Gili Yaari / Flash90

מס איווט וקבינט בווטסאפ: האם הממשלה תצליח לפתור את משבר הדיור?

נתוני הלמ"ס מעידים על המשך הזינוק במחירי הדירות, אך הממשלה לא מספקת פתרונות חוץ מלקיחת כבשת הרש לחרדים • בינתיים, המדינה הרוויחה עוד כ–13.7 מיליארד שקל • נשיא לשכת הקבלנים: "בעיית הדיור מסוכנת לא פחות מאיראן"

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
בקרב בלימה: השחקן היהודי שהפך לנשיא מנסה להציל את אוקראינה
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר

בשבוע שעבר פרסם הלמ"ס את הנתונים של מחירי הדירות בשנה האחרונה וחשף עלייה מטורפת של כ-9.2% מחירי הנדל"ן בישראל במשך שנה בלבד. המשמעות – דירה שעלתה מיליון וחצי בשנה שעברה התייקרה בעוד 138 אלף  בממוצע, וזה כנראה לא יהיה הסוף.

את עליית המחירים הארצית הוביל מחוז ירושלים עם זינוק שנתי של 10.7%. אחריו מחוז המרכז עם עלייה של 10.5%, אחרי כן מחוז הצפון עם 9.6% ותל אביב 9.5%. בדרום ובחיפה המחירים עלו באופן משמעותי פחות – בחיפה 6% ובדרום 7.3%.

מחירי הדירות ביולי–אוגוסט עלו בממוצע בשיעור של 1.2% – קצב התייקרות של 15% במונחים שנתיים, וגבוה בכ-50% מהערכות ההתייקרות שפרסם שר השיכון זאב אלקין עם כניסתו לתפקידו. העובדה שגם המדד הקודם, לחודשים יוני–יולי, עלה בשיעור דומה, עשויה להעיד כי זה לא נתון חריג שיתקן את עצמו בהמשך, ואולי גם לא החדשות הגרועות ביותר שצפויים רוכשי הדירות לקבל בשנה הקרובה.

הנתונים העגומים האלו רק קוברים עוד יותר את חלום הדירה עבור זוגות צעירים רבים שאין להם את ההון הראשוני, וההערכה היא שהתוכנית הממשלתית שנועדה להוריד את המחירים, לא תשפיע בקרוב.

מס איווט החדש

בזמן שהממשלה מתעמרת בחרדים וגוזלת ממשפחות ברוכות הילדים את כבשת הרש שתוכננה בסמוך לקריית גת, נראה שאין לה פה פתרון של ממש להציע גם לכלל האזרחים, אולי חוץ משמחה לאיד למצביעים האוטו-אנטישמים (נחשו לבד לאיזה מפלגות בקואליציה הם הצביעו…).

אבל תמיד אפשר ללכת לפתרון הקבוע של שר האוצר. מס. אם זה יכול לעבוד (או שלא) בשתייה, בחד פעמי, בכבישים בגוש דן, ברופאים מומחים, למה שזה לא יעבוד בנדל"ן. גם אם זה לא יפתור את משבר הדיור של האזרחים הפשוטים, את קופת האוצר זה בוודאי יעשיר (מישהו צריך לדאוג ל-53 מיליארד ₪ לרע"מ וגם את טיסות השרים לאמירויות מישהו צריך לממן) .

לשם כך, שרי האוצר (איווט ליברמן), הפנים (איילת שקד) והשיכון (זאב אלקין) מגבשים מספר צעדי מיסוי שנועדו ל"דכא" את הביקוש לדירות על ידי משקיעים. ראשית התגבשו הסכמות לקיצור התקופה שבה משפרי דיור יכולים לשלם מס רכישה כמו רוכשי דירה ראשונה, ולא כמו רוכשי דירה שנייה, מ־24 חודשים כיום ל־12 חודשים.

לכל בעיה, מס חדש. ליברמן ואלקין. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

שנית, בוחנים תוכנית להטלת ארנונה כפולה על בעלי קרקע שהיעוד שלה מגורים ואולי גם מלונאות, ואשר לא מימשו את תוכנית הבנייה ולא בנו. המהלך השלישי הוא הטלת מס על בעלי דירות שמשכירים אותן לתיירים באמצעות airBnb או אתרים דומים.

עוד רעיון מתחום מס הרכישה הוא למסות את המשקיעים בדירות בפריפריה במס רכישה נמוך מזה שימוסו משקיעים באזורי הביקוש. מדובר ברעיון שהועלה לפני כשנה על ידי שר השיכון לשעבר יעקב ליצמן, אך לא זכה לתגובה מהאוצר. כיום נראה שיש באוצר גורמים שקונים אותו.

"מחירי הדירות יעלו ב-10%"

למרות שלל הודעות הפומפוזיות, גם שר השיכון זאב אלקין מודה בכישלון הצפוי ומעריך שעליית המחירים תימשך. "הממשלה לא הצליחה להביא להחלטה על הגדלת מכסות היבוא של עובדים זרים, וזה השפיע על קצב הבנייה. העסק היה תקוע מכל כיוון אפשרי, וזה גרם למחירים לעלות בשיעור חד. עדיין לא הגענו ל–10% השנה, אבל ברור שאנחנו בדרך לשם", אמר בראיון ל'דה מרקר'.

גם יועץ המשכנתאות בארי גורטלר הר-טוב לא אופטימי. "העליה במחירי הדיור בכל העולם המערבי המפותח נמשכת. המחירים עולים עוד ועוד. אנחנו רואים את הצפי לבניה וכרגע הצפי הוא שהמחירים ימשיכו לעלות", הוא אומר ל'ערוץ 7'.

שמאי מקרקעין אוהד דנוס מוסיף בראיון ל'חדשות 12': "עליית המחירים מעידה על כך שהציבור פשוט לא מאמין לממשלה, לא מאמין לצעדים שלה, לא מאמין להצהרות שלה, ויותר חשוב, לא מאמין ליכולת שלה להוציא הלכה למעשה את כל הדברים שהיא מתחייבת עליהם".

הפתרון לדיור החרדי ז"ל, דרעי בשפיר. צילום: יעקב כהן, פלאש 90

רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת מזרחי ובניו, מזהיר: "ישראל עומדת להיות המדינה עם מחירי הדיור היקרים בעולם ועם האחוז הגבוה ביותר של צעירים ללא פתרון דיור סביר. עובדה זו אמורה להדיר שינה אצל מקבלי ההחלטות שצריכים וחייבים להבין שבעיית הדיור מסוכנת לא פחות מהאיום האיראני".

הילה מילר, סמנכ"לית השיווק חברת מ. אביב, סבורה כי "חמורה במיוחד הכוונה להטיל מיסוי על משקיעים, זאת בשל תאוריה חסרת הבסיס, שהמשקיעים הם הגורם העיקרי לעליית המחירים. נהפוך הוא, ההיסטוריה הנדל"נית של ישראל מוכיחה שדווקא המשקיעים מהווים גורם המייצב את השוק, והסתלקותם גורמת לדכדוך, דמורליזציה, ופוגעת בשוכרי הדירות ובפנסיונרים, ואינה מונעת כלל ועיקר את העלייה במחירי הדיור הקשורה בכלל להעדר היצע!"

אתם סובלים, האוצר חוגג

ומה החלק שאף אחד לא באמת רוצה לספר לכם? המדינה מרוויחה המצב, ככל שאתם נאנקים יותר, המדינה מרוויחה יותר, לשביעות רצונם של נערי האוצר והביג בוס החדש שלהם.

בכדי לסבר את האוזן, העליות במחירי הדירות השיאו את רווחי המדינה והכפילו את הכנסות המדינה מתחום הדיור, מ–7 מיליארד שקל בשנת 2000 לכ–13.7 מיליארד שקל ב–2020. שוק הדיור הפך מקור הכנסה מהותי יותר ויותר לקופת המדינה, הכנסות המדינה ממסי נדל"ן הגיעו בשני העשורים החולפים לכ–137 מיליארד שקל, וההכנסות מקרקעות רמ"י, המונופול שמחזיק ב–93% מקרקעות המדינה, הצטברו לכ–42 מיליארד שקל. כך עולה ממחקר של מרכז אדוה לשוויון וצדק חברתי.

בקבוצת ווטסאפ ננוחם

אבל יש מי שאופטימי, יחסית. מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון אביעד פרידמן מעריך בראיון ל'כלכליסט' כי קצב עליית מחירי הדירות יואט בשנת 2022. "אני צופה שב־2022 הפער בין עליית האינפלציה לעליית מחירי הדיור יהיה קטן מאשר ב־2021".

אופטימי יחסית אמרנו, כי הוא מדגיש ש"עליות המחירים שיש עכשיו יימשכו, אבל באמצע 2022 הן יירגעו. זה יקרה כשאנשים יפנימו שבאמת מתכוונים לטפל בנושא".

בכיר בקבינט הווטסאפ ומנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אביעד פרידמן. צילום: יניב אהרון, החברה למתנסים

"יש כמה מפתחות להצלחה. זה משבר של היצע, והתפקיד המרכזי שלנו הוא להגדיל את היצע הדירות. זו פעולה רב־מערכתית שדורשת שיתופי פעולה עם משרד האוצר, משרד הפנים, רשות מקרקעי ישראל ומשרד התחבורה. אם המערכת לא תעבוד ביד אחת, זה לא יקרה".

והיא עובדת ביד אחת?

"לשמחתי כן. לקבוצת הווטסאפ שהקמנו קוראים שיתופי פעולה 2021. זו הקבוצה הכי פעילה אצלי בווטסאפ. בקבוצה חברים צחי דוד (סגן הממונה על התקציבים בתחום הנדל"ן ושלטון מקומי) וחבורתו במשרד האוצר; ישי בן דוד מהחשכ"ל (סגן בכיר לחשב הכללי ומנהל חטיבת פנים ומקרקעין); דלית זילבר, מנכ"לית מינהל התכנון; שלומי הייזלר, ראש מטה התכנון במשרד הפנים; ינקי קוינט, מנהל רשות מקרקעי ישראל; מיכל פרנק, מנכ"לית משרד התחבורה. כל השחקנים הרלבנטיים".

לא ברור האם שלל התוכניות ייצאו לפועל, ואם הם ייצאו לפועל האם זה באמת יפתור את מצוקת הדיור ומחיריה, וגם אם כן האם שוב הציבור החרדי יודהר ובמקרה הטוב יקבל את כסיף כמתנת ניחומים, אבל היי – תתעודדו, ממשלת השינוי והאיחוי והריפוי הצליחה לגרום להקמת קבוצת ווטסאפ מאוחדת של שלל פקידי ממשלה, בראבו.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture