Yonatan Sindel/Flash90

הש"ס, הכסא ואישורי נישואין: הפריטים של מרן הגר"ע יוסף ששווים עשרות אלפי דולרים

פריטים רבים שהיו שייכים למרן הגר"ע יוסף הוצעו למכירה בעבר וגם כעת לעיתים בעשרות אלפי דולרים. יש בכך בכדי ללמד על חשיבות כתבי הרב כמו גם הקדושה של חפציו וספריו. אספנו כמה פריטים שהוצעו למכירה ומה שעומד מאחוריהם

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
קמו משבעה: משפחת שור מתארחת אצל קרובי משפחה

מהם פריטי מרן הרב עובדיה ששווים עשרות אלפי דולר? הש"ס האישי של מרן הרב עובדיה שבו הוא למד, הכסא שעליו ישב, אישורי נישואין בחתימתו, תמונות שלו וכן ציורים, מחברות שירה, חידושי תורה ואפילו הדירה שבה התגורר בעבר.

מה המשותף לכל הפריטים האלו? ובכן כולם הוצעו למכירה בעבר וגם כעת לעיתים בעשרות אלפי דולרים. יש בכך בכדי ללמד על חשיבות כתבי הרב כמו גם הקדושה של חפציו וספריו. אספנו כמה פריטים שהוצעו למכירה ומה שעומד מאחוריהם.

הש"ס: בשנת 2014 הוצע למכירה סט שלם שכולל תשעה-עשר כרכים ב50 אלף דולר. הם יצאו לאור במינכן בשנת 1949, ומדובר במהדורת הש"ס הראשונה שנדפסה בשלמות לאחר השואה על ידי רבני מחנות הפליטים בגרמניה. בחלק מהספרים מופיעה חתימתו של מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, ובכרכים נוספים אף הגהות שלו על הנכתב בספרים.

הספרים שימשו את מרן בזמן שהיה רב במצרים, בין השנים 1949-1950, ולאחר שחזר לישראל. בגלל שמדובר על סט מוקדם ששימש את מרן בלימודו זה מעלה את ערכו. אגב, בחלק מהספרים יש כמה דפים גזורים. מתברר שכשהיו הבנים של הרב ילדים קטנים הם נהגו לגזור את הדפים ולפזר אותם.

הכסא: בית הכנסת "היזדים" בירושלים, שם במשך שנים ארוכות מסר הרב עובדיה את שיעוריו החליטו למכור את הכיסא המפואר שעליו הרב ישב בזמן השיעורים. הרהיט מוערך בכמה עשרות-אלפי דולרים, והתשלום יילך למטרות צדקה – קיום לומדי תורה בכולל האברכים שפועל בבית הכנסת.

מחברת השירים: מחברת אישית של הרב שאליה העתיק מאות שירים ופיוטים בערבית בכתב ידו הוצעה למכירה ב600 דולר. מדובר על בלוק מכתבים, שבו כתב הרב בכתב ידו המסודר, מאות שירים, שאותם חילק לקבוצות על פי המשוררים וסגנונות השירה.

הרב אהב לשמוע שירה ערבית. בחוברת הוא ערך פירוט נרחב של רשימות שירים שהזמר כתב והלחין, כשהם מחולקים לקטגוריות על פי סוג השירה ובהתאם לקריטריונים: ארוכים, חדשים, מובחרים ועוד.

כך, לדוגמה, ציטט הרב עובדיה את השיר הבא: "קץ גלות גלה, למה אויב מענה. חנני אל ורחם ליה, ונשורר יומם וליל.. "נס יומם הראני, ולא הפקירני, ולא מש מכל מחמל. שמחנו בבוא גואל, ייבנה בניין אריאל. נשאני כל הליל, כלני אבד אנא הגן".

כן הוצעו למכירה למשל תעודת נישואין מוקדמת של בני הזוג סמך בחתימת מרן רבי עובדיה יוסף והגאון רבי צבי פסח פראנק מילוי הפרטים נעשה בי"א אדר תשי"ז [1957], הקדשות לאנשים שונים על ספרים, מכתבים בכתב ידו וחתימתו, חידושי תורה ועוד.

מסמך היסטורי מיוחד נוסף הוא רשימת תלמידי מרן הרב עובדיה יוסף שלימים הפכו לגדולי ישראל בחתימת הרב עובדיה. מדובר על רשימת התלמידים של הרב בישיבת חזון עובדיה בשנת תשמ"ד. ביניהם כאלו שנהפכו לגדולי ישראל כגון: הרב יצחק יוסף, הרב דוד יוסף, הרב פנחס זביחי, הרב אליהו פנחסי, הרב מרדכי טולדנו ועוד. למטה יש את חתימת ידו של הרב.

או למשל מכתב מהרב ציון לוי רבה של פנמה לראשון לציון הרב עובדיה יוסף. זהו מכתב הלכתי ארוך על גבי שלשה עמודים שדן בברכת 'הגומל' בנסיעה באוטובוס. וישנו גם מכתב ברכת שנה טובה ממרן הראשל"צ הרב עובדיה יוסף לנשיא המדינה יצחק נבון משנת תשל"ט.

הוצע למכירה גם פנקס השירים האישי שהכין לעצמו הרב עובדיה כשהיה בשנות ה-40 לחייו. הפנקס כולל בתוכו 29 עמודים שכתובים בכתב ידו. מתאריך פנימי באחד העמודים ניתן להבין שהפנקס נכתב בסביבות שנת 1965.
בפנקס נכתבו למעלה מ-700 שמות של שירים ומשוררים, בעברית ובערבית – כל שיר בשורה. בנוסף כולל הפנקס גם סקיצות והכנות של שירים לאירועים מכתבים שכתב הרב.

כמו כן, בעמוד שבו הוא כותב על חלוקת הספר "חזון עובדיה" שעוסק בחג הפסח, הוא מביא רשימה של עשרות שמות של רבנים ואישים חשובים שמיועדים לקבל או שקיבלו את ספרו. בחלקם נכתב סכום התמורה ששילמו בעד הספר.

בטור הימני "הכנסות" סך כל תרומה בלירות ישראליות כשלצד כל סכום שמו של התורם. ברשימת התורמים יש את השמות של תלמידיו הראשונים שהוא היה מעביר להם שיעורים בשכונת הבוכרים.

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture