מה יהיה גורלו של הבנק החרדי לאחר שימוזג בבינלאומי?

חברי ועדת הכספים הביעו חשש מכוונת הבנקים למזג את U-bank ופאג"י בבינלאומי ואת הבנק הערבי-ישראלי בלאומי • נציגי הבנקים: כולם ירוויחו מהמיזוגים: הלקוחות, העובדים והבנקים • נציג בנק לאומי הבטיח כי "אף עובד ערבי לא יפוטר בעקבות המיזוג", לעומתו, מנכ"ל בנק פאג"י הסתפק בהכרזה פושרת כי ישמר את כוח האדם החרדי

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

התהייה מה עומד מאחורי כוונת הבנקים לאומי והבינלאומי למזג בתוכם את חברות הבת? (הבנק הערבי-ישראלי בלאומי, והבנקים Ubank ובנק פאג"י בבינלאומי), הביאה את חברי ועדת הכספים ליזום דיון בעניין הבוער. בתום הדיון שהתקיים היום (ב'), דרש יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני מנציג הממונה על ההגבלים העסקיים להציג את עמדת הממונה בנושא, האם הממונה תומך במיזוגים אם לאו ואם כן, מה עשויות להיות ההשלכות לגבי ציבור הלקוחות, העובדים ועתיד התחרות בענף הבנקאות, "האם אין סכנה להגברת הריכוזיות?".

ח"כ זהבה גלאון טענה, כי "החלטת הבנקים למזג לתוכם את חברות הבת התקבלה שלא בתום לב, מתוך רצון להקדים תרופה למכה, לקראת מסקנות ועדת שטרום (להגברת התחרות במערכת הבנקאות). על-כן, ועדת הכספים צריכה לצאת בקריאה לעצור את המהלכים עד לפרסום מסקנות ועדת שטרום. בקדנציה הקודמת ועדת הכספים חוקקה את חוק הריכוזיות לצמצום הריכוזיות ודווקא המהלך הזה נועד להגביר את הריכוזיות במדינה. יש לו השלכות משמעותיות על כל מערכת הבנקאות. הפיקוח על הבנקים והממונה על ההגבלים צריך להורות על הקפאת המיזוגים".

ח"כ אראל מרגלית אמר כי "ענף הבנקאות הוא אחד התחומים הכי ריכוזיים, כאשר שני בנקים שולטים ב-60% מהשוק. אין כמעט יכולת לפתוח ערוצי אשראי חדשים. החברות הגדולות במשק שהן 1.5% מהחברות זוכות לאשראי אשראי של למעלה 900 מיליארד ₪ ו- 98.5% מהעסקים זוכים ללא יותר מ- 67 מיליארד ₪ אשראי ויש גם פער עצום בריביות. אין אוויר לעסקים במדינת ישראל. רוב הכסף לעסקים הקטנים בבנקים בפרסומים אך לא בשטח. ומיזוג בנקים – אנחנו רוצים שסניפי הבנק הערבי יישארו כי הן נקודות המפגש עם הלקוח וכך ביו-בנק שיישארו סניפים. המיזוג עומד בניגוד למה שצריך לקרות במשק. אנחנו רוצים תחרותיות במשק. אולי ועדת שטרום בכלל תחליט שהבנקים צריכים למכור את הבנקים האלו שפונים לציבורים מאוד מסוימים".

מנהל קשרי חוץ באיגוד הבנקים, טיבי רבינוביץ' השיב לטענת ח"כ מרגלית: "1.5% מהעסקים עליהם דיבר חבר הכנסת מרגלית הם 180 אלף עסקים ואת זה חשוב לציין.

סגן המפקח על הבנקים בבנק ישראל, צוריאל תמם הודה כי "בוודאי שצריך יותר פיזור", אך לדבריו בשנים האחרונות מערכת הבנקאות הולכת ומשתנה. "דווקא יש שינוי מגמה והבנקים נותנים פחות אשראי לחברות הגדולות ויותר לעסקים הקטנים והבינוניים, ל-Middle-Market וזה הכיוון ועל ציר הזמן זה ייראה. למיזוגים המדוברים לא תהיה השפעה על-כך".

"העובדים בסניפים הייחודיים לא יפוטרו"

מנכ"ל בנק פאג"י, ינון שוויקה, אמר לחברי הוועדה: "אתם צריכים לתמוך במיזוג. הבנק הבינלאומי מתחזק אז זה מגביר את התחרות, כי הבינלאומי מחזיק רק 10% מהשוק. ההחלטה התקבלה בכל הדרגים תוך שימור המותג, שיווק ופרסום לציבור החרדי, שימור כוח אדם חרדי והכל תוך חיזוק היציבות. השליטה של הבינלאומי ב-100% גם ככה".

מנהל רגולציה בבנק לאומי, ברי רוזנברג: "במסגרת המיזוג סניפי הבנק הערבי יהפכו להיות תחת בנק לאומי והכל יישאר כפי שהוא. מדובר פה ב- Tripple-Win – ללקוחות, לעובדים וללקוחות. המהלך ייתן יכולת להשתמש בפלטפורמה הדיגיטלית של בנק לאומי בטווח זמן קצר, בתשתיות של בנק ערבי היה לוקח המון זמן. אני מתחייב חד-משמעית, שאף עובד של הבנק הערבי לא יפוטר. להיפך האופק הקידומי שיעמוד בפני העובדים יהיה הרבה יותר רחב ויוכלו להתמודד על משרות בבנק לאומי. היתרון לבנק; התייעלות לבנק עצמו פלטפורמה הרבה יותר טובה. לגבי העמלות – זה השתנה וכיום שוות בדיוק לאלה שבבנק לאומי". רוזנברג ביקש להזים את החששות של חברי הכנסת ובראשם של חברי הכנסת גלאון ומרגלית, לפיהם המהלך נועד להקדים את מסקנות ועדת שטרום וציין, כי "אין כל קשר לוועדת שטרום. זה תהליך שהחל לפני שנתיים. יש בזה המון נושאים משפטיים ואחרים שהיה צריך לטפל בהם, זה לא מהלך של מהיום למחר. העובדים יהיו בדיוק כמו עובדי בנק לאומי" .

אילוסטרציה: נתי שוחט – פלאש 90

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture