1,200 עובדים בסכנה: גפני קורא לרנ"ע "להגדיל ראש" ולמנוע השתלטות עוינת על פריגו

לטענת יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, כי זו "סוגיה מורכבת, ולא הכל בסמכויות שלנו", השיב גפני: "תפעל בדיוק באותו האופן, שאני כוועדת כספים, יודע לדחות בקשות תקציביות של מערכת הביטחון כל עוד לא יבצעו הזמנות ממתפרת העצמאות בדימונה, למען עובדיה"

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני דרש היום (ג'), את התערבותה של רשות ניירות ערך על-מנת לעצור את הניסיון של חברת מיילן האמריקאית להשתלט השתלטות עוינת על חברת פריגו, המעסיקה למעלה מ- 1,200 עובדים בשני מפעלים בפריפריה.

בדיון דחוף שקיים גפני בוועדה, אמר ליו"ר רשות ניירות ערך, כי "אף שחוקית רשות ניירות ערך לא מחויבת לדאוג לתעסוקת עובדים, היא איננה פועלת בחלל ריק ויש לה אחריות לכלכלה הישראלית ועקב-כך, עליה לפקוח עין בעניין ולמצות את החוק על-מנת למנוע העברת מפעלים מישראל לחו"ל, תוך פיטורי 1,200 עובדים והכנסת משפחותיהם לאי-ודאות כלכלית".

במהלך הדיון שיזמו חברות הכנסת שלי יחימוביץ' ואיילת נחמיאס-ורבין, שתיהן מהמחנה הציוני, הדגיש גפני, כי על ועדת הכספים ועל הרגולטורים, במקרה זה רשות ניירות ערך, לעשות כל שביכולתם על-מנת להבטיח את המשך פעילותם של מפעלים קיימים בישראל. "פיטורי עובדים זה פיקוח נפש ועלינו לעשות הכל על-מנת למנוע מהלכים שבסופם עשויים לפטר עובדים וכמו-כן, לטובת המשק יש למנוע הוצאת מפעלים. מעבר לעובדים הישירים, כל מפעל כזה מפרנס עובדים במעגל השני והשלישי" אמר גפני. הדיון עסק כאמור, בניסיון ההשתלטות העוינת על חברה באמצעות רכישת מניותיה בניגוד לרצון ההנהלה הנוכחית, על ידי חברת מיילן האמריקאית על חברת פריגו.

יחימוביץ': זה ממש "פיגוע" בדרום ובתושביו

ח"כ שלי יחימוביץ' הודתה לגפני ששם את הנושא על השולחן למרות דיוני התקציב "שלא יגידו אח"כ שלא אמרנו". יחימוביץ': "על סדר היום גורלם של 1200 עובדים, 850 בירוחם והשאר בנאות חובב. באבחת סכין אחת יאבדו 1200 מקומות עבודה, ממש פיגוע בדרום ובתושביו. חברת מיילן פועלת לבצע השתלטות עויינת על חברת פריגו ויש לנו סיבות טובות לחשוד בה, לאחר שהודיעה ראש שמרכזה בהודו, שם יש לה 12,000 עובדים והשקעות של 5 מיליארד ₪. ישראל לא מעניינת אותה. גם אידיאולוגית מיילן ביקרה את טבע בעבר, כשזו האחרונה דרשה להשאיר את מרכז הפעילות שלה בישראל.

יחימוביץ' דרשה מהרגולטור, יו"ר רשות ניירות ערך. "למה לא דואג קודם כל לשוק הישראלי? כמו שבעת אישור חוק בנק ישראל, קבענו בניגוד לעמדתו של הנגיד לשעבר, סטנלי פישר, שלבנק יש אחריות לשוויון תעסוקתי, כך לא יכול להיות שכל רגולטור יפעל כגוף בחלל ריק ועליו לשאת גם באחריות הכללית לטובת המשק. עתה נדרש להבטיח את עתידם של העובדים ושהמפעלים לא יימחקו מישראל".

פריגו

יועץ משפטי של חברת פריגו, אבהרם וול: "קיים איום שבעלי מניות שלא יקבלו את ההצעה של מיילן ימחקו אותם מהמסחר בבורסה, שזה איום שמבחינתנו איננו חוקי. החוק מחייב להיות עם סוג מניות אחד ברישום למסחר ומיילן מחזיקה בשני סוגי מניות. בנוסף, הסעיף שמכוחו הפטור מהוראות של הרגולציה הישראלית צריך שלא להיות מופעל בגלל הסיבות הבאות: שקילת נושא התעסוקה, היות מיילן חברה מפירת חוק כבר חודש וחצי שלא ביצעה רישום בישראל והאיומים על בעלי המניות ועל כספי הפנסיה של כולנו".

יו"ר ועד העובדים בחברת פריגו, אהובה חסין: "אנחנו חוששים. יש חוסר ודאות לעתידן של משפחות שלמות 70% תושבי ירוחם עובדים בחברה. השכר הממוצע (בסיס): 6,000 ₪ ויש הטבות נוספות על השכר. אנחנו מרוצים ומעוניינים להמשיך לעבוד בה". סגנית ראש מועצת ירוחם, טל אוחנה: "המפעל היחיד שמיקם את מחלקת המו"פ בתוך ירוחם ולכן איפשר למהנדסים לעבור לגור בירוחם. לא נשמע קולם של משרדי הממשלה בנושא".

יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר: "סוגיה מורכבת בתחום ולא הכל בסמכויות שלנו. כשפריגו הגיעה לישראל, גם היא עשתה צעד רכש והתחייבה לשלוש שנים ברישום כפול, גם מיילן מתחייבת. יש קווי דמיון בולטים ויש חשיבות להתנהלות עקבית מצדנו כלפי כלל החברות. מסגרת הסמכויות שלנו נקבעות ע"י ועדת הכספים. אנחנו נמצאים כעת בבית המשפט בנושא הזה".

מנהל מחלקת תאגידים ברשות ניירות ערך, מוטי ימין: "הרשות נדרשת לפעול במסגרת הסמכויות שהוקנו לה בחוק. הדיון תלוי ועומד בבית המשפט ועדיין אין הכרעה האם היתה כאן הפרה של חוק רשות ניירות ערך. ואם היתה הפרה, האם ניתן לאשר את המהלך הזה. כרגולטור אנחנו פועלים על-מנת לאפשר מקסימום פעילות עם מינימום חסמים על-מנת לתת לשוק לעשות את שלו".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ גפני, סיכם: "אני קורא לרשות ניירות ערך לגלות אחריות וראש גדול לטובת העובדים ולטובת כלל המשק הישראלי, בדיוק באותו האופן, שאני כוועדת כספים, יודע לדחות בקשות תקציביות של מערכת הביטחון כל עוד לא יבצעו הזמנות ממתפרת העצמאות בדימונה, למען עובדיה". גפני הודיע ש"ועדת הכספים תקיים מעקב בנושא ותפעל ככל יכולתה להבטיח את המשך העסקת העובדים והשארת המפעלים בארץ".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture