לאן יועבר העפר מכריית קו הרכבת הקלה בגוש דן?

מפגש צרכים בין נת"ע המקימה את הרכבת הקלה בתל אביב לבין עיריית ראשון לציון הנערכת להקמת מתחם האלף הוביל לסיכום להעברת מאות אלפי קוב עפר מתל אביב לראשון לציון • החול יועבר ללא כל עלות וייתר כריית חול עבור הפרויקט

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

פרויקט כריית הרכבת הקלה בתל אביב החל וכעת מתברר שגם ראשון לציון תרוויח מכך. מאות אלפי קוב עפר יועברו למתחם האלף בראשון לציון עבור אדמת מילוי לצורך הקמת תשתיות באזור.

על רקע הפקדת תוכנית מתחם האלף והעברתה לאישור וכחלק מההיערכות של עיריית ראשון לציון להתחיל את העבודות במקום, נבדקה האפשרות לרכוש אדמת מילוי למתחם. על פי ההערכות מדובר בסכום של כארבעים שקלים לקוב עפר כולל הובלה, שככל הנראה היה נדרש לרכוש מחברות פרטיות. במקביל התקבלה פנייה בתזמון מצוין של חברת נת"ע המקימה בימים אלה את הרכבת הקלה בתל אביב. נת"ע הציעה לחברה הכלכלית, האמונה על העבודות במתחם האלף, להעביר אליה את עודפי העפר שיוצאו במהלך העבודות לחפירות התחנות ומנהרות הרכבת הקלה. יש לציין כי הן עלות העפר והן עלות ההובלה יושתו על חברת נת"ע ובכך תחסוך עיריית ראשון לציון גם את רכישת העפר וגם את כריית החול המיותרת במקום אחר.

גם עבור נת"ע מדובר בחיסכון בעלות הובלה יקרה יותר לדרום או לצפון המדינה. למעשה, ראשון לציון, הרוויחה מהעניין בעיקר בשל קרבתה לתל אביב. העבודות צפויות להתחיל בעוד כארבעה חודשים וצפויות להימשך מספר חודשים, עד שנה.

מנכ"ל החברה הכלכלית, ניצן פלג, מוסיף: "תזמון העבודות של נת"ע אל מול אישור תוכנית מתחם האלף בחודשים הקרובים וכן הקרבה לרכבת הקלה בתל אביב ששיחקה לטובתנו, יצרו עבורנו הזדמנות יוצאת דופן לקבל כמות עצומה של עודפי עפר ללא כל עלות. מדובר בחסכון של מיליוני שקלים לקופה הציבורית וכן מייתר כריית חול בשטחים אחר".

מתחם האלף הינו שטח של אלף דונם (דיונות חול) במערב העיר ממערב לנתיבי איילון, דרומית לשדרות רחבעם זאבי (המשך שדרות משה דיין). מחצית מהמתחם הינו בבעלות פרטית של עיריית ראשון לציון ומחציתו השנייה הינה בבעלות פרטית.

המתחם האמור מהווה את עתודת הקרקע המשמעותית ביותר לפיתוח העיר, הנהנה מיתרון מיקום מובהק בהיותו סמוך לתחנת רכבת משה דיין על קו תל אביב אשדוד, קווי רכבת קלה עתידיים, נגישות לכבישים ארציים (20 ו – 431 המגיע ישירות למתחם), בסמיכות לשני צירי הרוחב העיקריים של ראשון לציון – שדרות משה דיין / רחבעם זאבי ושדרות רבין, וכן בשל קרבתו לחוף הים.

התכנית במתחם כוללת 1.7 מיליון מ"ר לעסקים ומסחר מקומי – מרכז העסקים הגדול ביותר במדינה- ו-5,500 יחידות דיור. צוותי התכנון, בראשות מהנדס העיר אדריכל אלי יהלום, עמלו על התכנית בחמש השנים האחרונות.

מתחם האלף

לאחרונה בחרה העירייה בחברת אמן מקבוצת אמנת לגיבוש תכנית אסטרטגית למתחם. חברת אמן הקימה לטובת הפרויקט צוות מולטי דיסציפלינרי הכולל את חברת הביצוע המובילה בארה"ב בשני העשורים האחרונים, Bechtel, אשר הובילה יותר מ-25,000 פרויקטים ב-160 מדינות בכל היבשות ותסייע בתכנון שלביות פיתוח המתחם. ניסיונה בהובלה וביצוע של פרויקטי תשתית מורכבים ומתקדמים בסביבה עירונית כולל פרויקטים כגון: קומפלקס תחנת סנט פנקרס בלונדון, קומפלקס שדה התעופה בהונג קונג וסביבתו והפארקים האולימפיים בלוס אנג'לס וברצלונה. הצוות כולל בנוסף את חברת חברת ARUP הבריטית שהיא בין החברות המובילות בעולם בתכנון הנדסי ואורבני חדשני ובר קיימא, בניה ירוקה והתחדשות עירונית. בין עבודותיה של Arup- תכנון מתחם קינגס קרוס בלונדון, תכנון בית האופרה של סידני ומרכז פומפידו בפריז. בצוות משתתפים עוד, חברת הייעוץ האסטרטגי TASC וחברת ניר-קוץ אדריכלים, אשר יחד עם אמן ירכזו את התכנון העסקי כלכלי והתכנון העירוני אדריכלי של מתחם האלף. את עבודת הצוותים תנחה החברה הכלכלית של העירייה בראשות יוסי שניר, יו"ר הדירקטוריון: "מדובר במהלך אסטרטגי מקיף אותו אנו מובילים בליווי חברה בינלאומית שאחראית על כמה מהפרויקטים המפורסמים והגדולים בעולם. "

ראש עיריית ראשון לציון, דב צור, העומד בראש צוות היגוי, אמר כי "המתחם הזה יהווה מתחם מוביל במתחמי העסקים העתידי של ישראל. לראשונה, מוקם במרכז המדינה מתחם עסקים שאין עליו אילוצי תכנון מהעבר לגמרי ולכן הגמישות התכנונית היא מירבית, החל מעיצוב איקוני שיעמוד בחזית החדשנות בתכנון, דרך פתרונות תחבורה חדשניים ועתידניים, מקורות אנרגיה אקולוגיים, מעטפת שירותים ותשתיות, תמהיל עסקים-מגורים נכון, תוסס ומערב שימושים ועד שפת רחוב ייחודית. אנחנו מתכננים מתחם עסקים שיהווה את חוד החנית של מתחמי העסקים בישראל, אשר יתאים לחברות ותאגידים מרכזיים במשק שמבקשים להיות בחזית החדשנית".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture