דגי שלום: שיתו"פ בין הרש"פ וירדן למעבדה המרכזית לבריאות דגים בישראל

שיתוף פעולה בין הרשות הפלשתינאית למעבדה המרכזית לבריאות דגים של אגף הדיג

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

המעבדה המרכזית לבריאות דגים הוקמה לפני 08 שנים בעמק המעיינות, אזור המקיים למעלה מ- %80 מחקלאות המים בישראל. המעבדה מתמודדת באופן יומיומי עם בעיות שונות של חקלאות המים, מתוך בחינה של רכיבים רבים ככל האפשר של מערכות המים, ותוך כדי כך מבוצעים בה אבחונים של מחלות דגים, מתן המלצות למגדלים בהתאם לממצאי הבדיקות, והדרכה. בנוסף לכך עובדים במעבדה חוקרים וסטודנטים במסגרת מחקרים שמטרתם מתן מענה יישומי מהיר יחסית
לבעיות ממשק הגידול והבריאות. צוות המעבדה הקבוע כולל אנשי מקצוע מתחומי האקולוגיה, המיקרוביולוגיה והפתולוגיה של דגים.

במהלך השנתיים האחרונות נערכו במעבדה ארבעה קורסים במסגרות שונות של שיתופי פעולה אזוריים של ישראל עם ירדן ועם הרשות הפלסטינית. מטרת הקורסים היא הכשרה של אנשי מקצוע בתחומי פעילות המעבדה, בכדי שהם יוכלו בשובם לאוניברסיטאות ולמכונים הממשלתיים בהם הם עובדים ולהכשיר שם אנשי מקצוע נוספים בתחום זה. בנוסף לכך יוכלו להקים מעבדות ומרכזי תמיכה דומים בירדן וברש"פ ולתת מענה לחקלאות המים המתפתחת בהן.

במהלך דצמבר 2014 הגיעו שלושה אנשי מקצוע לניר-דוד לקורס מתקדם של שבוע. קורס זה היווה המשך לקורס קודם בו ניתנו היסודות לאיכויות מים בחקלאות המים, אקולוגיה מיקרוביאלית של מי המדגה, ובנוסף לכך פתולוגיה ופרזיטולוגיה של דגים. במהלך הקורס ניתן דגש על אופן ביצוע הבדיקות במעבדה והדרך לפתרון בעיות בשטח בסדנאות לימוד והתנסות. כך למשל נלמדו הדרכים הנכונות לאיסוף דגימות מים ודגים, ולאחר מכן נערך איסוף כזה מהבריכות. דגימות המים שהובאו למעבדה נבחנו לפרמטרים שונים של איכויות מים, ודגימות הדגים שהובאו נבדקו לנוכחות טפילים ולבקטריולוגיה. כך שבנוסף ללמידה התיאורטית התנסו המשתלמים גם באיסוף המידע ותשאול נכון כחלק מהדרך לפתרון בעיות המתעוררות בשטח.

אבחון טפילי דגיםהתנסות באבחון מיקרוסקופי של טפילי-דגים

נושא השמירה על כללי הניקיון במערכות מים סגורות (biosecurity) נלמד אף הוא, תחילה באופן תיאורטי ולאחר מכן בהתנסות תוך כדי ביקור במתקנים של גידול דגי נוי ודגי מאכל. אחד הנושאים שעניינו מאוד את המשתלמים היה הבניית מערך ניסוי בתחום חקלאות המים. לצורך הלמידה נעשה תרגול של תכנון וביצוע של ניסוי בו נבדקה היעילות ההשפעה של מיצוי צמחי על המערכת החיסונית של הדג (כאמצעי למניעת התפרצות מחלות). לאחר התכנון המשותף בוצעו חלקים מהניסוי הכוללים: הכנה של הדגים וחלוקה שלהם למיכלים, ביצוע הטיפולים השונים כולל הביקורות המתאימות, איסוף דגימות דם מהדגים וביצוע בדיקות להערכת מצב המערכת החיסונית, ובדיקת ההשפעה של הטיפולים על התפרצות אחד מגורמי המחלה שנבחר.

נושא נוסף שעורר עניין רב הנו שימוש בכלים מולקולריים ככלי לזיהוי מחוללי מחלות. היות שכלים אלה הפכו לנגישים יותר הן מבחינת מורכבות הביצוע והן מבחינת העלויות, בשנים האחרונות, הם נלמדו ותורגלו במטרה להפוך לכלים זמינים במעבדות שברש"פ.

בסוף הקורס נדונו דרכים לעבודה משותפת ולתקשורת שוטפת ובמקרים שיתעוררו בעיות בחוות הגידול החדשות שפזורות ברחבי הרש"פ. החוות הוקמו במסגרת שיתוף הפעולה עם ישראל, כאשר החקלאים מהרש"פ קיבלו דגיגים ומזון והחלו לגדל דגי אמנון. במספר מקרים הועברו דגימות מים ודגים למעבדה בניר-דוד, אולם בחלק רב מהמקרים ההמתנה במחסומים הייתה ארוכה והמידע לא הועבר עם הדגימות, והיה חסר מידע לשם ניתוח הולם של הנתונים.

הקשרים שנרקמו במהלך הקורס יביאו ללא ספק להעברת מידע רציפה יותר ולתוצאות טובות יותר במקרים עתידיים ולתקשורת בין אנשי מקצוע משני הצדדים, שמהווה חלק בלתי נפרד ממטרות הפרויקטים האזוריים.

התנסות בביצוע בדיקה בקטריולוגיתהתנסות בביצוע בדיקה בקטריולוגית

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture