רשות המים: עד סוף השנה יוחל האיסור לנתק מים גם על רשויות ללא תאגיד מים

יו"ר ועדת הכלכלה איתן כבל: "מים הם כמו אוויר לנשימה – ביצענו מהלך חברתי אדיר תוך זמן קצר" • מנכ"ל תאגיד מי שמש: "במקום החלטה על ניתוק שעלתה 80 שקלים התיק שלהם מועבר לטיפול משפטי והם משלמים 30% מהחוב"

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, קיימה היום דיון מיוחד לבחינה ומעקב אחר יישום הכללים שנועדו למנוע ניתוק מים לחייבים, אותם אישרה בתחילת השנה לקראת תום כהונת הכנסת הקודמת.

היו"ר כבל הזכיר כי בכנסת הקודמת הוביל מאבק, יחד עם היו"ר הקודם ח"כ לשעבר אבישי ברוורמן, ח"כ איציק שמולי ועמותת ידיד שמטרתו הייתה לאסור על ניתוקי מים. הוא הבהיר כי האיסור לא נועד לעודד אנשים לא לשלם חשבון מים, אלא מתוך תפיסה כי מים הם מוצר יסוד, כמו אוויר לנשימה. ואמר כי כינס את הדיון על מנת לקבל תמונת מצב ליישום הכללים.

לפי הכללים שאושרו בוועדה, מה-31 במרץ השנה נאסר על תאגידי המים לנתק אספקת מים לחייבים ונקבע כי תוקם ועדה מייעצת למנהל רשות המים, שתקבל פניות מתאגידים שירצו לנתק צרכנים ביתיים, רק אחרי חוב שוטף של מעל 1,000 שקלים. התאגידים יצטרכו להוכיח שניסו לגבות את החוב בכל האמצעים האחרים והוועדה תבחן את כל החומרים והיא זו שתמליץ למנהל הרשות אם לאשר או לדחות בקשה לניתוק מים. כאמור, בדיון תבקש הוועדה לבחון את יישום הכללים שנקבעו ולוודא שהשימוש בניתוק מים כאמצעי לגביית חובות הופסק.

סמנכ"ל ההנדסה של רשות המים, עודד פיקסלר, אמר כי נבחרה ועדה מייעצת וכרגע עדיין לא התקבלו פניות מהתאגידים לגבי בקשות לניתוק. הוא העריך כי בקשות ראשונות יגיעו לוועדה באוקטובר, והצפי הוא לכ-600 בקשות בחודש. מנהלת תחום הנדסה ברשות, תמי שור, אמרה כי עד סוף 2015 תסדיר הרשות את הרחבת האיסור, כך שהוא יחול, בשינויים מחויבים לדבריה, גם על עיריות שאין להן תאגידי מים וגם על מועצות אזוריות ואגודות מים. היו"ר כבל הגיב ואמר כי זו בשורה ענקית.

סמנכ"ל עמותת ידיד, רן מלמד, אמר כי הוא חושש שיהיה שינוי במעמד התאגידים שיפגע באיסור לנתק מים, וקרא לא לעשות שום שינוי בחוק בלי התחייבות מראש שלא לפגוע באיסור הניתוק. עוד אמר מלמד כי צריך לבחון כעת את הליכי הגבייה האחרים, כמו עיקול חשבון, ולראות שלא נעשה שימוש בהליכים אגרסיביים מדי.

ח"כ אורי מקלב אמר כי מים הם מצרך חיוני שאסור לפגוע בו, אך אי ניתוק אינה פוטרת מחובת התשלום. הוא קרא לציבור לשלם את החשבון כדי לא להגיע למצב של הליכי גבייה אחרים. היועצת המשפטית של רשות המים אמרה כי הרשות פועלת לקבוע אמות מידה אחידות לגבייה, על מנת למנוע גבייה אגרסיבית מידי. היו"ר כבל הודיע כי לדיון הבא ידרוש מהרשות לקבל את כללי הגבייה, והנחה את הרשות לקבוע כללים אחידים הן בניתוק והן בגבייה.

יו"ר תאגיד עין אפק ויו"ר פורום יושבי ראש התאגידים, רזיאל אחקר, אמר כי מצד אחד הוא חבר מועצה ורואה את איסור הניתוק כחובה מוסרית, מצד שני הוא צריך לדאוג לתאגיד המים.

מנכ"ל תאגיד מי שמש, פלד דיכטר, אמר כי "המחיר שמשלמים האומללים והמסכנים שרציתם לדאוג להם יותר גבוה, כי במקום החלטה על ניתוק שעלתה 80 שקלים התיק שלהם מועבר לטיפול משפטי והם משלמים 30% מהחוב". היו"ר כבל הגיב וקרא לדיכטר לבחון את עצמו מחדש ולהימנע מהפעלת גבייה אגרסיבית. היו"ר כבל סיכם את הדיון ואמר כי רשות המים הביאה בשורה גדולה מאוד בכוונתה להחיל את איסור הניתוק על כל ספקי המים. "ביצענו מהלך חברתי אדיר. עוד יש הרבה מה לעשות, אבל הרבה זמן לא נעשתה קפיצה כל כך גדולה בזמן כל כך קצר בנושא כל כך כאוב", אמר.

אילוסטרציה: משה שי – פלאש 90

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture