תאגידים מקומיים יחוייבו בחוק חובת מכרזים

תקנה חדשה קובעת כי גם תאגידים מקומיים יחוייבו בחוק חובת המכרזים | היועצים המשפטיים של הוועדה ושל משרדי הממשלה התנגדו לאישור התקנות | מדובר ביוזמה של וועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת.

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

בחלוף 20 שנה מחקיקת חוק חובת מכרזים, אישרה השבוע ועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת תקנות חובת מכרזים, גם על תאגידים מקומיים.

קרא עוד:

[postim]

ברחבי הארץ פועלים כיום כ- 680 תאגידים עירוניים. כדוגמת תאגידי מים, ביטחון, משק, כלכלה ופיתוח. עפ"י ההערכות, תאגידים אלו מגלגלים כ- 7 מיליארד שקלים בשנה, ברובם מתקציבי הרשויות המקומיות.

בשנת 1992, חוקקה הכנסת את חוק חובת מכרזים. החוק קובע, כי תאגידים מקומיים, יחויבו לפעול עפ"י החוק, רק לאחר שוועדת חוקה תאשר תקנות שיותאמו לתאגידים מקומיים.

התאגידים כפופים לעקרונות המכרז הכלכליים, מתוקף פקודת העיריות. אולם, עתה יחולו עליהם העקרונות ביתר שאת מכוח חוק חובת המכרזים. אחד העקרונות העיקריים בתקנות שאושרו הוא, תאגיד מקומי יערוך מכרז באופן שקוף ככל הניתן בנסיבות העניין, באופן הוגן ושוויוני, המבטיח את מירב היתרונות לתאגיד המקומי. התקנות מקנות עדיפות למכרז פומבי הכולל פרסום בעיתונות ובאתר האינטרנט של התאגיד.

המנהל הכללי של תאגיד מקומי באישור דירקטוריון התאגיד, ימנה ועדת מכרזים ובה לפחות שלושה חברים ובהם היועץ המשפטי וגזבר התאגיד. התקנות מעניקות סמכויות ייחודיות לגזבר וליועמ"ש של התאגיד, בכך שעמדת היועץ המשפטי בוועדה תכריע בעניינים משפטיים, ועמדת הגזבר תכריע בעניינים תקציביים.

סגן היועמ"ש של משרד הפנים עו"ד נתן בביוף אמר, "התקנות הקיימות לא מספקות תשובות להליכים הכלכליים המודרניים. בתקנות המוצעות, ניסינו להחיל את תקנות חובת המכרזים החלות על המדינה, תוך ביצוע שינויים מחויבים". עוד אמר בביוף, "הפיקוח הקיים, רופף ביחס לרשויות המקומיות ומשרדי הממשלה".

הוועדה שינתה את נוסח התקנות שהגיש שר הפנים. בקביעת פטור מחובת מכרז עד לסכום של 139,400 ₪ וכן קביעת פטור מחובת מכרז פומבי והסתפקות במכרז "סגור" עד לסכום של 680,000 ₪ במקום הסכומים שהציע משרד הפנים – 50,000 ₪ ו-200,000 בהתאמה. בנוסף, הוועדה העניקה לתאגידים פטור שיאפשר לרכוש שירותי ניהול או פיקוח מגוף שנבחר במכרז של גוף ציבורי שבבעלות מרבית הרשויות המקומיות(החברה למשק וכלכלה של השלטון המקומי). נציגי משרדי המשפטים והאוצר התנגדו להוספת הפטור האמור, בטענה כי אישור הסעיף אינו עומד בקנה אחד עם עקרונות חוק חובת המכרזים. מאחר שגופים אלו, אינם כפופים לחובות של חוק חובת המכרזים ויש בכך עקיפת עקרונות המכרז.

בדיון שנערך לפני שבועיים, התקנות לא אושרו עקב התנגדות ח"כ אברהם מיכאלי. מיכאלי הגיש רביזיה שנדונה היום ובה הופחתו מהתקנות חובות פרסום. וכן נמחקו הסעיפים המחייבים את אישור היועץ המשפטי ושל שר הפנים, במחיקת מכרזים או בעריכתם מחדש.

בתום הדיון, אמרו נציגי היועצים המשפטיים של משרדי המשפטים, הפנים, התמ"ת והאוצר כי נוכח התיקונים והשינויים שבוצעו בתקנות, הם ימליצו לשרים לשקול מחדש את תוקפם של הייעוץ שקוים עם השרים הנוגעים בדבר. וכי הם ימליצו לשרים, שלא לאשר את התקנות, בנוסח שאישרה היום הוועדה. גם הייעוץ המשפטי של ועדת חוקה הסתייג מהנוסח שאושר, בטענה, כי הנוסח שאושר, מעקר את עקרונות חוק חובת מכרזים.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture