תקציב הילולת רשב”י: 26 מיליון שקל

בין וותיקי מירון יש מי שמאשימים את הגורמים האחראים על אחזקת אתר הציון של רשב”י כי אינם דואגים לצרכים מינימליים של מאות האלפים שיעלו להילולא || הגורמים הרשמיים טוענים כי הם דואגים כראוי ואף מפרטים ל’משפחה’ על השקעת 26 מליון שקל למען העולים למירון || הוא יגן בעדנו.

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

"יש לי הרגשה שהמערכת האחראית על ההילולא במירון עסוקה באישים שונים ועלייתם למירון תוך הזנחה של כל היתר". דברים חריפים אלה משמיע באוזני 'משפחה' ר' יהודה משי זהב (יו"ר זק"א). לדבריו יש לו לא מעט שותפים לתחושותיו.

"זה 52 שנים, מאז היותי ילד קטן, אני מלווה את מירון", מפרט משי זהב, ובפיו תלונות רבות. "איך יכול להיות שלקראת ביקור שייערך בעוד חודש בירושלים כולם יודעים להתארגן היטב והכל מוכן מראש?

"ההתארגנות הזו קיימת גם מדי שבוע סביב משחקי הספורט. מגיעים עשרות אלפים – והכל מאורגן וזורם. חצי שעה לאחר סיום המשחק ואיש לא יבחין שעשרות אלפים עזבו את המגרשים. ואילו במירון, להבדיל אלף אלפי הבדלות, מתקיים מדי שנה אירוע קדוש המוגדר כאירוע ההמוני הגדול ביותר, ושנה אחרי שנה הכול קןרס ושום דבר לא מאורגן!" קובל משי זהב.

זקא במירון (1)

• שום דבר לא מאורגן? הרבה שיפורים נעשו שם, בעצמנו ראינו.

משי זהב: "יש לי רושם שכל זה נעשה כדי לסדר לכמה מאות פרוטקציונרים את העלייה למירון בעוד כל היתר מוזנח.

"משרד התיירות הקצה 26 מליון שקל לטובת הילולת מירון. צא ובדוק כמה סככות הוסיפו. אני ניצב שם בכל שנה ורואה במו עיניי כיצד אנשים עולים ופניהם אדומות מהחום באין סככות. כמה ברזיות מים התקינו באתרא קדישא מירון לאחרונה? מדוע אנשים לא יכולים להשיג מים? כמה תאי שירותים התקינו באתר? נכנסת פעם לתא כזה? בושה וחרפה, אפילו בהמות אינן יכולות להיות שם. להיכן נעלם כל הכסף? מה עשו בו?" שואל משי זהב ומוסיף: מניחים שהציבור החרדי יעשה את הכל על מנת להגיע לציון רבי שמעון בר יוחאי, יסבול בשקט ולא יעשה דבר. על זה בונים כל אלה המנהלים ברשלנות את כל המצב הזה".

"כל אחד תפס נישה"

• מי אשם?

– "אשם הוא המצב שאין אבא אחד לכולם. תראה איך מתנהלת שמחה בחצר חסידית. החילונים מביטים בנו בקנאה כשהם רואים את הסדר המופתי שבו מתנהל הכל, את היכולת להפיק אירועים בצורה מרשימה כל כך. ההבדל הוא שבחצר חסידית יש גנרל אחד ולו חיילים רבים המבצעים את ההוראות בדייקנות מרבית. ואילו במירון כל אחד תפס נישה לעצמו. ועדת החמישה, ועדת הרבנים, משרד התיירות, המרכז למקומות קדושים, 'הכנסות האורחים' למיניהן.

"האם מישהו יכול להסביר לי מדוע 'הכנסת אורחים' אחת תפסה פיקוד על פתח המערה והיא מכניסה לשם רק את התורמים שלה, ומי שאינו מוכר על ידה לא ייכנס? האם מישהו יכול להגיד לי מי קובע את הסדר בהדלקה? מי נכנס ומי לא? אפילו בנושא התזמורת יש מונופול. הלא חלומו של כל בעל מנגן לנגן שם בחצר מירון. כולם באים בהתנדבות, ואיש אינו לוקח על כך כסף. מי בדיוק קובע את סדר התזמורת, מי ינגן ומי לא יזכה בזה? כמה כל אחד ינגן? מי קובע את זה?

"תעלה לחדרים למעלה. למי שייכים החדרים? למה כל אחד יכול להשתלט על החדרים באופן פרטי? למה אחד המשתלטים ביטל שירותים ציבוריים והפך אותם לחדרו הפרטי? האם יש סגולה במגורים בחדרים האלה? האם לא בנו אותם לרווחת הציבור?

מים צהל"מי קובע במה ישקיעו כסף ובמה לא? הקימו גשר כהנים. שנים רבות הלכו כהנים בלי הגשר הזה, ואילו עכשיו חייבים להקים גשר כהנים שהוא לדעתי מיותר. במקום זה צריך להשקיע ברווחת הציבור. הכספים יוצאים שם ללא פיקוח, ומפעילים חברות ללא מכרז. בשנה שעברה הפעלתי את צה"ל כדי להזרים מים להמונים שהחלו לחוש שלא בטוב".

תשובה לכל טענה

• משי זהב מעלה טענות קשות, מה אתה משיב על כך? הפנינו שאלה אל אחד הגורמים הרשמיים העוסקים במירון.

– "הטענה היחידה שאני יכול להסכים איתה היא בעיית דרכי ההגעה", אומר האיש. "השנה קמה חברה חדשה מטעם משרד התיירות והמשטרה ניצלה זאת והחליטה למנוע תחבורה פרטית. בעבר, החשיבה הייתה איך לאפשר הגעה לציון של מספר האנשים הגדול ביותר. השנה החשיבה של המשטרה שונה. לאתר יעלו פחות אנשים.

• ולעצם הנושא?

– "תקציבו השוטף של האתר הוא 7 מיליון שקלים ולא 26 מיליון. הבדל קטן בין הסכומים אך משמעותי. הסכום הזה ניתן חד פעמית לצורך שיפורים לטובת הציבור. ואכן, השנה, זה שנים רבות נעשו שיפורים רבים שבהם יחושו העולים. הותקנו טריבונות חדשות מפלדה שעלותן 7 מיליון שקלים.

"למרות שהתקציב מוצה, מנהלי האתר איתרו מקורות תקציביים נוספים והתקינו השנה מערכת ביוב חדשה שתעמוד בלחץ של מאות האלפים השוהים בציון הקדוש. העלות: 2.5 מיליון שקלים.
"הותקנה גם מערכת גנרטורים חדשה בעלות של 2 מיליון שקלים.

"כל הוצאה נעשתה באישור משרד התיירות, ולאחר קיום מכרז כחוק.

"באשר לברזי שתיה בחניונים: החניונים הם מחוץ לתחום המנדט של הנהלת האתר. ניתן לצפות מחברות האוטובוסים שמרוויחות היטה שידאגו לקצת שתייה לטובת אלה העולים מירונה. "באשר לכמות הברזים במירון: קודם כל צריך להתחשב בח"י רוטל המחולק במירון כל הזמן. מנהלי האתר הלכו עם מהנדסים, והללו קבעו בדיוק היכן צריך להתקין ברזים וכמה.

"באשר לתאי השירותים: במקום הותקנו 100 תאים קבועים ועוד 40 תאים יבילים, וזה חוץ מ-200 תאים כימיים. הכל נעשה בהתאם לדרישת משרד הבריאות ששלח לשם את אנשי המקצוע שלו שיאשרו את תנאי הסניטציה. נגיד שכדי לספק את כולם צריך 1,000 תאים – היכן אפשר להציב באתר הצפוף הזה 1,000 תאים? כל תא כזה צריך חיבור למים וביוב. טכנית אין אפשרות כלל לבצע את הדבר הזה.

"השנה לראשונה יהיו במירון פקחי משרד הבריאות כדי לבדוק את האוכל היוצא מהמטבחים של כל הכנסות האורחים.

"נכון שיש גם תקלות", מטעים הגורם הרשמי, "אבל אנחנו עובדים שם מצאת החמה ועד צאת הנשמה וכל שנה יש שיפורים. התקלות הולכות ומצטמצמות".

מתחם קבר הרשבי במירון - צילום צביקה לבל דוברות מדא

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture