Moody's קובעת: דירוג האשראי נסמך על מודל הצמיחה האיתן של הכלכלה הישראלית

חברת דירוג האשראי פרסמה הלילה את הדו"ח השנתי שלה על כלכלת ישראל; דירוג האשראי של המדינה הוא A1 עם תחזית יציבה • שר האוצר, משה כחלון: "יש לנו כלכלה חזקה ויציבה. נמשיך לפעול לחיזוק הכלכלה, הרווחה והביטחון של אזרחי ישראל באחריות ושיקול דעת"

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

חברת דירוג האשראי מודיס פרסמה היום את הדוח השנתי על כלכלת ישראל. החברה קובעת כי דירוג האשראי של ישראל, ברמה של A1 עם תחזית יציבה, נסמך על מודל הצמיחה האיתן של הכלכלה המקומית, יעילות הממשל והשיפור ההדרגתי במדדי החוב. הדו"ח שפורסם הוא עדכון לשווקים ואינו מהווה פעולת דירוג.

סגנית נשיא בכירה במודיס ואחת ממחברות הדוח, קריסטין לינדאו, ציינה כי "קצב הצמיחה של הכלכלה הישראלית בעשור האחרון היה גבוה מזה של מרבית המדינות המפותחות. קצב הצמיחה נתמך על ידי מגזר יצוא ההיי-טק התחרותי, הוצאות משמעותיות בתחום המחקר והפיתוח וכן כוח עבודה משכיל".

בדוח החברה נכתב כי לאחר התאוששות מהירה באופן יחסי מהמשבר הפיננסי העולמי, ביקושים חלשים משותפות הסחר העיקריות של ישראל ומטבע חזק הכבידו על היצוא הישראלי מאז 2011 ומיתנו את הצמיחה הכלכלית. חברת הדירוג צופה כי גורמים אלו ימשיכו להגביל את הצמיחה במהלך שנת 2016. בנוסף, ישראל היא אחת מהמדינות המפותחות הספורות אשר יחס החוב לתוצר שלהן נמוך משהיה טרום המשבר. צמיחה איטית יחסית וגירעונות פיסקאליים גבוהים גרמו לשיפור פחות מהיר בשלוש השנים האחרונות.

בדוח אף נרשם כי המערכת הפוליטית התנודתית והמפולגת תורמת לקונסולידציה פיסקאלית איטית יותר. הממשלה הקודמת התפזרה בדצמבר 2014 לאחר 20 חודשים בלבד ומבלי שהעבירה את התקציב לשנת 2015. הממשלה החדשה, אשר עומדת על רוב צר של 61 חברי כנסת בלבד, כוננה שישה שבועות לאחר הבחירות הכלליות שהתקיימו במרץ. תהליך המשא ומתן על התקציב התארך אף יותר והותיר את הממשלה ללא תקציב עבור רוב 2015. ההסכם על התקציב הושג בסוף אוגוסט וכולל את השנים 2015 ו- 2016 עם מתווה גירעון של 2.9% מהתוצר בהתאמה. הסכם זה צפוי להיות מאושר לפני המועד האחרון ב-1 בדצמבר 2015.

לפי תחזית חברת הדירוג, הגירעון התקציבי בשנת 2015 יהיה נמוך מהיעד ויעמוד על 2.5% מהתוצר. הסיבה לכך היא אישורו המאוחר של התקציב לשנה זו והתוצאות החזקות בניהולו במהלך 8 החודשים הראשונים של השנה. עם זאת, ההוצאות הגבוהות אשר נקבעו לשנת 2016, כהעלאה בשכר במגזר הציבורי, צפויות להביא להתרחבות הגרעון ל- 2.9% מהתוצר. בהקשר של תחזיות חברת הדירוג לצמיחת התוצר הנומינלי, גירעונות אלו יהיו נמוכים מספיק בכדי שיחס החוב לתוצר ימשיך לרדת.

במודיס מעריכים כי הפחתה משמעותית נוספת ברמת החוב של הממשלה וירידה ברמת המתח הגיאופוליטי האזורי, יביאו לשיפור בפרופיל הדירוג של מדינת ישראל. לעומת זאת, דירוג האשראי של המדינה עלול להיפגע במידה והתפתחויות גיאופוליטיות יאיימו על יציבותה של מדינת ישראל או אם תתערער מחויבות הממשלה למשמעת פיסקלית.

שר האוצר, משה כחלון: "הדוח מאשר את איתנותה של הכלכלה הישראלית וקובע כי יש לנו כלכלה חזקה ויציבה בהשוואה בינלאומית. עוד עולה מהדו"ח כי יחס החוב תוצר של ישראל ממשיך לרדת וכי המדיניות הכלכלית של משרד האוצר הינה מדיניות אחראית. אישור תקציב המדינה יביא להגברת היציבות הכלכלית ויעודד את הצמיחה. נמשיך לפעול לחיזוק הכלכלה, הרווחה והביטחון של אזרחי ישראל באחריות ושיקול דעת".

החשבת הכללית במשרד האוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו: "הדוח מדגיש את חשיבות מדיניות ניהול החוב הממשלתי לאורך זמן, לצורך שמירה על דירוג האשראי של המדינה. הדוח גם מציין לטובה את מבנה החוב וניהולו באמצעות יחידת ניהול החוב באגף החשב הכללי".

להלן הדירוג הנוכחי של ישראל על-ידי חברות הדירוג הבינלאומיות:

S&P בדירוג A+ יציב
פיץ'– A חיובי
מודיס– A1 יציב

(אילוסטרציה: נתי שוחט – פלאש 90)

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture