יש לך טראנטע? אולי בקרוב היא תהיה שווה כסף

מחקר בנק ישראל מוכיח: מכוניות נוסעים ישנות מזהמות הרבה יותר ובטוחות פחות ממכוניות חדשות יותר וממליץ על תועלת כלכלית ברורה בהורדתן מהכביש באמצעות תכנית לגריטה מוקדמת •

כתבות נוספות בנושא:

שינוי מגמה בקרב משקיעים חרדים
קרב המיליארדרים: ג'ף בזוס התגאה - וחטף עקיצה מאילון מאסק
משקיעים בנדל"ן? שר הבינוי והשיכון: "מחירי השכירות במרכז יעלו מאוד"
הכלכלן שעזב את ישראל במחאה זכה בפרס נובל לכלכלה
  • מבצע מדהים! 150 זוכים במארז עמק מפנק עד הבית, לחצו פה!

    תוכן מקודם

  • ''ההורים הותירו אותנו לבד ברחוב - עברנו חיי סבל נוראיים": הכלה במונולוג מצמרר

    תוכן מקודם

  • איך עושים כל־כך הרבה כסף מסטארט־אפ?

    תוכן מקודם

  • דווקא אחרי תקופת הקורונה- הכנס שיעזור לך לגייס מתורמים חדשים>>>

    תוכן מקודם

מכוניות ישנות גורמות לזיהום רב יחסית למכוניות חדשות יותר, ולכן לפגיעה משמעותית בבריאות האוכלוסייה. יתר על כן, מכוניות ישנות מסוכנות יותר מחדשות משום שרמת הבטיחות של דגמי כלי הרכב משתפרת במשך הזמן. לכן לעתים כדאי למדינה להפעיל תכנית לגריטה מוקדמת – כלומר לרכוש מתושביה מכוניות ישנות, להשבית אותן, וכך למנוע את הנזקים הנזכרים.

מדינת ישראל הפעילה תכנית גריטה בין 2010 ל-2013: נגרטו 28 אלף מכוניות ישנות, בנות 20 שנה ויותר, ובעלי המכוניות קיבלו בתמורה מענק של 3,000 ש"ח. את התכנית הפעילו המשרד להגנת הסביבה ומשרד התחבורה.

כאשר אושרה התכנית חושבו אומדן לתועלת הכלכלית הנובעת מהפחתת הזיהום (כ-3,300 ש"ח לכל שנה של הקדמת הגריטה לכלי רכב שיוצר עד שנת 1994) ואומדן לתועלת הנובעת מהשיפור בבטיחות הנלווה להצערת המכוניות. סקירה זו מאמצת את האומדן הראשון ומציגה חישוב מחודש של האומדן השני.

ניתוח נתוני התאונות מעלה כי חומרת הפגיעה בתאונות דרכים גבוהה יותר בכלי הרכב הישנים: ההסתברות להיהרג מעט יותר מכפולה, וההסתברות להיפצע קשה גבוהה בכשליש. העלות של תאונות למשק עולה עם חומרת הפגיעה, והיא מורכבת מהעלויות הישירות של טיפול רפואי ואובדן ימי עבודה ומההפסד הצפוי בגין הרוגים. כאשר כופלים עלויות אלו בחומרת הפגיעה לפי גיל המכונית, ובהסתברות לכך שמכונית תהיה מעורבת בתאונת דרכים, מתקבל אומדן עלות של כ-1,000 ש"ח לשנה למכונית ישנה, והוא גבוה בהרבה מהאומדן שנעשה בעבר.

סך העלויות החיצוניות כגון זיהום ותאונות, של החזקת מכוניות נוסעים ישנות גבוה בהרבה ממחיר השוק של מכוניות אלה – כ-3,000 ש"ח. מתקבל כאן, על כן, נימוק כבד משקל בעד חידוש התכנית לגריטה מוקדמת של מכוניות ישנות.

אם תכנית הגריטה תחודש בעתיד, ממליצים כלכלני בנק ישראל לשקול להנהיג אותה במבנה מדורג – כלומר להגדיל את המענק הכספי מחודש לחודש או מרבעון לרבעון בתקציב נתון – משום שהדבר יאפשר "לנקות" את השוק ממכוניות ישנות באופן יעיל יותר: לחלק מבעליהן של המכוניות הישנות ישתלם לגרוט אותן תמורת סכום קטן יחסית (למשל פחות מ-3,000 ש"ח, הסכום שניתן בשנים 2012—2013). מאחר שהתקציב לתכנית מוגבל ודחייה כרוכה בסיכון להחמיץ את ההזדמנות לגרוט את המכונית, הם יזדרזו לנצל את התכנית בחודשים הראשונים.

בנק ישראל מסכם כי בטיחותם של דגמים חדשים של כלי רכב עולה בהתמדה. מבחינה בטיחותית אפוא התועלת המשקית מתכניות לגריטה מוקדמת צפויה להתמיד ולהפוך לרלוונטית ולחשובה משהייתה.

אילוסטרציה: אביר סולטן – פלאש 90

כתבות קשורות

שינוי מגמה בקרב משקיעים חרדים
קרב המיליארדרים: ג'ף בזוס התגאה - וחטף עקיצה מאילון מאסק
משקיעים בנדל"ן? שר הבינוי והשיכון: "מחירי השכירות במרכז יעלו מאוד"
הכלכלן שעזב את ישראל במחאה זכה בפרס נובל לכלכלה
דו"ח קובע: חריגות שכר במאות מיליוני שקלים התגלו במגזר הציבורי
מס על דירות להשקעה והגדלת הארנונה: השרים בוחנים צעדים לטיפול במשבר הדיור
הש"ס, הכסא ואישורי נישואין: הפריטים של מרן הגר"ע יוסף ששווים עשרות אלפי דולרים
בנק ישראל בהוראה סופית מגביל את מינוף המשכנתאות למשקיעים
רוצים גם? זה המחיר לרכישת חוף פרטי על שפת הכנרת
תביעה נגד אל על: הפלו לרעה משרתים במשטרה ושב"ס ממוצא דרוזי
עיצום כספי על חברת בז"ן בסך 895 אלף שקל בשל שריפה ופיצוץ
ההסתדרות: "אלפי משגיחים שמועסקים יאבדו את פרנסתם. החוק לא מתייחס אליהם בכלל"
"עם עובדות קשה להתווכח": קמפיין חיסונים חדש פונה ל'ראש' החרדי
גל זיופים: אנשים ללא בעלות על הקרקע מוכרים שטחים על החרמון
לראשונה מזה 25 שנה: טראמפ הודח מרשימת 400 עשירי ארה"ב
"פתחנו מסלול ייעודי להכשרת עובדים ועובדות חרדיים למגוון משרות בנקאיות בלאומי"
צמיחה ביבוא ויצוא יהלומים מאז תחילת שנת 2021
אחרי שעות ארוכות: תוקנה התקלה ברשתות החברתיות - וואטסאפ חזרה לפעול

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו