רפורמת הדיור מתקדמת; ביקורת על העברת מנהל התכנון

ח"כים מהקואליציה והאופוזיציה ביקרו את החלטת הממשלה הצפויה לעבור הערב במליאה, על העברת מנהל התכנון ממשרד הפנים לאוצר "המהלך יפגע באזרחים" • שר הפנים: "ראשי המחוזות עומדים אל מול הלא נודע" • קבינט הדיור אישר הבוקר את הצעות שר האוצר להנחות מופלגות במכרזי 'מחיר למשתכן' ולקידום תכנון מהיר של קרוב למאה אלף יח"ד עד סוף השנה

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

קבינט הדיור אישר היום (ב') את הצעותיו השונות של שר האוצר, משה כחלון, לקידום רפורמת הדיור.

בין ההצעות שאושרו: תכנית למתן הנחות בקרקע, מענקים וסבסוד פיתוח בבנייה רוויה עד 200,000 ₪. אפשרות לאישור תוספת 20% בנייה עבור דירות קטנות ובינוניות בבניינים שטרם הושלמה בנייתן. הכרזה על מתחמים מועדפים לדיור (בעיקר ביישובי המיעוט הערבי) אשר תאפשר הגשת תכניות למגורים במתחמים אלה ואישורן על ידי הותמ"ל בהליך מקוצר ומזורז. עוד אושרה, תוספת והגדלה של מצבת כוח העובדים בבנייה.

שר הפנים, סילבן שלום, הגיע הבוקר לוועדת הפנים והגנת הסביבה לסקירה על פעילות משרדו, במהלך דבריו התבטא: "הערב נעבור את הכיווץ הסופי כשמנהל התכנון עובר לאוצר. אין ספק שזה לא דבר פשוט למשרד ולמחוזות עצמם. מנהל השלטון מקומי נשאר תחתינו למרות שהייתה דרישה שגם זה יעבור לאוצר, אין בזה היגיון". עוד אמר כי "המחוזות ישתנו דרמטית – חלק גדול מפעולתם עסק בתכנון ובניה ומנהל המחוז יכול היה לראות תמונה רחבה יותר, מה שלא יהיה היום. ראשי המחוזות עומדים אל מול הלא נודע. אנחנו שומרים על ראש פתוח, אך המחוזות לא נקבעו סתם, אלא מרצון לבזר. המודל הקודם היה הנכון והמעבר לאוצר מחייב דיון מחדש".

חברת הכנסת תמר זנדברג העירה כי "העברת הסמכויות היא שיבוש סדרי ממשל . רוצים לייעל אבל יוצרים בלגן. האם נתתם תחזיות למשמעויות המהלך? חשכו עיניי מהסמכויות שיועברו הלילה משר הפנים לשר האוצר". השר שלום השיב: "אמרנו את הדברים והכנסנו מספר שינויים משמעותיים שיאפשרו נגישות משרד הפנים בגופים השונים".

ח"כ דני עטר מהמחנה הציוני, העיר בציניות כי "במסגרת הדרישה לוויתורים קואליציוניים, יש לוותר גם על העברת הסמכויות הזו. אין בה שום היגיון ועוד לא מאוחר". גם ח"כ אורי מקלב אמר כי העברת מנהל התכנון תפגע באזרחים. "אם מעבירים את הוועדות המחוזיות אני לא רואה איך זה עובד בשטח".

קרא עוד:
[postim]

במסגרת תוכנית ההנחות, יתחייבו הקבלנים למפרט שיקבע מראש, וייועדו לזוגות צעירים חסרי דיור. עוד הוחלט כי לא ניתן יהיה למכור את הדירה במהלך חמש השנים הראשונות וכי 10% מהדירות יוקצו לבני מקום.

כמו כן, קובעת הצעת ההחלטה כי עבור הדירות אשר שווקו בתכנית מחיר למשתכן במתכונתה החדשה, יוקצו מענקים וכן יוענק סבסוד לעלויות הפיתוח לרוכשי דירות בבנייה רוויה בקרקע מדינה, אשר עומדים בתנאי הזכאות של משרד הבינוי. מענקים אלו יועמדו ביישובים בהם ערך הקרקע אינו עולה על 100 אלף ש"ח, לאור ההנחה הנמוכה, באופן יחסי, אשר תינתן לרוכשים אלו מכוח תכנית "מחיר למשתכן" החדשה. על פי הקבוע בהחלטה, המענק לרוכש דירה בישובים אלו אשר שווקה בתכנית מחיר למשתכן החדשה יעמוד בין 40 אלף ל- 60 אלף ש"ח, ואילו סבסוד הפיתוח יעמוד על 40 אלף ש"ח. כל זאת, בנוסף לסך של 80% הנחה על ערך הקרקע במקומות אלו.

הנחות אלו בקרקע בשילוב עם מענקי הרוכשים וסבסוד הפיתוח עתידים להביא להנחה של כ- 200,000 ש"ח לצרכן הקצה, זאת לנוכח השפעת התכנית על הפחתת מס הרכישה, הפחתת המע"מ והפחתת הוצאות השיווק והרווח היזמי.

.קבינט הדיור (אילוסטרציה: יונתן זינדל-פלאש 90)

התמקדות בהגדלה של מספר יחידות הדיור החדשות שייבנו בטווח הקצר

באמצעות הוראת שעה מיוחדת לתקופה של 5 שנים, הוחלט על תכנון של 82,000 יחידות דיור עד סוף שנת 2015, מהם 45,000 על קרקעות מדינה; שיווק קרקעות במחיר למשתכן וקרקעות לדיור להשכרה; הקצאת משאבים לתשתיות תומכות מגורים והסרת חסמים לתכנון ולשיווק. ההצעה נשענת על תשתיות התכנון הקיימות אך תאפשר הוספה של כמה אלפי יחידות מגורים קטנות ובינוניות בחמש השנים הקרובות לטובת זוגות צעירים ורוכשי דירה ראשונה.

ההצעה הנוכחית מאפשרת להוסיף 20% בניה לבניין מגורים חדש שטרם הוקם או שטרם הושלמה בניית השלד שלו, בהליך רישוי במקום בהליך ביורוקרטי ארוך וחסר ודאות במוסדות התכנון לאישור תב"ע נקודתית. שטחי הבניה הנוספים ישמשו לתוספת דירות מגורים שלפחות מחצית מהן קטנות בגודל של עד 75 מ"ר, וגודלן המירבי של השאר לא יעלה על 150 מ"ר. באמצעות הקלה זו, המתייחסת לבניינים הנמצאים בשלב היתר בניה או תחילת בניה, יתווספו דירות מגורים לשוק בתקופה המידית.

ההצעה נסמכת על ההגיון המקצועי שבהקלת "שבס", המאפשרת כבר היום לועדה המקומית להגדיל את מספר יחידות הדיור בבניין חדש בשיעור של עד 20% מעבר לקבוע בתוכנית, בהליך רישוי מיוחד המאפשר לגובלים להתנגד לו. מינהל התכנון, עוד בשנות ה-90 לקראת התקנת "תקנות שבס", סבר שכושר הנשיאה של שכונות חדשות ומתוכננות מתאים להגדלה של מספר יחידות הדיור בשיעור של 20% מעבר לקבוע בתכנית, בלא לפגוע ברמת השירותים לציבור.

ההצעה הנוכחית נשענת על "הקלת שבס", בהיבטים של היקף יחידות הדיור, מעטפת הבניין והזכות להתנגד להליך, אך משפרת אותה בכך שהיא מעניקה זכויות בניה חדשות לצורך בניית אותן יחידות הדיור במעטפת בניה שאיננה חריגה.

.תוספת אחוזי בנייה בבניינים בלתי גמורים (אילוסטרציה: נתי שוחט-פלאש 90)

בקצב הותמ"לים: 38,730 דירות בהליך תכנוני מהיר

נדבך מרכזי בהתמודדות עם משבר הדיור, הינו הגדלת היצע יחידות הדיור. פעילות הממשלה להגדלת ההיצע נעשית במספר מישורים, ובהם, חקיקת החוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור. מכוח חוק זה הוקמה ועדה למתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל), אשר מטרתה לדון ולאשר תכניות דיור בהיקף נרחב תוך דיון ממוקד ואינטנסיבי לשם קיצור לוחות הזמנים לעומת לוחות הזמנים המקובלים כיום לקידום תכניות בהיקף דומה.

לאור אישור החוק והקמת הועדה למתחמים מועדפים לדיור, ובהתאם לחוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור, הובאה היום הצעת החלטה להכרזה על מתחמים מועדפים לדיור אשר תאפשר הגשת תכניות למגורים במתחמים אלה ואישורן על ידי הותמ"ל. המתחמים המובאים במסגרת הצעת החלטה זו והתוכניות שיתוכננו בהם עומדים בתנאים הקבועים בחוק: 1. ההכרזה היא על קרקע אשר 80% או יותר ממנה הם מקרקעי ישראל או על קרקע ביישוב מיעוטים. 2. במתחמים לא יוקם ישוב חדש. 3.נתקבלה המלצת מנהלת מנהל תכנון לאחר ששוכנעה כי ניתן לתכנן בכל מתחם 750 יח"ד לפחות, ובישוב מיעוטים – 500 יח"ד לפחות. 4. ההכרזה קובעת את גודל המתחם מיקומו וגבולותיו.

כמו כן דורשות הוראות החוק, כי משתאושר תכנית מועדפת לדיור, למעט בישוב מיעוטים, יהיו בתחום הקרקע שהיא מקרקעי ישראל 30% מסך יחידות הדיור שנקבעו בתכנית יחידות דיור להשכרה לטווח ארוך, מחציתן במחיר מופחת. עם זאת מתיר החוק לממשלה, במקרים חריגים, לחרוג מהוראה זו במסגרת צו ההכרזה.

רשימת המתחמים המוצעים להכרזה: באר יעקב – 7,200 יחידות דיור. ביר אל מכסור – 1,200 יחידות דיור. עילוט – 570 יחידות דיור. איכסאל – 560 יחידות דיור. קריית אתא – 5,500 יחידות דיור. עפולה – 1,600 יחידות דיור. 30% להשכרה. אום אל פאחם – 4,500 יחידות דיור. אשקלון – 5,000 יחידות דיור. 20% להשכרה. קצרין – 1,800 יחידות דיור. 5% להשכרה. אופקים – 1,200 יחידות דיור. 5% להשכרה. מזרעה – 600 יחידות דיור. טמרה – 4,000 יחידות דיור. כפר כנא – 5000 יחידות דיור.

Israeli-West Bank barrierיישובי המיעוטים ייכללו במתחמים מועדפים (אילוסטרציה: יוסי זמיר-פלאש 90)

עבודה ערבית

קבינט הדיור אישר היום גם את הצעת שרי האוצר והבינוי, לסיוע ממוקד להגדלת היקף פעילות הבנייה למגורים, כחלק מסל הפתרונות הכולל לטובת מענה לפתרון משבר הדיור.

ההחלטה כוללת הגדלה של 8,000 היתרי העסקה לעובדים פלשתינאים (עד לכ-45,000) ולהגדלה של 20,000 היתרי העסקה לעובדים זרים. לצורך שיפור הקצאת העובדים הפלסטינים בישראל, וכן לשם הבטחה כי כלל העובדים הפלסטינים מועסקים באופן מלא, ולצורך הבטחה של מתן תנאים הוגנים לעובדים, מוצע להקים צוות בין-משרדי שיגיש המלצות לשינוי מודל ההקצאה של עובדים פלסטינים בתוך 90 יום. בנוסף, מוצע ליישם צעדים נוספים לתעדוף פרויקטים של בינוי למגורים מבחינת היצע כוח האדם, וכן יישום מנגנון אוטומטי לשם התמודדות עם אפשרות של הרעה עתידית בשוק העבודה.

Housing Construction in Har Homaהגדלה של היתרי העסקה לעובדים זרים (אילוסטרציה: הדס פרוש-פלאש 90)

חברי הקבינט ברכו על התוכנית כי סוף סוף תוכנית שמתמודדת עם משבר הדיור בכל ההיבטים.

יישום ההחלטות צפוי להעניק סיוע לרוכשי דירות בכלל, ובאזורי הפריפריה בפרט, ובכך להביא להקלה במאמצים לרכישת דירה בקרב אוכלוסיות זכאיות. כמו כן, ההחלטה צפויה להביא לגידול בביקוש לרכישת דירות ביישובים בהם הביקוש הינו נמוך באופן יחסי.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture