אומרים 'לא' לקרטלים

גם אתם חושבים שמספר מועט מידי של חברות שולט על אחוז גדול מידי של תחומי הצריכה בארץ | הממונה על ההגבלים העסקיים סבור כמוכם והוא מציע: להגביל את גודלם של קונצרנים הפועלים בענפים שונים ולאסור עליהם להשקיע בחברות התקשורת

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

חברה אחת מייבאת את המוצר ארצה, חברה אחרת משווקת אותו לחנויות וחברה שלישית מפרסמת אותו ומעלימה את נוכחות מתחריו. הכול טוב ויפה עד שמתברר כי שלושת החברות עומדות בבעלותו של אדם אחד ומהוות, למעשה, חלק מקונצרן ענק השולט על חלקים נרחבים מחיינו.

קרא עוד:

[postim]

מצב כזה מביא לגידול בכוחם של התאגידים הגדולים והצרכן משלם יותר על כל מוצר ומקבל פחות בתמורה לכספו. גם אם יתקשר בשביל להתלונן, הוא ישלם על השיחה לאותה חברה וכשירכוש משקה בתחנת הדלק הקרובה, להירגע מהעושק המתרחש מול עיניו, הוא יעביר את כספו שוב, לאותה חברה שתחנת הדלק משתייכת אליה.

הממונה על ההגבלים העסקיים, דייויד גילה, מנסה לשים קץ למצב הנוכחי, ובמסגרת הדיונים על חוק הריכוזיות, האמור להילחם בדיוק בתופעה האמורה קרא היום לחברי הכנסת לשקול הגבלה על גודל של קונצרנים רב ענפיים מחשש שיצברו כוח פוליטי גדול מדי. גילה הזהיר מפני קונצרנים המשקיעים בכלי תקשורת וכך משתלטים על המרחב הציבורי של האזרח.

"במידה שלוועדת הכספים יש חשש שגודל של פירמה לכשעצמו תגדיל את היכולת להפעיל לחץ פוליטי, אפשר לשקול איסור בחוק, שאם פירמה מסוימת מגיעה לאחוז גדול מדי משוק מסויים או בהחזקה של תשתיות חיוניות – אז זה יהיה אסור בחוק או למשל להגביל בעלות צולבת של גופי תקשורת ובעלות ריאלית באותה מידה שאתם אוסרים על החזקות ריאליות ופיננסיות", אמר גילה לחברי ועדת הכספים.

לדברי גילה, "חוק ההגבלים מאפשר להגן על הצרכן מפני פגיעה בתחרות. אם יש עסקה שתפגע בצרכן או להגדיל את יוקר המחיה – אנחנו יכולים לטפל בכך וכך נעשה. ולא נהסס. אם פירמה צוברת יותר מדי נתח שוק ואנחנו יכולים לעצור את העסקה או במקרה שפירמה מנסה להשתלט על ספק גדול שלה או לקוח שלה. בדוגמה של נמל אילת זה היה מוצר משלים, חברת תעבורה רצתה לרכוש את נמל אילת וחששנו שיקשרו בין הובלת רכבים לנמל".

גילה הוסיף כי "חשש מורכב יותר מתורגם לחשש צרכני: שתי פירמות שנפגשות בהרבה שווקים והמפגש הזה מקל על קרטליזציה. באותה מידה יכול להיות מאזן אימה – קבוצה מאיימת על אחרת שאם השניה תיכנס לשוק שלה, היא תיפגע.

"החששות האחרים שציינתם באים מכיוון של קשרים חברתיים מסוגים אחרים. פירמה גדלה וגדלה, יכול להיות שהיא צוברת כוח פוליטי, ייעול ביכולת הלובי, יד על ה'שיבר', שייצרו השפעה פוליטית שבסופו של דבר פוגעת בציבור.

"כשיש עסקה כזו, אנחנו יודעים הכל על הריכוזיות של השווקים האלה. אם מישהו יודע לאתר את הסכנות האלה – זה אנחנו. אני יכול לעצור את העסקה לפני שהיא מתרחשת. כל עסקה שפוגעת בצרכן – אני יכול לעצור".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture