בשנים הקרובות: קו רכבת קלה חדש בירושלים מגילה להר הצופים • הוועדה המקומית לתכנון ובניה בעיריית ירושלים אישרה להפקדה בוועדה המחוזית את "הקו הירוק" של הרכבת הקלה • הקו יתפרש מגילה עד לקמפוס הר הצופים - על פני כ-20 ק"מ, הקו ישרת כ- 145 אלף נוסעים מדי יום

הועדה המקומית לתכנון ובניה של עיריית ירושלים אישרה את תכנית "הקו הירוק" של הרכבת הקלה שיאפשר נסיעה רציפה מגילה להר הצופים. תכנית הקו הירוק אשר גובשה ע"י משרד התחבורה ועיריית ירושלים, אושרה בוועדה המקומית לתכנון ובניה בראשות ממלא מקום וסגן ראש העיר ירושלים, קובי כחלון, שאישרה להפקידה בוועדה המחוזית.

"הקו הירוק", מהווה חלק מתוכנית כוללת לפיתוח מערכת הסעת המונים מסילתית בירושלים, ועתיד להצטרף ל"קו האדום" הפועל בעיר מזה כארבע שנים. הקו יעבור משכונת גילה בדרום עד לקמפוס הר הצופים בצפון. אורכו כ-19.6 ק"מ והוא ישיק לקו האדום בכניסה לעיר, בתחנת בנייני האומה. הקו צפוי לשרת כ- 145 אלף נוסעים ביום.

תוואי הקו מתוכנן להתפרש משכונת גילה בקצהו הדרומי ועד לגבעה הצרפתית ולהר הצופים בקצהו הצפוני. בדרכו יעבור ברחוב דב יוסף, צומת פת, רחוב הרצוג, מחלף בייט, יחצה את קמפוס האוניברסיטה העברית בגבעת רם, את אזור הכניסה לעיר ומרכזה, בשד' שז"ר, שד' נורדאו, רחוב שרי ישראל, רחוב בר אילן, רחוב חטיבת הראל, רחוב זלמן שרגאי, שד' לוי אשכול, עד לקמפוס האוניברסיטה העברית בהר הצופים. בנוסף, הקו כולל שלוחה לאזור התעסוקה בתלפיות העוברת מאזור רחוב הפרסה, רחוב פייר קניג, רחוב התנופה ורחוב רבקה – באורך של כ-3.1 ק"מ.

"הקו הירוק" של הרכבת הקלה בירושלים צפוי להצטרף כאמור לקו האדום, קו הרכבת הקלה הראשון בישראל, הפועל בעיר בהצלחה רבה מזה כארבע שנים. בקו האדום מתבצעות כ-140 אלף נסיעות מדי יום וכעשרה אחוזים מנוסעיו עברו אליו מרכבם הפרטי. הקו האדום קיצר את משך הנסיעה בתחבורה הציבורית בירושלים בכ-10% והפחית משמעותית את רמות זיהום האוויר והרעש בעיר.

יצוין כי לאחרונה אישרה הועדה המחוזית להפקדה את שלוחת הרכבת הקלה מהגבעה הצרפתית להר הצופים, אשר יחד עם שלוחת התחנה המרכזית – גבעת רם, שכבר אושרה זה מכבר, תיצור את קו הקמפוסים "הכתום".

קרא עוד:
[postim]

קווים אלה הינם רק חלק ממערכת הסעת ההמונים המוקמת בירושלים בשנים האחרונות ע"י משרד התחבורה ועיריית ירושלים באמצעות צוות תכנית אב לתחבורה י-ם, בליווי אגף תכנון עיר בעיריית ירושלים.

שר התחבורה, הבטיחות בדרכים והמודיעין, ישראל כץ ציין כי "אישור הקו הירוק של הרכבת הקלה בירושלים על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, הוא חלק ממהלך משותף של משרד התחבורה ועיריית ירושלים, שנועד לספק לתושבי הבירה פתרונות מתקדמים ויעילים. מערך התחבורה הציבורית בירושלים עובר מהפכה המהווה דוגמא לערים נוספות בארץ. אנו סוגרים פער של דורות בהשקעות בתחבורה הציבורית. בעוד מספר שנים מאות אלפי תושבי ירושלים, והמבקרים הרבים הפוקדים את העיר מדי שנה, ייהנו מנסיעה נעימה ובטוחה ברשת רכבות קלות ואוטובוסים מהירים".

ראש-העיר ירושלים, ניר ברקת אמר כי: "תושבי ירושלים זוכים למהפכה תחבורתית שתציב את בירת ישראל כעיר המתקדמת בארץ עם רשת קווים של רכבות קלות שאנחנו מקדמים במרץ עם משרד התחבורה, זאת לצד הקו ממרכז הארץ שמקדם משרד התחבורה ויגיע לירושלים ב-28 דקות. זמן ההגעה ממקום למקום יתקצר משמעותית ללא פקקים, ללא זיהום אוויר ובאופן הנגיש ביותר בארץ. כבר בשנים הקרובות יוכלו תושבי העיר ליהנות מהקו הירוק שאישרנו שיצטרף בהמשך לקווים נוספים".

נדב מרוז, מנכ"ל צוות תכנית אב לתחבורה י-ם הוסיף: "כיום כבר ברורה לכולם תרומתו של מערך הסעת ההמונים, לא רק מנקודת מבט תחבורתית אלא גם למרקם האורבאני ולחיים בירושלים. הקו צפוי להביא עמו תנופת התחדשות נוספת. הוא יחבר בין מוקדי השכלה, תעסוקה וספורט ברחבי העיר ובין שכונות גדולות, וייצור למעשה ציר תנועה חדש. כל זאת מתאפשר הודות לשיתוף פעולה פורה בין משרד התחבורה, עיריית ירושלים, משרד האוצר וצוות תכנית אב לתחבורה י-ם".

בנוסף לקו הרכבת הקלה פועלים כיום בעיר 7 קווי אוטובוס מהירים הנוסעים בחלק מתוואיהם על צירים ייעודיים לתחבורה ציבורית ונהנים מעדיפות ברמזורים. רשת הסעת ההמונים העתידית תכלול קווי רכבת קלה נוספים, אשר יפעלו יחד עם קו הרכבת הקלה הקיים ועם קווי האוטובוס המהירים.

בתמונה הראשית: הדמיות הרכבת הקלה על הקו הירוק (הדמיה – RDV)

מפת הרכבת הקלה בירושלים