עובד ניקיון יהודי. צילום: יונתן סינדל/פלאש90

דו"ח משבר הניקיון: "אין מי שיעבוד בניקיון בישראל"

לטענת הדו"ח, הישראלים לא מעוניינים והממשלה לא מאפשרת להביא עובדים זרים. על פי התחזיות, בהיעדר אימוץ פתרונות מותאמים לענף הניקיון, המחסור צפוי לשלש את עצמו לכדי כ-120 אלף עובדים תוך שני עשורי

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

"עוד מעט לא יהיו עובדים שינקו בתי חולים", כך אמרו ראשי ארגון חברות הניקיון, שמצביעים על מחסור של כ-42 אלף עובדי ניקיון בארץ. "צעירים לא רוצים לעבוד בזה, המבוגרים מזדקנים והממשלה לא מתירה לפלסטינים ולעובדים זרים להגיע לישראל כדי לבצע עבודות ניקיון".

הדברים נאמרו על ידי המנכ"לית עו"ד ורוניקה רוזנברג והיו"ר אבי מזרחי, לקראת פרסומו של דו"ח מקיף של המשרד לראיית חשבון וייעוץ פיננסי סומך חייקין, שהוזמן על ידי ארגון חברות הניקיון ויוצג ביום רביעי בכנס ענף הניקיון בטבריה. הדו"ח, שכותרתו "משבר הניקיון בישראל – האתגרים והפתרונות", מצא כי ענף הניקיון במדינת ישראל נמצא נכון לשנת 2021 בחוסר של למעלה מ-42 אלף עובדים, וההשלכות למצב זה רבות.

הדו"ח מבוסס על דיווחי מעסיקים, נתוני הלמ"ס, פרסומים של משרדי הממשלה השונים, פרסומי רשות התאגידים ומאגרי מידע מקצועיים שונים. על פי התחזיות, בהיעדר אימוץ פתרונות מותאמים לענף הניקיון, המחסור צפוי לשלש את עצמו לכדי כ-120 אלף עובדים תוך שני עשורים.

ענף הניקיון הוא ענף ייחודי בתחום התעסוקה, שבו העובדים מועסקים בכל ענפי המשק – בתי חולים, בתי אבות, משרדי ממשלה, מסחר, משרדים, רשויות מקומיות, בנייני מגורים ועוד. מחסור בעובדים בענף הניקיון לא פוסח על אף תחום במשק הישראלי, כולל הרגישים ביותר שבהם. למשל, בבתי החולים עובדות שלוש משמרות של עובדי ניקיון, שאחראים בין היתר על סטריליות חדרי ניתוח, ניקיון חדרי טיפול ושמירה על היגיינה במרחבים הציבוריים.

על פי הדו"ח, קיימים פתרונות למשבר הניתנים ליישום באופן מיידי, ובהם: העסקת עובדים פלסטינים, מכסות לייבוא עובדים זרים, וכן הכללת ענף הניקיון במענקי עבודה מועדפת, במסגרת חוק הביטוח הלאומי אשר מקנה מענק חד פעמי לחיילים משוחררים ולמסיימי שירות לאומי לאחר השלמה של מספר חודשי עבודה בענפים מסוימים.

כמו כן, צוין הצורך בהשקעה בשינוי התדמית של ענף הניקיון. על פי גורמים בענף, התדמית השלילית שלו מהווה סיבה עיקרית לחוסר היכולת לגייס עובדים.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
3 1 הצבעה
דירוג הכתבה
8 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

תשלמו בהתאם תראו שיהיו המון ישראלים שירצו וגם זה הכימשתלם למדינה שיעבדו ישראלים כולם ירויחו וחוץ מזה הגיע הזמן באמת להעלות את שכר המינימום והקיצבאות גם זה סוד שיפריח בצורה בלתי רגילה את כל הכלכלה ב"ה שרק מעטים מבינים ויודעים

משכורות רעב…מי ירצה?

צריך להחיל חוק מיידי על איסור ניקיון בידיים במקום ציבורי רק באמצעות מכונה ייעודית לא חסרים רובוטי ניקיון ומכונות ניקיון
אסור לקרוא לעובד ניקיון בשם הזה אך ורק מפעיל מכונת ניקיון או אחראי ניקיון
כבוד האדם!

עבודה קשה מאוד, אין אופק קידום ומשכורות נמוכות

תשפרו תנאים ויגיעו עובדים

אנחנו עובדים קשה בנקיון בשביל 29 שקל נראה לכם שמיהו ירצה והם צודקים שלא ירצו בושה וחרפה אף אחד לא מתחשב בעובדי הנקיון חושבים שאנחנו עבדים במצרים

אני בן 46, אקדמאי. אחרי הסגרים בכו בעלי מסעדות שאין שוטפי כלים, והם מוכנים לשלם 70₪ לשעה. פניתי אליהם, ואמרתי שאני מוכן לעבוד. מיותר לציין שהם נאלמו ונעלמו!

הבעיה היא שמעסיקים מתחמקים מלשלם לעובדים את הזכויות שלהם כמו קרן השתלמות לפי חוק עובדי הניקיון והשמירה ומצפצפים על החוק ביודעין שאלה עובדים מוחלשים שלא יודעים את הזכויות שלהם ולא יודעים להילחם ולפנות לגופים שיעזרו להם לקבל את המגיע להם על פי חוק ולתבוע את המעסיקים וחברות כוח אדם.

העיקר לדבר על כמה משרות פנויות יש כרגע וכמה אנשים לא רוצים לעבוד ועוד בניקיון!! ההתעלמות הזלזול והתת תנאים שנותנים לעובדי הניקיון זה ביזיון מדובר בעבודה קשה מאוד ואנשים שאין להם ברירה עובדים במקצוע ומסיימים יום עבודה כשהם שבורים ועוד צריכים להחזיק משפחה . שיצאו לראות באמת איך יום של עובד/ת ניקיון ניראים .

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture