חברי האופוזיציה דרשו להקשיח את חוק ששינסקי; כיל איימה בעתירה לבג"ץ

חברי הכנסת מיקי רוזנטל, שלי יחימוביץ' ומיקי לוי דורשים להעלות את המיסוי על משאבי הטבע בהתאם להמלצות המקוריות של ועדת ששינסקי 2 • ראשי כיל רמזו שיעתרו לבג"צ

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

"עד היום כיל עשתה כל שיכלה על-מנת להתחמק מתשלומי מס ומעתה על אזרחי ישראל ליהנות ממשאבי הטבע ששייכים להם", כך אמרו היום (א') חברי כנסת מהאופוזיציה בוועדת הכספים בדיון השלישי במספר על חוק ששינסקי 2, במסגרת חוק ההסדרים לשנים 2015-2016.

חברי הכנסת מיקי רוזנטל, שלי יחימוביץ' ומיקי לוי דרשו להקשיח את החוק ע"י הכבדת המיסוי בהתאם להמלצות הראשונות של ועדת ששינסקי שבחנה את מיסוי רווחי משאבי הטבע. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני: "ועדת הכספים תאשר חוק שיבטיח שהציבור ייהנה ממשאבי הטבע ששייכים לו". גפני הודיע שיכניס לחוק סעיפים שייקבעו כי לפחות חלק מההכנסות ממיסים על משאבי הטבע יופנה לטובת שיקום נזקים מהשימוש בהם.

יו"ר הוועדה גפני הדגיש את עניין הקצאת חלק מההכנסות לשיקום נזקים בראשית הדיון לאור טענות שהעלו חברי כנסת לגבי חשיבות שילובם בחוק של סעיפים הנוגעים לנזקים משימוש מסיבי לאורך שנים במשאבי ים המלח. גפני: "הדבר צריך להיעשות בדיוק כפי שעשינו בעת אישור חוק ששינסקי הראשון בנוגע לרווחי הגז. אז קבענו בפירוש, שההכנסות יוקצו לצרכים ספציפיים".

יו"ר כיל, ניר גלעד, הסתייג מהגדרת רווחי יתר, כפי שהם מופיעים בנוסח החוק ואמר: "החוק קובע מודל כלכלי לפיו התשואה על נכסים תחשב אף היא לצורך קביעת הרף שממנו והלאה (14%) ישולם מס רווח יתר. אבל על איזה נכסים מפעילים את אותם 14% שמעליהם מתחילים לשלם את מס רווחי יתר? מדובר בעניין משמעותי ולא ניתן לעבור עליו בחטף ועל ועדת הכספים להיות קשובה לטענותינו בנושא. עפ"י הספרים, הנכסים שיש בהם פחת הם בשווי 1.5 מיליארד דולר ועליהם מופעל מס רווחי יתר. מס רווחי יתר חייב להיות על בסיס ריאלי של הנכסים, אומר את זה אפילו היועץ המקצועי של הוועדה (ששינסקי 2). החוק הזה איננו נכון כי חל רק על רווחי יתר וכי לכיל אין רווחי יתר. בהנחה שרוצים לחשב רווחי יתר לא יכול לקחת נכסים מופחתים בספרים לצורך חישוב רווחי יתר. אם ייקחו את המחיר הנכון ומחיר האשלג יחזור לרמתו מלפני 2008 יש רווחי יתר. כעת אין". גלעד כמו שאר נציגי כיל מחו בתוקף על האופן שבו הוועדה ממשיכה לדון בחוק, מבלי לדון בכובד ראש בטענותיהם. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, דחה את טענתם ואמר, כי ניתנת להם הזכות להעיר על כל סעיף וסעיף. ראשי כיל רמזו כאמור, כי אם יאושר חוק ששינסקי ע"י ועדת הכספים, בכוונתם לעתור לבג"צ.

קרא עוד:
[postim]

יועץ לכיל, אברהם דויטשמן, אמר כי: "השאלה איפה עובר הקו של רווחי היתר. לא על בסיס מאזן חשבונאי שלוקח בחישוב גם נכסים, כי זה מצב מעוות. לפי מחירי האשלג של היום יש רווחי יתר נמוכים אם בכלל. הרכוש הקבוע מוטה, כי בעבר לקחנו פחת לא-כלכלי. בדוחות הכספיים מדווחת עלות רכוש מקורית בלמעלה מ- 30 מיליארד דולר, שמפיקים הכנסות. אנחנו לא מקבלים הגנה והמודל הזה אמור לתת הגנה על נכסים שמייצרים פעילות, אבל כעת בחוק, זה חלק מרווחי היתר ואז זה יהיה מס שהוא לא בגין רווחי יתר באמת".

סגן הממונה על התקציבים באוצר, אודי אדירי: "אנחנו מצלמים מצב נתון ואין רטרואקטיביות. לגבי הנכסים לקחנו את הערך של הנכסים כפי שהיו רשומים, כמה שעלה. יש שיטות שונות להערכת שווי נכסים. בשווי כלכלי, ניתן לשאול מה הנכס עומד לייצר. לקחנו משהו מאוד קבוע ומאוד חד-משמעי.

ח"כ מיקי רוזנטל: "במשך שנים כיל משלמת מס שלא ניתן להגדירו אלא כבדיחה עצובה עם רווחים של עשרות מיליארדים והמדינה זכתה בקושי ב- 20% וגם זה, זה כולל מס חברות ותמלוגים. המספרים המוחלטים הם מיליארד דולר בממוצע לשנה והמדינה קיבלה 250 מיליון ₪ בממוצע לשנה, כולל מס חברות ותמלוגים. בשנתיים האחרונות מחיר האשלג קצת ירד אז קצת ירדו הרווחים ואני מקווה שיעלה שוב. הרציונל היה שמשלמים מעט מאוד מס ולא מדווחים את כל האמת ומעלימים רווחים ולא משלמים את כל התמלוגים והכל כדי שהציבור ירוויח פחות ובעלי החברה ירוויחו יותר. עתה, הטענה כאילו שיטת חישוב הנכסים לא ראויה זה כי כיל בחרה בכך כל השנים, כיוון ששילמו פחות מיסים בגלל זה. לבוא בטענות על זה עכשיו, זו חוצפה! לא רשות המסים בחרה בשבילם, זה מה שהם בחרו ועכשיו באים ומייללים איך אתם עושים לפי הספרים שאנחנו פועלים לפיהם. הם הרוויחו מזה במשך שנים". רוזנטל ציין, כי "אין מס רטרואקטיבי אך יש צדק רטרואקטיבי ושעכשיו כיל תשלם מה שצריך".

סגן הממונה על התקציבים אדירי: "השינוי מ-11% ל- 13% (אח"כ ל- 14) היה עניין מקצועי לחלוטין בהשוואה בינ"ל. אחרי שה החלטנו בשביל השמרנות להגיע ל- 14%". לינור דויטש מלובי 99, החברה לתועלת הציבור: "הרף של 14% זה אחרי הנחות לכיל. זה התחיל ב- 11% ועכשיו אחרי הדו"ח הסופי זה 14% שזו מדרגה גבוהה ולכן לא צריך להכניס הקלות נוספות".

סוגיה נוספת שעלתה בדיון, נוגעת לעניין האפשרות לקזז הפסדים באתרים מסוימים מסך הרווחים. יו"ר הוועדה גפני וח"כ רוזנטל, סברו כי יש לאפשר קיזוז. גפני: "צריך להיות הגונים בעניין הזה. חייבים לאפשר לקזז היכן שמרוויחים מהיכן שמפסידים". התנגד לכך, ח"כ מיקי לוי: "לא מקובל עליי, מכיוון שמדובר באתרים נפרדים לגמרי ולא יכול להיות שיבוא קונצרן ויגיד פה אני מרוויח ופה אני מפסיד, לא נצא מזה".

(אילוסטרציה: יח"צ)

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture