משלמים בזמן ובמזומן: מחיר הדלק מזנק ללמעלה מ-8 שקלים

מחירי הדלק יזנקו בחצות ללמעלה מ-8 שקלים • במקביל, הכנסת דחתה את הצעתו של ח"כ יואל חסון להגביל את מס הבלו על הדלק • ראש הממשלה יצא מהדיון
  • "הן בכו מכאבי בטן, אני בכיתי כי לא היתה להן אמא"

    תוכן מקודם

  • לחצו כאן וקבלו מנוי חינם לעיתון שחרית

    תוכן מקודם

  • כופר נפש לכפר על נפשותינו לפני ד'

    תוכן מקודם

  • חוגי סת"ם ולימודים מקצועיים וכל מה שהבן שלך ירצה כדי לשבת וללמוד לימודי קודש ברמה הגבוהה ביותר. לחץ כאן לפרטים נוספים >>>

    תוכן מקודם

מחיר הסנקציות על איראן: מחירי הדלק יעלו הלילה בחצות ב-5.09 אחוזים – 38 אגורות, ומחיר ליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי (כולל מע"מ) יעמוד על 7.84 ש"ח לליטר. כך הודיע הבוקר (ד') משרד האנרגיה והמים. מחירו של ליטר בנזין בשירות מלא יעמוד על 8.05 שקלים.

קרא עוד:

[postim]

מאמצים אחרונים שלא הועילו

אתמול נעשו מאמצים אחרונים מצד שר האנרגיה והמים, עוזי לנדאו, ויו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן (ליכוד), למנוע את הזינוק במחירים, אולם האוצר התנגד.

שתי החלופות שהוצעו על ידי השר עוזי לנדאו אך נדחו הם: א. למצוא דרכים להפחית את המיסוי ולמלא בדרכים אחרות, שפחות פוגעות בשכבות הביניים, את הכסף שייגרע מהכנסות המדינה. ב. לבצע קיצוץ רוחבי נמוך בתקציבי משרדי הממשלה כדי לספוג את העליה הנוכחית, ולבדוק כיצד למתן את המשך העליות הצפויות במחיר הדלק. אך כאמור, משרד האוצר התנגד.

יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת ח"כ כרמל שאמה הכהן, אמר: "ארה"ב, עם כל בעיות התקציב הקשות שלה, ומחיר דלק נמוך בעשרות אחוזים מישראל, שוקלת הפעלת צעדי חירום כדי להוזיל את מחיר הדלקים. רק בישראל האוצר חוזר על טעויות ומפגין קשיחות קיצונית חסרת פשרות, שפשוט גורמת שבכל תדלוק בתחנות יתודלק גם מיכל הבנזין של מחאת הקיץ הקרוב".

בלשכת ראש הממשלה אמרו בתגובה: "הסיכויים להורדת המס נמוכים. לא נמצאו חלופות למאות המיליונים שנעלמו עם הורדת המחיר בעשר אגורות. נבחנו כמה דרכים וכמה שיטות, אך בינתיים ללא הצלחה".

"להפחית את עלות הדלק המזהם?"

מ"מ מנכ"ל משרד האוצר, דורון כהן, התייחס בדבריו בוועידה הלאומית לצמיחה ירוקה שנערכה אמש להצעה להפחית את המס על בנזין כדי למנוע התייקרות: "שמעתי שמישהו מציע שנעשה קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה כדי לממן עליית מחירי בנזין. זה אומר לוותר על הכנסות המדינה ולפגוע בפרויקטים אחרים. להפחית את עלות הדלק המזהם במחיר כזה? זה לא נכון לדעתי".

"נסיעות משותפות"

גורמים באוצר הסבירו, כי מחיר הבנזין אמור לשקף את העלות הכלכלית האמיתית שלו, והדגישו כי לישראל אין שליטה על מחירי הנפט בעולם. לטענת הגורמים באוצר, הפתרונות נמצאים במקום אחר דווקא – בידי הנהגים. "תראו את טור המכוניות שנוסע כל יום מירושלים לתל אביב. בכמה מהמכוניות אתם רואים יותר מאדם אחד? בכמה מהם אתה רואה יותר משני אנשים? אם לאנשים כל כך יקר לנסוע ברכב, הם יכולים לחסוך עלויות בנסיעות משותפות", מסבירים הגורמים באוצר.

באוצר פסלו כל אפשרות של הוזלת מיסוי או ביטול המע"מ על הבנזין. "הנחת מיסוי של 20 אגורות בסולר ובבנזין תגרע כ־800 מיליון שקל לחודש מהכנסות האוצר. איך תשלים את הכסף? מעלות בניית גני הילדים שמתוכננת עכשיו?", מסרו גורמים במשרד.

הכנסת דוחה את ההצעות

בתוך כך, דחתה היום הכנסת הצעת חוק של ח"כ יואל חסון (קדימה) שנועדה להגביל את שיעור מס הבלו על הדלק ל-30 אחוזים, מה שיביא להוזלת מחירו של הדלק.

בתום דיון סוער בו הציג חסון את הצעת החוק, עברה המליאה להצבעה. 36 חברי כנסת הצביעו נגד ו-25 תמכו בחוק. ראש הממשלה בנימין נתניהו עזב את הדיון מיד עם תחילתו. כשנקבו בשמו בעת ההצבעה השמית ונודע כי הוא איננו, קראו חברי כנסת מהאופוזיציה "ראש הממשלה ברח, נתניהו ברח". מלשכת נתניהו נמסר כי ראש הממשלה קוזז עם חבר כנסת אחר מהאופוזיציה, אך לא נמסר מדוע.

"דלק הוא לא מותרות"

בפתח הדיון אמר חסון כי "בציבור קמה מחאה על העלאת מחירי 'פסק זמן'. נכון, 'פסק זמן' יקר בארץ מאשר בחו"ל, אבל עליו אפשר לוותר כי הוא מוצר מותרות. הדלק הוא לא מותרות. הציבור הישראלי חייב לקום, לצאת בקריאה ולומר עד כאן".

עוד הזהיר חסון: "אם לא נהיה קשובים אל הציבור אנו בסופו של דבר נשלם את המחיר". ח"כ חסון הזכיר כי טרם עליית נתניהו לשלטון עמד שיעור המס על 38 אחוזים בלבד ובתוך שנה עלה בצורה חדה ל-56 אחוזים. לדבריו, מדובר ברמת מס הבלו הגבוהה ביותר אי פעם.

"אני קורא לכם לגלות אומץ ציבורי ולא לפחד מראש הממשלה", פנה לחברי הכנסת. "אני יודע שאם הייתם מצביעים עם המצפון הייתם תומכים בהורדה מיידית של מחיר הדלק לציבור ב-30 אחוזים".

"מזמן לא קראתי בפני הכנסת דברים שאני לא מבין בהם"

שר האוצר נעדר מהדיון עקב נסיעתו לסין. במקומו הביא את דבר הממשלה השר בני בגין שאף הודה: "מזמן לא קראתי בפני הכנסת דברים שאני עד כדי כך לא מבין בהם". הוא הקריא הסבר לפיו היענות להצעת החוק שתוריד את שיעור מס הבלו על הדלק תגרום להפסד הכנסות למדינה בהיקף של מאות מיליוני שקלים "הנפגע העיקרי מכך יהיה הציבור", הבהיר.

כתבות קשורות

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

דילוג לתוכן