דעה: החוק יעבור, המחירים יזנקו

חוק השכירות ההוגנת אמור להגביל את עליית שכר הדירה, אך לדברי מנכ"ל יזמית הנדל"ל 'רייסדור', הוא עלול לפגוע בשוכרים יותר מאשר בבעלי הדירות וליצור "שוק שכירות שחור" מתחת לרדאר הממשלתי

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

לאחר שאושר בוועדת השרים לחקיקה, אמור חוק השכירות ההוגנת לעלות להצבעה ככל הנראה במושב החורף הקרוב, אבל הביקורת הציבורית סביבו הולכת ומתרחבת. שוכרים רבים טוענים כי החוק – שנועד לכאורה לסייע להם – יפגע בהם בסופו של דבר שכן המשכירים ירצו למקסם את ההכנסה מהנכס ויעלו את שכר הדירה מלכתחילה.

ר' מרמת גן טוענת כי בעל הדירה כבר דרש להוסיף סעיף בחוזה לפיו, במידה והחוק יעבור, ידונו השניים מחדש בעניין מחיר השכירות. יקי רייסנר, מנכ"ל 'רייסדור', סבור כי יש צורך בחוק שיגן על השוכרים, אך יש להתמקד בסעיפים רלוונטיים למטרה זו.

"אין מקום להגביל את סכום השכירות או את גובה העלאת מחיר השכירות. אם ייווצר מצב שהמשכיר יוגבל בחקיקה, עלול להיווצר "שוק שחור" של דירות להשכרה והמשכירים עלולים לדרוש מראש מחירים גבוהים, כדי להגן על עצמם מפני המגבלות של החוק".

רייסנר סבור שיש מקום לחוק שיקבע סטנדרט מינימאלי לדירה המיועדת למגורים ויגדיר את המינימום שעל המשכיר לספק לשוכר מבחינת תנאי אחזקה וכדו'. הוא גם סבור שיש מקום להגביל בחקיקה את ה"ביטחונות" המופרזים שהמשכירים דורשים, אך לדבריו, "התערבות בשוק, תזיק לשוכרים ותגרום לרבים מהם "לשלם בשחור", כדי לא לשלם מחיר גבוה יותר.

רייסנר סבור שהממשלה שוגה בכך שהיא מנסה להצר את צעדיהם של רוכשי דירות להשקעה. "אם הם לא ירכשו, מי ירכוש? הזוגות הצעירים שחיים במחסנים ובדירות מחולקות? אם המשקיעים ייצאו מהשוק, יהיו פחות דירות להשכרה ומחיר השכירות באזורי הביקוש רק יעלו עוד ועוד", אומר רייסנר.

"גם אם אנשים יחששו לרכוש דירות להשקעה והמחירים ירדו בעשרה אחוזים, כמה זוגות צעירים יוכלו להרשות לעצמם לקנות דירות במחירים האלה?", שואל רייסנר וחוזר וקורא לממשלה להגדיל את ההיצע ולא להילחם בביקושים. "יש מקום להטיל מיסוי על מי שמפיק רווח מהשכרת דירה, אבל צריך לקחת בחשבון גם ציבור השוכרים שייפגע כתוצאה מכך. צריך להיזהר לא לשפוך את המים עם התינוק", דברי רייסנר.

בנושא המשקיעים אומר רייסנר כי "מדינת ישראל מוכנה לממן מאות מיליונים לקידום שוק ממוסד של דיור להשכרה, אבל נלחמת בשוק אלטרנטיבי של משקיעים שקונים דירות על מנת להשכירן. זה אבסורד מוחלט. למה לדכא את השוק הפרטי? למה לדחוק את המשקיעים הפרטיים? זהו שוק הרבה יותר יעיל, שפרוס יותר ומגיב במהירות להתפתחויות. במקום לעודד רכישת דירות להשכרה, הופכים את המשקיעים לעבריינים ומצמצמים את מספר הדירות העומדות להשכרה. זה אבסורד שקשה להבינו. להיפך, תנו הטבות למי שישכיר בפריפריה. תעודדו מי שישכיר לתקופות ארוכות במחיר קבוע, אל תלחמו במשקיעים".

צילום: ישראל ברדוגו | עיבוד: JDN

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture