לפיד בדיון. צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ

הסכמה בין המפלגות אושר בקריאה טרומית דמי אבטלה לעצמאים

השר לפיד: "הרגע הזה הוא ניצחון ההתמדה". ח"כ כהן: "כמה מוקצה בתקציב לטובת דמי אבטלה לעצמאים? אפס עגול". ח"כ גפני במליאה: "יש מילה רפואית למה שאתם עושים, קוראים לזה 'קרדיטאומניה'". אושר בטרומית: זכויות והגנות סוציאליות לעצמאים

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעות חוק לדמי אבטלה לעצמאים של חבר הכנסת צבי האוזר ג'ידא רינאוי זועבי, בועז טופורובסקי, קרן ברק, אחמד טיבי ואוסמה סעדי, גדי יברקן, סמי אבו שחאדה, משה גפני ומאזן גנאים. כל ההצעות אושרו ויועברו לוועדת העבודה והרווחה.

החוקים הציעו להקים ענף ביטוח נפרד לתשלום דמי אבטלה לעצמאים שישולמו להם במצבים של חדילת פעילות מוחלטת או בהתקיים תנאים שיקבעו בתקנות, ולחייב עצמאים בתשלום דמי ביטוח אבטלה בשיעורים שייקבעו בתקנות. מוצע כי דמי אבטלה לעצמאים יחושבו לפי הכנסה ממוצעת של העצמאי שבעדה שילם דמי ביטוח אבטלה בשנתיים שקדמו למועד האבטלה, וקבלתם תוגבל לשלוש תקופות תשלום מירביות במצטבר במשך חייו של עצמאי, ותותנה בכך שחלפו שלוש שנים מפרק הזמן הקודם בו שולמו לו דמי אבטלה.

שר החוץ יאיר לפיד אמר בשם הממשלה: "הרגע הזה הוא ניצחון ההתמדה מפני ששנים ניסינו מהאופוזיציה להעביר דמי אבטלה לעצמאים, כי מגיע להם, הם לא מבקשים שום דבר שלא מגיע להם, מגיע להם מה שמקבלים שכירים וזה ההזדמנות לדאוג לעצמם ברגעים הקשים יותר".

ח"כ אלי כהן התנגד להצעות: "כמה מוקצה בתקציב לטובת דמי אבטלה לעצמאים? אפס עגול. רק לפני שבוע הביאו כאן תקציב ואחרי שמאשרים את התקציב וקובעים שהעצמאים יקבלו אפס תקציב, מביאים את הצעת החוק הזו. בתור רו"ח אני אגלה לכם שגם היום עצמאים יכולים לחסוך כמו שכירים, כלומר אין כאן שום הטבה".

"עלה פה מקודם ח"כ בליאק ואמר ממשלת השינוי הביאה את דמי האבטלה, משל למה הדבר דומה", אמר ח"כ גפני במליאת הכנסת, "יש איזה ילד בן שגר באיזה מקום ומשפחתו עברה דירה לעיר אחרת ובתוך שנה עשו לו בר מצוה, אז הוא אמר, איזה יופי אני גרתי קודם במקום ששם לא עושים בר מצוה, הגעתי עכשיו לעיר הזאת ובתוך שנה אני בר מצוה".

"באמת, קצת צניעות חברי הכנסת החדשים שנמצאים בקואליציה, אנחנו מנהלים על זה מלחמת עולם, מאבקים פרלמנטרים בלתי פוסקים, גם במליאת הכנסת וגם בוועדת הכספים, וידענו שזה יגיע, בגלל שזה אי צדק מוחלט לעצמאים, הקורונה רק העצימה את הבעיה בגלל שיש עצמאים שנאלצו לסגור את העסקים שלהם והם נשארו רעבים ללחם ולא קיבלו דמי אבטלה, זהו עוול שאין כדוגמתו, מדינה מודרנית לא יכולה להרשות לעצמה דבר כזה, יש מילה רפואית למה שאתם עושים 'קרדיטאומניה', באמת טוב שבאתם, אחרת לילד לא היה בר מצוה ולעצמאים לא היה דמי אבטלה", אמר ח"כ גפני.

במקביל לחוק דמי אבטלה, גם הצעת חוק הפקדות וזכויות סוציאליות לעצמאים של חברת הכנסת עידית סילמן, אליה הוצמדו הצעות דומות של חברי הכנסת מיקי זוהר וקרן ברק אושרו בקריאה טרומית. 41 חברי כנסת תמכו בהצעה מול מתנגד אחד והיא תועבר יחד עם ההצעות המוצמדות לוועדת העבודה והרווחה להכנתה לקריאה ראשונה.

החוקים הציעו להשוות את דיני המס ואת הזכויות הסוציאליות וההגנות הסוציאליות של עובדים עצמאיים לאלו של העובדים השכירים. בכלל זה, מוצע לאפשר לעובד עצמאי לקבל דמי לידה, תגמול בגין שירות מילואים וביטוח אבטלה ולהפקיד הפקדות סוציאליות כגון פנסיה, פיצויים ותגמולים וכן למשוך אותן בתנאים זהים לתנאים של עובד שכיר.

ח"כים באופוזיציה האשימו את הקואליציה בגניבת החוק. ח"כ יעקב מרגי: "זו הצעת חוק מבורכת אבל לא ייתכן שהתקנון של הכנסת הופך למליצה. למה הפלתם הצעת חוק דומה של האופוזיציה לפני חודש? התפתחה פה נורמה של הממשלה שרוצה קרדיט, אתם מבזים את הבית הזה."

סגן השר אביר קארה ביקש להגיב: "יש הבדל גדול בין ההצעות שהועלו כאן בפעם שעברה לבין ההצעות האלה. ההבדל הוא באפשרות הבחירה, אנחנו רוצים לאפשר לעצמאיים שרוצים בכך להוציא תלוש ולא בכפייה זה יום חג לעצמאים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture