבור שיאים. לפי הדוח, האוצר מעריך שיצטרך לשלם לפנסיונרים הזכאים להטבה זאת כ-840 מיליארד שקל, סכום שמתקרב לסך כלל החובות של מדינת ישראל, למשך כל תקופת חייהם.

מדובר בגידול של כ-43 מיליארד שקל לעומת ההערכה שבה נקב האוצר לפני שנה, בגלל תוספות שכר, היוון ועוד, וכנראה שגם שיתוף המידע הלוקה בחסר בין משרדי הביטחון לאוצר. שיא תזרים התשלומים לגמלאי הפנסיה התקציבית צפוי להגיע לשיא בשנת 2038, עם כ-35 מיליארד שקל. תשלום הפנסיות הנדיבות לגמלאים ומשפחותיהם יגיע לסיומו רק לקראת שנת 2090.

הדוחות הכספיים של מדינת ישראל מספקים לממשלה, לכנסת ולציבור הרחב, תמונת מצב מקיפה על פעילות הממשלה, נכסי הממשלה והתחייבויותיה. מטרת הדיווח הכספי היא לשקף באופן נאות את המצב הכספי והביצוע הכספי של הממשלה, לרבות מצבם של חברות ממשלתיות ותאגידים סטטוטוריים.

שר האוצר, אביגדור ליברמן: "ברצוני להודות לחשב הכללי, רו"ח יהלי רוטנברג, על העבודה המאומצת ופרסום דו"ח כספי מורכב בתקופה מאתגרת זו. שמחתי לראות דוח מפורט, שקוף, מעמיק המנגיש לציבור את עבודת הממשלה. שנת 2020 התאפיינה בעבודה ללא תקציב מדינה ובאחת התקופות המורכבות שידעה מדינת ישראל. אנו פועלים במרץ להעביר תקציב מדינה אחראי ורפורמות חדשניות, כדי להניע את המשק וכלכלת ישראל".

החשב הכללי, יהלי רוטנברג: "הדוחות הכספיים של ממשלת ישראל מהווים את הדוח המקיף ביותר אודות פעילותה של הממשלה, והם מושתתים על מדידה חשבונאית ותהליך מורכב באמצעות מערכות מידע תומכות. האתגר המשמעותי במסגרת הדוחות הוא לייצר בסיס מידע כספי, כמותי, אמין ומאוחד על הפעילות הממשלתית. בנוסף, דוח זה מהווה נדבך חשוב של פעילות הממשלה לגילוי נאות ושקיפות. ברצוני להודות לחטיבת חשבונאות ודיווח באגף החשב הכללי, לחשבים והחשבונאיים הראשיים במשרדי הממשלה, לרשות החברות הממשלתית, ולמנהלי הכספים בחברות הממשלתיות ובתאגידים הסטטוטוריים, על ההתגייסות לאיסוף המידע, עריכה ופרסום בתקופה מאתגרת זו".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture