רגע השיא של פרויקט "כנסת ירוקה": השקת השדה הסולארי הגדול בפרלמנטים בעולם

בסה"כ הותקנו 4.65 דונם של פאנלים סולאריים על גגות הכנסת; מיזם זה הוא הגדול והמשמעותי בפרויקט "כנסת ירוקה" שהושק לפני כשנה • שלב א' של פרויקט "כנסת ירוקה" עתיד לחסוך לכנסת כ- 1.5 מיליון ₪ מידי שנה ולהפחית בשליש את צריכת האנרגיה של הכנסת • יו"ר הכנסת יולי יואל אדלשטיין: "פרויקט 'כנסת ירוקה' הוא פרויקט המפיץ את חזון הקיימות, בבחינת "כי מציון תצא תורה". אני גאה בכך שהכנסת הופכת בנושא זה למודל ברמה עולמית וכבר חתמה על כמה הסכמים בינלאומיים לשיתוף פעולה בין-פרלמנטרי בדגש על 'כנסת ירוקה'" • מנכ"ל הכנסת רונן פלוט: "הבטחנו וקיימנו. אנו מובילים את הכנסת להיות הפרלמנט הירוק בעולם. שלב ב' של הפרויקט המתוכנן כעת, ירחיבו לתחומים בהם טרם עסקנו"

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

בשבועות האחרונים נראו ליד הכנסת מנופי ענק פורקים אל גגות הכנסת מטען יוצא דופן – כ 1,500 פאנלים סולאריים שהגיעו בספינה. פאנלים אלו יוצרו בייצור מיוחד עבור השדה הסולארי של הכנסת שבימים אלו עמלים עשרות פועלים על בנייתו. השדה הסולארי ישתרע על 4,650 מ"ר מגגות הכנסת והוא יהיה בעל הספק מותקן של 450 קילוואט. המתקן שעלה לכנסת 2.4 מיליון ₪, ייצר כ- 10% מצריכת החשמל של הכנסת ויחד עם צעדים נוספים לייעול אנרגטי, צריכת האנרגיה של הכנסת צפויה לקטון בלא פחות משליש.

ככלל, השדה הסולארי אמור לחסוך לכנסת כ- 300,000 ₪ מידי שנה. יצוין כי שיטת הפעולה של המערכת היא "מונה נטו" – כלומר הערך הכספי של הייצור אמור להתקזז עם צריכת החשמל של הכנסת. הכנסת תהיה המוסד הממלכתי הראשון בישראל עם שדה סולארי הפועל בשיטה זו ומנכ"ל הכנסת, מר רונן פלוט, מקווה כי מוסדות ממשלה אחרים ורשויות מקומיות יחקו את הכנסת ויקימו אף הם שדות סולאריים.

לפני כשנה, בינואר 2014 השיקה הכנסת את שלב א' של פרויקט כנסת ירוקה. הפרויקט, שנחשב לפרויקט הדגל של יו"ר הכנסת, ייושם בשנים 2015-2014, ועיקרו 13 מיזמים שאושרו ותוקצבו המתמקדים בחיסכון באנרגיה ובמים. הכנסת השקיעה בנושא כ-7 מיליון ₪ בסה"כ, והחיסכון השנתי הנובע מהפרויקט נאמד ב-1.5 מיליון ש"ח לשנה. כל הפרויקטים שאושרו עומדים במבחן של כדאיות כלכלית וזמן ההחזר הממוצע של כלל הפרויקטים עומד על כ- 5 שנים.

לוחות סולאריים בכנסת 6

הפרויקטים ב"כנסת ירוקה" כוללים לא רק הקמת שדה סולארי לייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת, כי אם גם החלפת אלפי נורות לנורות לד, התקנת צ'ילר חדש במרכז האנרגיה שהחום השיורי הנפלט ממנו משמש לחימום מים, כיבוי אוטומטי של כל המחשבים בסוף יום העבודה, סקר השימוש במים לצורכי גינון ומעבר למודל השקיה חסכוני יותר, והתפלת מי העיבוי של מערכות המיזוג ושימוש בהם לצורכי השקיה. נוסף על החיסכון הכספי שיושג בעקבות הפעלת הפרויקט, החיסכון באנרגיה יפחית את פליטת הפחמן של הכנסת, ובכך יקטין את טביעת הרגל האקולוגית של הכנסת.

החיסכון הכספי השנתי, יועבר ל"קרן ירוקה" שתיועד להמשך פרויקט "כנסת ירוקה" (כלומר ליצירת מיזמים נוספים). חטיבת התפעול של הכנסת פעלה במהלך שנת 2014 ביעילות ובזריזות ולמעשה השלימה את רוב הפרויקטים שתוכננו לשלב הראשון של "כנסת ירוקה".

במקביל לפרויקטים הטכניים, מדור ההדרכה של הכנסת ומרכז המבקרים ביצעו פעולות חשובות להטמעת ערכי הקיימות בקרב המבקרים בכנסת והעובדים. מדור ההדרכה קיים הדרכת רוחב לכל עובדי הכנסת בה הוסברו עקרונות הקיימות. בנוסף, קיים מדור ההדרכה קורס לגמול השתלמות בנושא "קיימות". בקורס שהתקיים במשך שבוע רצוף נחשפו עובדי הכנסת לנושאי "מעטפת" כגון: אתיקה סביבתית, משפט סביבתי, וכלכלה סביבתית. כמו כן, נלמדו נושאי מקרו כגון: מים, אנרגיה, פסולת ועוד. מרצי הקורס היו מטובי אנשי האקדמיה והעיתונות בישראל בתחומי הקיימות, פרופ' דני רבינוביץ', ראש בית הספר פורטר ללימודי קיימות באוניברסיטת ת"א, פרופ' אופירה איילון, ראשת החוג למשאבי סביבה וטבע, בבית הספר לניהול באוניברסיטת חיפה, העיתונאי הסביבתי, אביב לביא, ומר עמיר בלבן מהחברה להגנת הטבע.

בנוסף, הכנסת המשיכה בשנת 2014 את מגמת הפחתת הפסולת ושימוש מיותר במשאבים והגדילה את מגמת המחזור. כך הפחיתה הכנסת את השימוש בבקבוקי מים מינרליים בוועדות מ- 60,000 בקבוקים לשימוש בקנקני מים בלבד. משמעות צעד זה הינה הפחתת פסולת הפלסטיק בשלושים מ"ק פלסטיק והקטנת עלויות בחצי מיליון ₪ לשנה.

מזכירת הכנסת, גב' ירדנה מלר-הורוביץ, פנתה לחברי הכנסת, לשלוח למזכירות הכנסת את השאילתות והחומר הנלווה אליהם כקובצי מחשב באמצעות הדואר האלקטרוני ולא כחומר מודפס בשלושה העתקים. בנוסף, החלה מזכירות הכנסת לשלוח לוועדות ולחברי הכנסת את החלטות נשיאות הכנסת ואת הדיווחים של החלטות מליאת הכנסת באמצעות הדואר האלקטרוני, ולא כעותקים מודפסים. כמו כן, המזכירות אינה מניחה יותר עותקים של הצעות החוק לדיון מוקדם על שולחנות חברי הכנסת ובמקום זאת, מקבלים חברי הכנסת את רשימת הצעות החוק בדוא"ל. מזכירת הכנסת הסבירה כי צעדים אלו ננקטים מתוך מגמה להתנהל נכון יותר מבחינה סביבתית, במסגרת תכנית "כנסת ירוקה". היא הוסיפה כי צריכת נייר הייתה עד כה תשומה סביבתית משמעותית ולהערכתה ייחסכו לכנסת מידי שנה בין 40-50 אלף דפי נייר.

כמו כן, עברו חלק מוועדות הכנסת למתכונת של "ועדה ירוקה" בה, במקום שימוש בנייר, מחולקים טאבלטים לחברי הכנסת עליהם נמצא כל החומר הפרלמנטרי הדרוש.

כאמור, אחת ממטרות פרויקט כנסת ירוקה הינה להביא את מסר הקיימות אל מוסדות ממשלה אחרים ואף אל פרלמנטים אחרונים. לאחרונה נחתמו מספר הסכמי שיתוף פעולה בין-פרלמנטריים עם מספר מדינות, ביניהן: אתיופיה, קניה, אוגנדה אלבניה ורומניה .

שני פרויקטים גדולים עדיין ממתינים לביצוע במהלך השנה. הראשון הינו החלפת צ'ילר שייעשה שימוש בחום השיורי שלו לחימום מי צריכה של הכנסת. תהליך זה יחסוך כ- 50% מצריכת הגז של הכנסת. הפרויקט השני, הינו הקמת גג ירוק מחקרי על גג הכנסת. במסגרת שיתוף פעולה עם חוקרי מרכז המחקר ע"ש קדס לאקולוגיה של גגות ירוקים באוניברסיטת חיפה, בראשות פרופ' ליאון בלאושטיין ובניהולו של ד"ר שי לוי, יוקצו כ- 800 מ"ר משטח גג הכנסת לטובת הקמת הגג הירוק.

במסגרת המחקר, ישולב, על גג משכן הכנסת, גג ירוק לצד מערכת פוטוולטאית וייבדק האם שילוב כזה מגדיל את נצילות התאים הפוטו-וולטאיים ואת מגוון המינים. אם אכן יתברר כי נצילות התאים הפוטוולטאים גדלה,, יהיה ניתן לבחון הוספת גגות ירוקים ליד המערכת הפוטוולטאית המוקמת בימים אלו. יצוין כי הן גגות ירוקים והן מערכות פוטוולטאיות תורמות ליעילות אנרגטית יותר גדולה של מבנים בכך שהן בולמות את הקרינה הישירה של השמש. הגג הירוק המחקרי יחד עם המערכת הפוטוולטאית הגדולה של הכנסת צפויים לתרום ליעילות אנרגטית יותר גדולה של מבנה הכנסת.

פרויקט כנסת ירוקה נכנס כעת לתכנון שלב ב' של הפרויקט. לקראת שלב זה יבוצעו סקרים בתחומי האנרגיה, מים, פסולת, רטרופיט וטבע עירוני ויושם דגש על פיתוח כלי ניהול סביבתי כמו ISO14001 – התקן הבין-לאומי לניהול סביבתי ושימוש בכלי ביקורת סביבתית (Environmental Auditing) על מנת ליצור בתחילת 2016 דו"ח קיימות תאגידי שיעריך את ביצועי פרויקט "כנסת ירוקה".

אירוע ההשקה של השדה הסולארי על גגות הכנסת יתקיים ביום ראשון ה- 29 במרס בשעה 11:00 בבוקר. הנואם המרכזי באירוע יהיה יושב ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין. האירוע יעמוד כולו בסימן שמירה על ערכי טבע וקיימות. ינחה אותו מגיש הטלוויזיה אברי גלעד ותופיע באירוע להקת "שאקאטק" המנגנת על כלי נגינה העשויים מחומרים ממוחזרים.

מנכ"ל הכנסת, מר רונן פלוט אמר לקראת השקת השדה הסולארי: "הבטחנו וקיימנו. חזון יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין מתממש לנגד עינינו ואנו מוליכים את הכנסת להיות הפרלמנט הירוק ביותר בעולם. הפרויקט יחסוך לכנסת כמיליון וחצי ₪ בשנה אך מעבר לכך, יש לו ערך חינוכי עצום. כעת, אנו כבר נמצאים בתכנון שלב ב' של הפרויקט שירחיב את 'כנסת ירוקה' לתחומים בהם טרם עסקנו. אני משוכנע כי הפרויקט היפהפה רק עוד ילך ויתעצם".

יושב ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין אמר: "פרויקט כנסת ירוקה הוא פרויקט המפיץ את חזון הקיימות, בבחינת "כי מציון תצא תורה". יש לי אמונה ותקווה שמוסדות רבים ילכו בעקבות הדוגמא האיכותית שהציבה הכנסת בפרויקט שהוא חוצה מפלגות ודעות."
"גם ברמה עולמית, אני גאה בכך שהכנסת הופכת בנושא זה למודל וכבר חתמה על כמה הסכמים בינלאומיים לשיתוף פעולה בין-פרלמנטרי בדגש על 'כנסת ירוקה'", אמר יושב ראש הכנסת.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture