יוקר המחיה: עליית המחירים בישראל – הרבה יותר מאשר בחו"ל

בשמונה השנים האחרונות עלו מחירי המזון בארץ בשיעור הגבוה עד פי ארבעה מעליית מחירי המזון במדינות האיחוד האירופי. וכמה עלה השכר הממוצע במשק במשך השנים הללו? בקצת יותר מאחוז בודד

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

כולנו מרגישים את יוקר המחיה בכיס, אבל עכשיו הנתונים מגובים במספרים רשמיים: מרכז המחקר והמידע של הכנסת מפרסם נתונים בנושא עליית מחירי המזון בישראל ומהן עולה כי משנת 2005 ועד לחודש אפריל 2013 מדד המחירים לצרכן עלה בשיעור של 20.9% והשכר החודשי הממוצע למשרת שכיר לעובדים ישראלים עלה בשיעור ריאלי של 1.2% (יש לציין, כי השכר החציוני נמוך באופן משמעותי מהשכר הממוצע במשק).

קרא עוד:

[postim]‬‏

באותה תקופה עלה שכר המינימום בשיעור ריאלי של 6.6%. הנתונים מעלים כי בתקופה זו עלה מדד מחירי המזון בשיעור ריאלי של 13.5% ומדד מחירי הפירות והירקות עלה בשיעור ריאלי של 16.5%. בתקופה שבין 2011 (שנת המחאה בגין יוקר המחייה) לבין אפריל 2013, עלה מדד מחירי המזון בשיעור ריאלי של כ-2.5%. לפי הלמ"ס, הוצאה של משק בית לתצרוכת בשנת 2011 עמדה על 13,967 ש"ח בחודש.

ההוצאה החודשית הממוצעת של משקי הבית למוצרי מזון ומשקאות עמדה בשנת 2011 על 2,251 ש"ח, אשר היוו 16.1% מסך התצרוכת החודשית של משק בית ממוצע. בדיקת משקל ההוצאה לפי חמישוני הכנסה מעלה כי בחמישון התחתון ההוצאה למוצרי מזון עומדת על 22.2% מסך התצרוכת, לעומת 13.6% בחמישון העליון. ההוצאה העיקרית למוצרי מזון הינה לירקות ופירות (18.2% מסך ההוצאה לתצרוכת על מוצרי מזון), בשר ועופות (16.3%) ולחם, דגנים ומוצרי בצק (14.2%). משקי בית בחמישון התחתון נוטים לצרוך כאחוז מההכנסה יותר: לחם, דגנים ומוצרי בצק, שמניים צמחיים, בשר ועופות, משקאות קלים לעומת משקי בית בחמישון העליון שנוטים לצרוך כאחוז מההכנסה יותר: דגים, חלב ומוצריו, ביצים, סוכר ומוצריו, משקאות אלכוהוליים וארוחות מחוץ לבית.

מוצרי מזון: עליית מחירים ריאלית בשיעור של כ-16.1% בישראל לעומת כ-4.6% במדינות האיחוד האירופאי וכ-2.3% במדינות גוש האירו בין 2005 לאפריל 2013; בין מאי 2011 לאפריל 2013, עלו מחירי מוצרי המזון בישראל בשיעור ריאלי של כ-2.5%, באיחוד האירופאי בשיעור ריאלי של כ-1% ובמדינות גוש האירו בשיעור ריאלי של ב-1.1%. כלומר, מחירי המזון בישראל עלו יותר מאשר מחירי המזון באירופה בשנתיים האחרונות.
מלונות ומסעדות: עליית מחירים ריאלית בשיעור של כ-8.7% בישראל לעומת כ-1.7% במדינות האיחוד ובמדינות גוש האירו.
תקשורת: ירידת מחירים ריאלית בשיעור של כ-15.6% בישראל לעומת ירידת מחירים ריאלית בשיעור של כ-26.1% ושל כ-28.6% במדינות האיחוד האירופאי ובמדינות גוש האירו, בהתאמה.
תחבורה: ירידת מחירים ריאלית בשיעור של כ-6.1% בישראל לעומת עליית מחירים ריאלית בשיעור של כ-4.7% ושל כ-5.3% במדינות האיחוד האירופאי ובמדינות גוש האירו, בהתאמה בקבוצת מוצרי התחבורה, מחיר קבוצת רכב פרטי ואחזקתו (שמשקלו בקבוצה הוא כ-72%) ירד בישראל בשיעור ריאלי של כ-6.6%, ומחיר קבוצת הוצאות נסיעה לחו"ל (שמשקלו בקבוצה כ-22%) ירד בשיעור ריאלי של כ-7.4%.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture