Miriam Alster/FLASH90

מרוויחות ומעלות מחירים: החברות הגדולות במשק שומרות על רווח עצום

לפי נתונים והערכות החברות בשוק המזון מרוויחות אחוזים נאים מאוד ואין באמת סיבה לעליית מחירים. למרות זאת העלייה צפויה לבוא

בשבוע שעבר התבטא אייל רביד, הבעלים של רשת ויקטורי, כי "לפנינו ממש צונאמי של עליות מחירים".

חמש היצרניות הגדולות במשק, לא מגיבות בתשובה ברורה. הרבה רשתות ויצרניות לא מעוניינות לספר על עתיד המחירים במשק. התשובות מרוב החברות הן מעורפלות, מתחמקות, ופה ושם הן גם מגיבות ב"אין תגובה".

לכאורה, יש ליצרניות את כל הטיעונים הנכונים כדי להטביע אותנו בגל התייקרויות נורא. מחיר הדלק עלה, החשמל, שינוע המכולות, ולא נשכח לציין גם את הטלת המס על כלים חד פעמיים ועל משקאות ממותקים.

בצד השני של המשוואה עומדים שער הדולר הנמוך וההקלות על היבוא שעומדות להיכנס בקרוב, שאמורים לאזן את רף ההוצאות. כך שגם בלי העלאת המחירים, הרווחיות לא רק שלא אמורה לרדת, אלא אפילו לעלות, והרווחיות של חמש החברות האלה, שחלקן פרטיות, היא עצומה, לא פחות.

הרווח הגולמי של שטראוס, שעומד על כ-40%, נשאר יציב במשך השנה האחרונה, וזה של דיפלומט, ניצב איתן על כ-6.5% רווח גולמי, הרווח הנקי של תנובה, חברה פרטית שאינה מדווחת, עמד על 300 מיליון שקל בשנת 2020, מה שמעיד על אחוזי רווחיות מצוינים של עשרות אחוזים, לפי ההערכות גם הרווח הגולמי של אסם-נסטלה נע סביב 40%, והרווח הגולמי המשוער של החברה המרכזית למשקאות קלים, גדול מ- 40%.

לשם השוואה, הרווח הגולמי של יפאורה (ספרינג, עין גדי, מי עדן ועוד) לשנת 2020 הוא 47% ושל טמפו 36%.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו